Tényleg környezetkímélőbb az elektromos autó, vagy nem, es miért?
Nem.
Jelenleg egy sima karóra gombelemét sem tudják normálisan tárolni és újra hasznosítani. Akkor mi lesz majd a REEEENNNGGETTTTTTTTTTTTTEEEEEEEEEEEEEEGGGGGGGGGGGGGGGG 100 kilós mérgező nehézfémekkel teli akkumulátorokkal?
A levegő tiszta lesz, de a talaj és a víz mérgezett, azaz nem lesz kaja!
Na, a sok hozzáértő. Jó lenne, ha nem vezetnétek félre a kérdezőt.
Egy elektromos autó átlag 7 ezer alkatrészből, egy átlag belsőégésű motorral szerelt autó 20 ezer. Egy villanyautónak sokkal kisebb a szerviz igénye, így nincs kiváltképp kevesebb alkatrész és energia szükséges hozzá az élete során.
1 liter üzemanyag finomításához önmaga 19 százalékára van szükség. És még nem beszéltünk a szállításról a kutakig. A felszínre hozáshoz és finomításhoz használt energiával nem logikusabb rögtön egy elektromotort meghajtani az autóban? De.
Az elektromos autók nem lokálisan szennyeznek. Azok akik állandó légszennyezésben élnek százalékosan nagyobb az esélye a korai halálra, mint akik nem. A dízel-kipufogógázban található mikroszkopikus részecskék roncsolják a tüdőt, az ereket és fokozzák a vérrögök kialakulását.
Újabb vizsgálatok során szerint ezek a problémák már az Európai Uniós egészségügyi határértékek alatt is előfordulnak.
Ebből kifolyólag a benzines/dízeles járművek a városokban lakó százezrek, milliók egészségét veszélyeztetik. Ugyanakkor egy lakott területen kívül telepített erőmű nincs közvetlen módon káros hatással az egészségre, létminőségre. Mi is a legfontosabb? Hát az élet védelme. Az már más kérdés, hogy a környezetkárosító hatása ugyanígy jelen van hosszútávon a gyáraknak is. De még így is jobban felügyelhető egy darab komplexum, mint tízezer pöfögő autó amik hamis adatokkal lettek útjukra engedve. Ráadásul a fosszilis anyagok felhasználását tekintve egy erőmű hatásfoka sokkal jobb, mint egy benzinmotornak, 60 vs 30 százalék.
Persze, el kell tüntetni az ilyesféle gyárakat és erőműveket is, ez nem vitás. A napjaik remélem megvannak számlalva. Aztán mehet zölden a gyártás is.
A Toyota szerint viszont az akksik élettartama is sokkal nagyobb lehet, mint eddig gondoltuk. A Camry hibridek kiöregedett nikkel-metál-hidrid akkumulátorait állították üzembe a Lamar Buffalo Ranch területén (Yellowstone Nemzeti Park).
És üdvözlendő, hogy rajtuk kívül is van számtalan remek újrahasznosítási, elévülés kitolással kapcsolatos program. A Renault akksikat a Powervault cég szereli be napelemes háztartások rendszerébe.
Az egyik német gyártó (BMW? Ebben nem vagyok biztos) pedig a gyárak különféle berendezéseit és részlegeit működteti az autózáshoz már használhatatlan akksikkal és napelemekkel.
Ráadásul a Nanyangi Műszaki Egyetem egyik szingapúri kutatócsoportja azt állítja, hogy egy új, általuk kifejlesztett eszköz képes visszaállítani az akkumulátor eredeti kapacitásának körülbelül 95%-át. Ezáltal jelentősen csökkenne az akkumulátorgyártás szüksége, ez a nyersanyagok szempontjából is előnyös, és kímélné a környezetet is. Ettől függetlenül továbbra is csökken majd a kapacitás, de a művelet többször bevethető. A kutatócsoport állítása szerint a technológia nem csak az okostelefonoknál vagy laptopoknál jön jól, hanem az elektromos autóknál is!
A működési elv az, hogy gyakorlatilag egy harmadik elektród kerül az akkumulátorhoz a meglévő kettő mellé, amely képes eltávolítani azon kémiai anyag lerakódását az elektródákról, amely a kapacitás csökkentését okozza. A dolog meglehetősen komolyan vehető, a Samsung, az Apple és a Panasonic is érdeklődik már iránta... Aztán pár év múlva itt vannak a grafén akkumulátorok is.
De a megoldás szerintem és tőlem okosabb szakemberek szerint is a magántulajdonú gépjárművekről való lemondás és a fejlett számítástechnikai megoldásokon (V2V, AI, M2M, IoT) alapuló közösségi alapokon nyugvó közlekedés.
Persze értem én, hogy mindenki úgy érzi, hogy neki jár a saját tulajdonú autó és ennek a szabadsága.
De José Mujica tette fel jól a kérdést. Mi történne a világgal, ha minden szegény indiai család annyi autóval rendelkezne, mint egy átlag német család?
Ugye, hogy ugye? Márpedig mindenki ugyanannyit érdemel a tortából szerintem. A jelenlegi rendszer viszont nem kompatibilis az autózással a jelenlegi formájában. De attól még mindenkinek jár a kényelmes és hatékony közlekedés.
De az, hogy Budapesten jelenleg is 600.000 személyautó van bejegyezve, az a Közlekedéstudományi Intézet szerint is módfelett magas szám a város méretéhez, úthálózatához, a lakosok számához és közösségi közlekedési hálózathoz képest. Nem lesz ennek jó vége ugye?
Persze már 1948-ban zürichi lakásszövetkezeteknél megosztva használták az autókat. A szövetkezeti tagok kockás füzetbe vezették, hogy kinek mikor van szüksége az autóra. A gépjárművet az adott időpontban elvitték, majd dolguk végeztével visszavitték. 70 éve már majdnem ráléptünk a jó irányra. Most újra meg kell próbálni.
Kockás füzet helyett kezelhetné az egészet egy MI alapú rendszer, a Google Naptárunkhoz kapcsolva biztosítva lenne az autó. Akik azonos irányba mennek a házból, azok egyszerre utazhatnak. Ráadásul még a sofőrnek sem kell hely. A önvezető technológia miatt:) Az autó magát is visszaviheti a házhoz, ha logisztikailag így a kedvezőbb.
Aztán lehetnének államilag kötelezővé tett autómegosztó appok. Persze azt sem a saját autónkkal használnánk, hanem azzal amit a gyártótól bérlünk. Ugyanis előfizetéses rendszerben több értelme lenne őket kiadni. Paradigmaváltás szükséges. És máris nincs szükség annyi autóra. Mivel kevesebb autót kell gyártani, annál kevesebb akkumulátorra és különféle alkatrészre van szükség. Így már nem is vitás az elektromos autók előnye. Ráadásul, ha nem számolunk az önvezető autókkal (azért a technológia még nem áll készen éles bevétésre), rá kell jönnünk, hogy „az adott helyen felveszem és máshol leteszem" koncepcióra épülő autómegosztás nem működik belsőégésű motorokkal szerelt autókkal. Nem kompatibilis a két dolog.
Széttaposnák a hideg motorokat, leállítanák izzó turbóval. Durva használat? Csak egy közlekedésre, A-ból B-be való eljutásra alkalmas eszköz. Ha nem ért az ember a géphez, az nem az ember hibája.
Csak a megszokás miatt nem látjuk, hogy tökéletlenek. Ha az autó egy applikáció lenne azt mondanám, hogy förtelmes a UX tervezésük:D Csak hogy a szakmámból hozzak hasonlatot.
Ebből is látszik, hogy egyéb fejlett technológiákkal kombinálva és a közlekedési rendszer megreformálva az elektromos autózás tökéletesen kiválthatja a belsőégésű gépjárműveket, akkor is ha a környezet és az emberi élet védelme, a fenntarthatóság egy fontos szempont.
Ez a jövő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!