Az inverter elterjedése előtt mivel lehetett szabályozni a villanymotorok fordulatszámát?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A frekvenciaváltót is szokás inverternek nevezni.
Gondolom ha így teszed föl a kérdést, akkor az aszinkron motorokra gondolsz, amit általában póluspár váltással (Dahlander motor) kapcsolgattak két fokozat között, másrész éppen ezért, mivel az aszinkron motor fordulatszám szabályozása nem volt megoldott, ott ahol mégis szükség volt rá, ott egyenáramú motorokat használtak, amit:
-kapocsfeszültség csökkentésével
-gerjesztő tekercs mezőgyengítésével
-armatúra ellenállás növelésével
-szabályozott Ward Leonard-hajtással
lehetett szabályozni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Aszinkron motorok esetében a kalickás forgórészű motoroknál az állórészen a póluspárokat lehetett átkapcsolni. Emiatt csak néhány fokozatban volt állítható a fordulatszám.
Csúszógyűrüsöknél pedig a forgórész tekercsei ki vannak vezetve csúszógyűrükre és így a forgórész áramát lehet szabályozni mondjuk ellenállással. A ringliseknél például sós vízzel oldották meg. De itt inkább a lágyindítás volt elérhető, a fordulatot annyira nem lehetett szabályozni.
Ahol sükség volt a fordulatszám finom szabályozására ott inkább egyenáramú motorokat használtak.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Az inverter elterjedése előtt mivel lehetett szabályozni a villanymotorok fordulatszámát?"
És a villanymotor feltalálása előtt?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A kefék miatt. A BLDC motorokhoz szintén elektronika kell.
De a kefés, kommutátoros motorokhoz nem, ezért alkalmazták őket régebben nagy számban. Hátránya a bonyolult felépítés, gyártás. Nagyobb a meghibásodás esélye - karbantartásigényes. Egy fúrógépen, farokcsiszolón is jellemzően a szénkefe-kommutátor környékén fog először meghibásodni.
Mosógépen pedig nem kell(ett) annyira tág tartományok között változtatni a fordulatszámot. Mosás, meg centrizés.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!