Az autó generátorja gyorsabban tölt nagyobb fordulaton vagy egységesen tölt akármilyen gázadásnál?
Kb. 1500-as motorfordulattól már majdnem tudja a maximumot.
Tehát alapjáraton valamivel kevesebbet tölt, mint 1500-on. Viszont 2000 rpm és 4000 rpm között már szinte nincs különbség.
Ezt most egyesek nem fogják elhinni, de a feszültségszabályzó csak feszültséget szabályoz. Az akkura jutó feszültséget, végeredményben.
Mondhatjuk úgyis, hogy (jellemzően) 14,4 V-nál bekorlátoz azáltal, hogy a generátor gerjesztőáramát lejjebb veszi.
Tehát a forgórész gerjesztőtekercséről van szó, amire csúszógyűrűkön keresztül egyenáramot kapcsolunk, így az majdnem olyan lesz, mint egy forgó állandómágnes, csak épp az a lényege, hogy ennek erejét szabályozni is lehet.
De ezt nem kellene összekeverni a töltőáram szabályzásával, azt ugyanis nem méri és nem szabályozza semmi, csak a végfeszültség elérésekor vesz visszább a gerjesztés.
Az állórész pedig háromfázisú tekercselés, utána hatdiódás egyenirányítás, ez így megy direktben az akkura.
Megjegyzem (a diódáktól eltekintve), a szinkrongenerátor működését vázoltam fel, ami az erőművekben is termeli az áramot.
Ahogy nő a fordulatszám, úgy nő a rendelkezésre álló maximális töltő áram.
A töltésszabályzó (régi autókban fesz.szabályzó) dönti el, hogy ebből mikor mennyit használ ki.
#4 "A töltésszabályzó (régi autókban fesz.szabályzó) dönti el, hogy ebből mikor mennyit használ ki."
Téged is el kell, hogy keserítselek, a kettő ugyanaz.
A szinkrongenerátorok régen is úgy működtek, ahogy manapság.
Annyi, hogy régen voltak másfajta generátorok is, pl. az IFA, illetve old timerekben, vagy ma is a kismotorokban, de ez most mellékes.
Már az öreg LADA vagy Trabant is így működött, csak kezdetben mechanikus, rezgőnyelves, relészerű eszköz szaggatta a gerjesztőtekercs áramát (egyfajta mechanikus PWM), ami hajlamos volt beégni, elállítódni, feszültséget rosszul beállítani, akkut kinyírni.
90-es évek elején még akadtak ilyenek, majd az egyszerű félvezetős szabályzók ezt a hibaforrást örökre száműzték.
#7
A LADA szervizkönyvben szereplő rezgőnyelves szabályzónak is csak három pontja van:
12 V bemenet az akkuról.
12 V kimenet a gerjesztőtekercsre.
Test.
Sehol nem mért áramot.
Nekem ilyen volt régen a Trabantban is, meg is szívatott párszor, képtelenség volt normálisan beállítani. Elállítódás esetén Arcátlanul képes volt lemeríteni az akkut, a benne lévő kisütőellenállás "segítségével".
Állítgatás a relé visszahúzó rugója fülének a hajlítgatásával történt, ettől függött, hogy hány voltnál húz meg. Nagyon gagyi.
Berágtam, vettem egy Lada Samara elektronikus szabályzót. Annak is csak ez a három pontja volt, bekötöttem, probléma elintézve.
Később Ladám is volt, abból is rögtön dobtam ki a rezgőnyelvest.
Na ja, a választóvonal igazából nem az elektromechanikus szónál van. Volt elektromechanikus feszültségszabályzó a Ladához is még, de az már generátort szabályzott, abban nincs áramfigyelés.
A háromoszlopos volt a legtisztább példája az áramkorlátozósnak, mert ott külön relé volt az áramtekercs. Az egy- és kétoszloposon a feszültségfigyelő ketercsnél volt árammenet is. Háromoszlopos volt a Skoda S100-hoz járó, például, de a kispolskiban levő magyar is háromoszlopos volt. A nyolcvanas évekbeli szakkönyv szerint a Trabanton és a Wartburgon kétoszlopos volt, abban tehát a feszültséges oszlopon volt áramtekercs is, és a könyv tájékoztat, hogy ez egyes típusokból hiányzik. Na de a 353-as Wartburg is már generátoros volt, ahhoz sem járt áramtekercs.
Az elektromosság egy érdekes dolog, nem látjuk, max érezzük, ha hozzáérünk!
Egyszerűsítsünk, hogy mindenki számára érthető legyen!!! Vegyünk egy akkut, nevezzük medencének, ha fel akarjuk tölteni, két lehetőség közül választhatunk, lassan sok vizet engedünk bele, vagy keveset de gyorsan? Az
eredmény ugyanaz, a medence x idő alatt tele lesz!! Kérdés csupán az mit szabályozhatunk egyszerűbben, egy folyó sebességét, (FESZÜLTSÉGÉT?), vagy
a lassú folyó mennyiségét, (AMPERJÁT?), hogy a teljesítmény azonos legyen,
azaz x idő alatt töltődjön fel!!!!!
Kezdjük egy egyszerű generátorral, aminek a forgórésze fix mágnesekből áll, három darabból. A három mágnes olyan mint a sok vizű lassú folyó,
mindegyik AMPERT termel, viszont a medence nincs és azonnal fogyasztásra termel, viszont, ha nő a motor fordulata, nő a feszültség, tönkremennek a berendezések! Van azonban egy trükk, a mágnesekből ki kellene venni, ami
lehetetlen(?)! Ezt úgy oldották meg, hogy egy mágnest, röpsúllyal elfordítják, ami lerontja, azaz beállítja a fogyasztóknak szükséges értéket!!!!!
Ugyanezt a mai generátoroknál a gerjesztő feszültség csökkentésével oldják meg. Hogyan? A rezgő érintkezők megszakításával, ami természetesen nem
mindég teljes megszakítást jelent, a további zárást egy ellenállás jelenti, amit egy másik ellenállás követ, így jön létre a változó feszültség, azaz a csökkentett gerjesztés, ami a fordulatszámhoz van illesztve!
Ma már egy modern világban élünk, elektronika szabályoz, ami nem állítható, nem javítható, szerencsére még sokáig bírja, ha nem CSERE!!!!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!