Labortáppal lehet savas autóakkumulátort tölteni?
A kapacitás tizede helyett nyugodtan töltsed többel. Még a kényesebb zselés akkukon is jellemzően a kapacitás negyede-harmada a javasolt töltőàram. Egy autósok ennél többet is elbír. A kocsiban 40-50 Ah kapacitású akkuk 20-30 amperrel töltődnek, ha egy kicsit is le vannak merülve. A C/10 töltőàram a 30 évvel ezelőtti Nice akkukra volt igaz.
Mivel autoakkurol volt szó, egy átlag labortáp még a kapacitas tizedét is nehezen fogja tudni.
# 4
Ne viccelj, mi a különbség egy mai elektronikus töltő és egy labortáp között?
Hogy finomabb elektronikai részletekről ne beszéljek, csak ami a tárgyra vonatkozik:
Az akkutöltő is 14,4 V-ig tölt áramgenerátoros módban (CC), utána CV-módban figyeli az áram csökkenését és kb. 10 %-nál átvált csepptöltő módba.
AGM akkunál, illetve hideg módban 14,7 V-ig.
Labortápnál annyi a különbség, hogy CV-módban az áram ugyanúgy elkezd csökkenni, csak ha nem vagy ott, nyilván nem látod, mikor esik vissza kb. a kapacitás tizedének megfelelő értékre*, amikor leállíthatnád, ha ott lennél.
De mi van, ha nem kapcsolod le? Gyakorlatilag semmi, ráérsz vele reggelig is.
Vagy megteheted azt is, hogy eleve a vízbontási küszöb (14,4 V) alá szabályzod és akkor biztosan nem kell aggódni reggelig, hogy buborékolni kezd. Viszont pöccre indít akkor is.
*Ezt egyébként az autós töltő sem látja, hogy milyen kapacitású akku van az autóban. Ezeknél úgy szokott lenni, hogy kb. az áramkorlát tizedénél vált üzemmódot. Az pedig általában nem azonos a tényleges kapacitás tizedével, miután ez nem annyira kritikus érték, ezeknél az akkuknál.
Illetve előbb összekevertem, hiszen Li-ion akkunál van a C/10 leállási érték, de azt 1C árammal is lehet tölteni, sőt többel is, típustól, belső ellenállástól függően.
Ólom-savas akkunál eleve C/10 árammal indítunk és C/20-ra esésnél lehet például leállítani, csepptöltésre váltani (vagy lehet kb. 3-5 %).
Zselés akksiknál is meg van adva a töltés induló árama, ami jellemzően nem C/10, hanem sokkal több. És a zselés akku sokkal kényesebb mint a sima ólomakku. C/4-C/3 sokkal reálisabb.
Megismétlem: a C/10 baromság valami előttem ismeretlen oknál fogva kitörölhetetlenül beégett az emberek tudatába, semmi valós alapja nincs. Egy autó generátora is ha le van merülve az akku, akár 1C-vel kezdi tölteni.
Ezt bárkinek bármikor bebizonyítom, mert tény, ezzel nem kéne vitázni.
# 7
Valaki vitatkozott?
Minden szakmabeli tudja, hogy járművekben a generátor gerjesztésszabályzója csak a feszültséget figyeli és azonnal rátolja a lemerült akkura is.
Ettől függetlenül az akkugyártók adatlapjain szokott szerepelni a C/10 ajánlott töltés, tehát ez nem az emberek hülyesége, hanem egy általános ajánlás, a külső / otthoni / műhelyi töltésre.
A jármű tölt, ahogy tölt, most nem erről volt szó. De ilyen téren is vannak eltérő technikák, például egyik francia típusnál kezdetben emelt feszültséggel tölt, hogy rövid városi utakat járó autók is mihamarabb töltődjenek.
Ford és egyéb trükközések, lehetne mesélni, de nem erről szól a téma.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!