Mindegyik hajó/repülő elsüllyed a Bermuda háromszögben?
Ha még érdekel a téma:
Annak, hogy sok hajó süllyed el arrafele, annak az az oka, hogy maga a forgalom is nagyon nagy. De nem rosszabb az arány, mint máshol.
Viszont erről a mágneses dologról én is hallottam, nem tudom mi az igaz belőle.
Itt az összes eset.
A Bermuda-háromszög eseményei
Magyarázatok Szerkesztés
Misztikus magyarázatok Szerkesztés
Elterjedt elképzelés a Bermuda-háromszög rejtélyére Atlantisz megmaradt technológiájának hatását okolni. Sokan állítják, hogy a Bimini szigetek közelében volt a legendákból ismert, elsüllyedt kontinens. A hipotézis azonban nem bizonyítható, mert egyfelől a Bimini szigeteket a geológusok természetes képződménynek tartják, másrészt Atlantisz technológiája ismeretlen, ezért ennek hatásai is teljesen beláthatatlanok.
Népszerű magyarázattá vált az UFO-kkal kapcsolatos elmélet is, amely szerint esetleges földön kívüli idegen lények tevékenysége okozza a rejtélyes baleseteket.
A paranormális okokat a Bermuda-legenda létrehozója, Charles Berlitz taglalta a legteljesebben 1974-ben.
Gonosz örvény elmélet Szerkesztés
A gonosz örvények elméletét Ivan T. Sanderson és a SITU[97] alkotta meg 1968-ban. Elméletük szerint az északi és a déli félgömbön is azonos távolságban, egymástól 72°-os szöget bezárva 5-5 örvényzóna létezik, amikhez hozzávették még a sarkokat is, így 12 darab veszélyes övezetről beszélnek, ahol különleges események történnek, a fizika törvényei néha nem működnek, esetleg paranormális és ismeretlen eredetű földönkívüli tevékenység zajlik.
Természetes magyarázatok Szerkesztés
A Lloyds biztosítótársaság archívumai szerint az eltűnésekben említett járművek közül igen sok nem a Háromszög területén szenvedett balesetet. Az Egyesült Államok Parti Őrségének feljegyzései szerint a rendszeres átmenő forgalomhoz képest az eltűnések száma csekély. A Parti Őrség dokumentációi legtöbbször ellentmondanak a Legendában állított körülményeknek. „A hajók és repülőgépek a háromszögben pontosan ugyanúgy viselkednek, mint bárhol a világon”.[98] Ernest Taves és Barry Singer szkeptikus kutatók erősen hangsúlyozzák azt a körülményt, hogy a Legenda-irodalomból jól meg lehet élni.[99]
Iránytű Szerkesztés
Mágneses anomáliákat kerestek a térségben, aminek vizsgálatára az a körülmény adott okot, hogy a Háromszög áldozatai néha az iránytűk rendellenességeiről számoltak be utolsó üzeneteikben. A mágneses tér szerkezetében azonban eddig még semmiféle anomáliát nem találtak.
Az iránytű-problémákról beszámoló Tudor IV repülőgép-ről ismert, hogy előzőleg hibás iránytűvel szállt le az Azori szigeteken is, amely később újra elromlott. A 19. repülőraj parancsnokának, Taylor hadnagynak is elromlott a pörgettyűs iránytűje, ami abban az időben nem volt szokatlan jelenség. A tragédiát azonban feltehetően a zavarodottsága okozta, valamint az, hogy nem adta át a parancsnokságot olyannak, akinek még működött az iránytűje. A pörgettyűs iránytűnek ráadásul semmi köze a mágnesességhez. E helyzetben mágneses anomália esetén minden mágneses iránytűnek is el kellett volna romlania, ami nem történt meg.
Szándékos pusztítások Szerkesztés
Az esetek egy részében feltehető szándékosság vagy háborús veszteség is. A Cyclops, a Proteus és a Nereus is háborús években veszett el. A Karib-tengeren igen gyakori a kalózkodás is.
Emberi mulasztás Szerkesztés
A veszteségek egy hányadát emberi hiba, mulasztás, tévedés vagy műszaki hiba is okozhatta. Ezek közé tartozik a V.A. Fogg, a Scorpion vagy a Marine Sulphur Queen esete[forrás?].
Golf-áramlat Szerkesztés
A Golf-áramlat nem a balesetekben, hanem a roncsok eltakarításában játszik szerepet. Mindazon törmelékek és olajfoltok, amik esetleg megmaradtak egy-egy baleset után, a keresés megindításakor már több száz kilométerre sodródhattak a keresési pozíciótól.
Viharok Szerkesztés
A Bermuda-háromszög hurrikánzóna. 1492-ben járt erre először európai, és már 1502-ben Francisco de Bobadilla spanyol flottáját elpusztította egy hurrikán.
Gázbuborék Szerkesztés
Elterjedt szkeptikus feltételezés szerint a kontinentális talapzat rétegei a térségben metánt és más szénhidrogéneket tartalmaznak. Ezek kitörések formájában felszabadulhatnak, és elsüllyeszthetik a hajókat.[100] A gázbuborék-elmélet azonban a repülőgépek esetében kevésbé lehet életképes.[forrás?]
Lawrence David Kusche következtetései Szerkesztés
A hajók és repülőgépek eltűnése a térségben arányaiban semmivel sem nagyobb, mint a világon máshol;
A területen évente több viharszezon van, az eltűnések legtöbbször ezekkel kapcsolatosak, sem rejtély és titokzatosság, sem aránytalanság nincs benne;
A felületes „kutatás” a számokat eltúlozza:
Több hajó épp csak késett néhány napot, de eltűnéséről számoltak be;
Az eltűnések egy része egyáltalán nem igazolható;
Az eltűnések nagy része nem a Bermuda-háromszögbe tehető;
A Bermuda-háromszög rejtélye mesterségesen gerjesztett, tudatosan életben tartott, szenzációhajhász legenda.
A Bermuda-háromszög a világ egyik legforgalmasabb vízfelülete. Mind a kereskedelmi, mind a turista-útvonalak itt futnak össze, hozzáadódva a floridai tengerpart amatőr és szolgáltató hajósainak és repülőinek számához. Csak Bermuda reptere évente több mint 50 ezer járatot fogad és indít. Mindezekhez még Fort Lauderdale katonai bázisának forgalma is hozzászámítható. Ehhez a forgalomhoz viszonyítva a balesetek száma elenyészően kicsiny.
A világ bármely más tengerén is előfordulnak elsőre rejtélyesnek tűnő balesetek, eltűnő hajók, vagy előkerülő de személyzet nélküli hajók, repülők, amelyek nem adnak vészjelzést. A látszólagos bermudai koncentráció a nagy számok törvényében lakozik, valamint abban, hogy még a nem itt történt baleseteket is igyekeznek ide helyezni, esetenként igen távoli, Afrikához vagy Írországhoz közeli, de gyakran az Azori-szigetek térségében történt szerencsétlenségeket.
A Puerto Rico - Kuba - Florida térség évenként kétszer hurrikánszezont él át. Az eltűnések jó része - amikor a Legenda ideális hajózó időt emleget - hurrikánok idején történt.
A Bermuda-háromszög különleges - bár nem egyedi - jellemzője, hogy mind hajóval, mind repülővel könnyű eltévedni a sok egyforma korallszirt között, ahogy az a 19. repülőrajjal is történt.
A Legenda előszeretettel emlegeti: előfordult, hogy a hajó fedélzetén tartózkodókat halva találták. Külsérelmi nyomok a halottakon nem voltak fellelhetők. Valójában egyetlen-egy ilyen eset sem volt - fentebb áttekinthető az összes Bermuda-háromszöggel kapcsolatos eset, és ilyen mondat egyiknél sem, még a Legendában sincs. Ez az állítás tipikus folklór-elem, a könyvről könyvre vándorló ellenőrizetlen közlések termése.
A Bermuda-háromszögben semmilyen rejtélyes erő nem működik, csak a szenzációra éhes emberek fantáziája. Charles Berlitz minden szeme elé kerülő, az Atlanti-óceánnal kapcsolatba hozható balesetet a Bermuda-háromszög számlájára írt (sőt még Mexikó nyugati partjainál is volt egy általa emlegetett eset), a körülményeket meghamisítja, az eseményeket úgyszintén. Forrásolás nélküli és adatolhatatlan közléseit igen sokan, köztük Nemere István is készpénznek vette, és önálló teóriákat állítanak fel a semmiről. A Legenda-gyártók másod-, harmad- (sokad-) kézi adatokból dolgoznak, de minden közlésük végső soron Berlitzre vezethető vissza, akinek munkája viszont nem tudományos jellegű, annak követelményeit sem formai, sem tartalmi szempontból nem elégíti ki. Adatai a tüzetes vizsgálatok (valódi forrásokkal való egybevetések) alkalmával legtöbbször légből kapottnak minősülnek. A Legendában szereplő járművek egy részének létezéséről semmilyen bizonyíték nincs, más részük nem is tűnt el, sőt balesetet sem szenvedett, csak a korabeli napilapok adtak hírt a keresésükről. A megtalálásuk híradását a Legenda már nem részletezi. Berlitz szerint az időjárás mindig ideális, de ha nem, akkor hozzáteszi, hogy a hajós elég tapasztalt volt ahhoz, hogy egy kicsiny vihar ne tehessen kárt benne.
A tudományos magyarázatok épp ezért teljesen feleslegesek. Egyetlen olyan, a legendákban megemlített eltűnési esemény sincs, amelyhez ezekhez kellene folyamodni. Például a viharban elsüllyedt Cyclops esetében teljesen felesleges metánbuborékot vagy tenger alatti vulkánkitörést feltételezni, amikor minden okunk megvan annak feltételezésére, hogy viharban süllyedt el. A tudományos magyarázatok a Legenda nem létező körülményei alapján dolgoznak, ezért bár fontos felismeréseket köszönhetünk a tudományos munkának, maguk a rejtélyes eltűnések nem léteznek. Egyetlen példa elég ennek belátására. 1995-ben az akkori világ egyik legmodernebb vadászgépe, egy F–14 Tomcat 1200 km/h-s sebesség mellett egyszer csak felrobbant. Ha nem lett volna a közelében a repülőgép-anyahajó, akkor a katapultált pilóták nem sokkal élhették volna túl a balesetet, mert mindketten másodfokú égési sérüléseket szereztek, önmagában az is csoda, hogy a hangsebesség környéke körül sikeresen katapultálhattak. Ez lehetne a Bermuda-háromszög legnagyobb rejtélye, mindenki arról beszélhetne, hogy a sok milliós technika hogyan tűnhetett el olyan hirtelen, hogy vészjelzések leadására sem volt ideje. A valóságban az ok meglehetősen prózai: minimális olajszivárgás keletkezett és az utánégető berobbantotta a motort. A repülőgép tizedmásodpercek alatt megsemmisült, és néhány perc múlva a maradványai is elsüllyedtek.
Infrahangok Szerkesztés
Az egyik legérdekesebb és tudományosan hihető magyarázatok közé tartozik Vlagyimir Azsazsa orosz oceanográfus infrahangokkal kapcsolatos elmélete. Az infrahangok emberi fül által nem hallható (16 hertz alatti) hangrezgések.
Elismert orosz és amerikai tudományos folyóiratokban publikált cikkeiben Azsazsa felveti, hogy a térségben előforduló viharok a helyi speciális körülmények következtében erőteljes infrahangokat keltenek és ezek elég erősek ahhoz, hogy hajók és repülőgépek baleseteit okozzák. Azsazsa elmélete a szovjet „Tudomány és élet” című magazinban is megjelent. Hasonló elmélettel állt elő a szovjet I. Bojetyin tudományos író is.
A Moszkvában megjelenő Nemzeti Figyelő 1997. november 15-i számában megjelent interjújában Azsazsa kijelenti, hogy az infrahangok keltésében nagy szerepe van olyan tényezőknek, mint a tengervíz hőmérsékletének hirtelen változása a mélységgel, valamint egy tenger alatti ellenáramlatnak.
Az amerikai Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration, röviden: NOAA, Boulder, Colorado, USA) hullámterjedéssel foglalkozó tudósai megerősítették, hogy viharok alkalmával az infrahangok teljesítménye megnövekszik és az ilyen hanghullámok akár több ezer kilométeres távolságig elhatolhatnak. A NOAA oceanográfus kutatója nyilatkozata szerint a térségben a Golf-áramlat miatt nagyon élesen változik a hőmérséklet és hogy a különböző hőmérsékletű vizek helytől függően növelhetik vagy csökkenthetik az infrahangok intenzitását.
Azsazsa fenti nyilatkozata szerint „az infrahangok egyes helyeken olyan erősek lehetnek, hogy a közelben tartózkodó élőlények elpusztulnak. A halált szívmegállás vagy a vérkeringési rendszer roncsolódása okozza.” Gyengébb hatás esetén rosszullét, rossz közérzet, szédülés, valamint pánik és menekülési kényszer léphet fel, melynek során a legénység elmenekül a helyszínről. A hajó vagy repülőgép berendezései, vagy a teljes géptörzs rezgésbe jön, ekkor egyes műszerek vagy az irányításhoz szükséges alkatrészek károsodhatnak, de olyan mértékű rezonancia is felléphet, melyek szó szerint „szétrázzák” a hajó vagy repülő testét. Ilyenkor az alkatrészeken törések léphetnek fel, melyek látható okok híján pánikba ejthetik a személyzetet.
Franciaországban elvégzett kísérletek szerint infrahangok károsíthatják a hajókat, és Dr. Freeman Hall, a NOAA Hullámterjedési laboratóriuma légköri akusztikus programjának vezetője megerősítette, hogy komoly viharok okozhatnak ilyen jelenségeket, amik emberek életére is veszélyesek lehetnek. Az elméletet a gyakorlatban egyelőre nem tudták tesztelni, mivel ahhoz megfelelő körülmények (tengeráramlás, speciális hőmérsékleti viszonyok) és hatalmas (viharok által létrehozott) energiák szükségesek hozzá.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!