Milyen fajta akksit kell a kapunyitóhoz?
Mindegy, mert az a kis terhelés mindkettő számára jelentéktelen.
A közhiedelemmel ellentétben a ciklikus akku fő tulajdonsága, hogy jobban bírja a tartós, relatív nagy terhelést, ami az akkut túlmelegítheti. Ennek érdekében vastagabb lemezeket tartalmaz.
Például egy autóakku relatív vékonyabb lemezei a tartós, nagy terhelést nem jól bírnák, melegedés, deformálódás keletkezhetne. Az csak rövid idejű, nagy terhelésre van méretezve.
De ez nem jelenti, hogy nem használhatunk egy autóakkut ciklikus terhelésen, ha az egyébként képtelen az akkut túlmelegíteni, mert olyan kis terhelés, hogy az akku "kiröhögi".
Igaz, hogy a ciklikus akku valamivel jobban bírhatja a túlmerítést is, de azt alapvetően egyik fajta sem szereti, ugyanakkor néha, rövid időre mindkettő kibírja. Tehát ilyen szempontból nem olyan nagy a különbség.
Illetve előbb kimaradt a töltés kérdése: tartós pufferüzemet csak úgy bírják ezek az akkuk, ha 13,6-13,8 V-on tart a töltő (tartófeszültség).
Egyébként 14,4 V-ig (AGM: 14,7 V) lehet tölteni, ezt viszont csak addig szabad és kell rajta hagyni, amíg az akku által felvett áram visszaesik C/10 értékre.
Ezután a tartófeszültségre kell váltani vagy a töltést teljesen lekapcsolni (amitől lassan le is merül természetesen).
Egy ilyen kapunyitó csak úgy lehet korrekt, ha tartófeszültséget alkalmaz, de ezt célszerű ellenőrizni is.
Ez a lényeg, némelyik akku oldalán is szerepel a készenléti tartófeszültség értéke, csak egy példa:
Savas akku lévén ez persze egy jellemző érték. Ha kicsit lejjebb megyünk, kevesebb lesz benne a tárolt töltés, ha meg feljebb, az élettartam kárára mehet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!