Autó akkumulátorból lehet házikészítésű UPS akkupakkot készíteni?
"az autóaksi meg azért tűnik jó ötletnek mert azok elég tartósak és nagy a kapacitásuk és olcsók, ups-ből 5-6 szoros áron se lenne akkora kapacitás"
Az autók indítóakkumulátora kevés feltöltési/kisülési ciklust visel el (hisz rövid idejű de nagy áramfelvételre vannak tervezve, nem folyamatos igénybevételre), szemben a mély kisülésű munkaakkumulátorokkal:
[link] - itt lásd a 3. táblázatot.
"az meg hogy 12 volt vagy 230 meg csak egy inverter kérdése"
Igen, csak plusz eszköz, az inverteren és a tápegységeken plusz veszteség.
Akkumulátor tök mindegy milyen. Ciklikus töltési feszültség 12V akku esetén 14,4V, miután elérte a töltőáram a 10%-ot a töltés végén, akkor a feszültséget a következő kisütésig vissza kell venni 13,7V-ra az áramkorlát marad az Ah kapacitás 10%-a. Érdemes a fogyasztóknál nullátmenet-mentes táplálást alkalmazni, mert a relénél, mikor váltás következik be és az érintkező a tartalék áramkörre kapcsol, addig a fogyasztót nem táplálja semmi. Ekkor a fogyasztó működésében zavar állhat föl.
Érdemes tehát azokat a fogyasztókat, melyek szünetmentes táplálást igényelnek közvetlenül az akkumulátor körére kötni valamilyen elektronikus csatolással. Ilyen például a diódás leválasztás.
"Lehet kapni készen 12V ---> 230V~ autós invertereket. "
Az csak az egyik irányú - 12 --> 230 V-os átalakítást végzi, a töltéshez töltésvezérlő és az azt ellátó hálózati adapter/napelem//generátor/stb... kell.
"A rossz hír viszont az hogy ezek az autós inverterek motort nem tudnak üzemeltetni"
A tisztán szinuszos inverterek tudnak.
Egyébként a kérdező "pár darab kültéri pár darab beltéri 12v-os lámpát", "riasztót, routert, pár kamerát" emlegetett, amik általában (12 V-os) egyenfeszültségről üzemeltethetőek, így a - 12 V DC --> 230 V AC --> 12 V DV - átalakításból származó veszteségek minimalizálhatóak lennének, ami hosszabb üzemidőt eredményez.
Persze hogy egyirányú. Mondtam: Felesleges túlbonyolítani. Áramszünetben hogy akarod tölteni? Az autóaksit pedig még áramszünetben is tölti az autó generátora. Ki se kell venni. Ami kell az át van dugva a konnektorból a hosszabbítóba.
Mondjuk 50m vezetéken megnézem mi marad a 12V ból, de 230V~ kényelmesen elmegy.
#16: "Az autóaksit pedig még áramszünetben is tölti az autó generátora."
Autóról a kérdésben szó sincs, a kérdező a ház egyenfeszültségről működő kommunikációs/biztonsági rendszereihez, világításához való UPS-t akar építeni autóakkumulátorokból.
Az akkumulátorokat tölteni kell - különben a használattól lemerülnek - ehhez töltésvezérlő illetve a töltésvezérlő tápellátását végző tápegység/napelem/generátor kell.
Az inverter a 12 --> 230 V-os átalakítása és az egyenfeszültségű berendezések 230 --> 12 V-os átalakítás végző tápegységei "bonyolítások", a veszteségeik miatt gyorsabban lemerítik az akkumulátorokat (pláne, hogy autóakkumulátorokról van szó, amiket rövid idejű nagy áramfelvételre erveztek, nem folyamatos használatra, mint a munkaakkumulátorokat).
"Mondjuk 50m vezetéken megnézem mi marad a 12V ból, de 230V~ kényelmesen elmegy."
50 méter vezetékről nem esett szó.
De ez esetben az autóakkumulátorok soros kötésével lehet 24/36/48 V-os rendszert kialakítani, ez esetben a fogyasztó elé kell egy DC-DC átalakító, ami - a kis feszültségdifferencia miatt - kevesebb veszteséggel jár.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!