Kezdőoldal » Egészség » Szemproblémák » Mi értelme van annak a fehér...

Mi értelme van annak a fehér botnak, amivel a vak/látássérült emberek "hadonásznak" az utcán?

Figyelt kérdés

Semmilyen rossz szándék nincs a kérdésemben, de feleslegesnek látom cifrán körbeírni, csak hogy tapintatosnak tűnjön.


Szóval én külső szemmel csak annyit látok, hogy jön az emberke, séta közben félkörben maga előtt el vissza "tapogat" a bottal. De ennek mi értelme van?

Mármint mire a jobb oldalára ér a bot, addigra vele szemben ott egy oszlop és nekimegy.


Nem igazán tudom elképzelni, hogy ez a bot miben segít úgy, ahogy eddig láttam embereknél használni.


2017. júl. 21. 21:30
 1/6 anonim ***** válasza:
100%
Hidd el nagyon sok mindenben, azért ilyen hosszú, és úgy van kialakítva a vége (legalábbis a jobbaknak, mert abban is van különböző minőségű, "tudású") hogy pl. a taktilis vezetősáv (ezek a járda szegélyeknél a fehér pöttyös és csíkos elemek, amiket szintén soklan nem tudnak mire való) jelzéseit "közvetítsék". Szintén a jobb botok segítségével a látássérült tudja milyen burkolaton halad esetleg van-e kátyú stb. Van-e akadály. Megtanúlják azt is, hogy egy adott séta tempónál milyen gyorsan "hadonásszon" hogy ha jön valami ne menjen neki. Nyilván sok mindent nem "lát", de ezt tudja aki használja és ennek megfelelően közlekedik. Ott ahol jobban ismeri a terepet kevésbé használja (pl. a gyakran járt útvonalon tudja hol vannak az akadályok), de ismeretlen terepen lassabban is megy és jobban figyel. Egyébként érdemes kipróbálni mert ha tényleg jó a bot akkor átadja a kézre a burkolat egyenetlenségeit szó szerint ha rosszabb az út "rázza" a kezedet.
2017. júl. 21. 21:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:

Köszi, így már teljesen világos! :)

Én kifejezetten közelről kétszer találkoztam ilyen bottal, egyszer a villamost vártam (nem fővárosban), elment mellettem egy férfi ilyen bottal "hadonászva" és úgy nyúltunk utána és húztuk vissza mert majdnem leesett a peronról.

A másik nem rég volt, egy olyan járdaszakaszon járok dolgozni, ami négysávos főút mellett megy, a járda egyenletlen, oszlopok vannak a közepén, stb. És ahogy elhaladtam (látásból ismerem és úgy tudom ő majdnem vagy teljesen vak) férfi mellett csodálkoztam, hogy ezt mégis hogy tudja kivitelezni. mert ránézésre céltalanul lóbálta maga előtt a botot.

2017. júl. 21. 21:41
 3/6 anonim ***** válasza:
100%
Amellett, hogy a közlekedésben segíti, a látóknak is jelzés, hogy a fehér bottal közlekedő ember nem /vagy nem jól/ lát. Így esetleg jobban vigyázunk rá!
2017. júl. 21. 22:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
40%
Rákerestem erre a taktilis vezetősávra, amit az #1 említett. Ez az a csíkozott alakzatú sárgára festett burkolat, amit az út közepére szoktak feltenni? Azért kérdezem, mert nálunk rendszeres baleset van miatta, ugyanis a bicikliút átvezet egy csomó buszmegálló előtt, ahol ilyen burkolat van és a csíkok közti távolság pont akkora, hogy megvezeti a kerékpár kerekét és ha nem figyel az ember, akkor felborul... Értem én, hogy a vakoknak ez nagy segítség, de a tervezésnél gondolhattak volna erre is és valami más alakzatot kiagyalni, ami nem okoz balesetveszélyt.
2017. júl. 22. 00:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
4. Akkor az a tipikus rosszul kivitelezett eset. Az elv, hogy a "csíkos" elemek a vonal mentén hosszában vezetnek, hogy "mehetsz nincs akadály" és a pöttyös elemek pedig jelzik, hogy "állj, mert veszély lehet" (nagyon leegyszerűsítve). Ha ilyen keresztbe vezet egy kerékpáruton ott nagyon nagy a baj, mert az a látássérültre nézve is balesetveszélyes, hiszen simán belemegy a kereképárosba. Ezt ha lefotozod és elküldöd pl. a MVGYOSZ-nak akkor szólnak az illetékesnek, de nekem is küldheted privátban adok email címet.
2017. júl. 22. 18:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:
100%

Igen, nem véd mindentől, pl. lelógó faágak, utcára kinyitott ablakok ugyanúgy veszélyesek maradnak. De járdaszegélyeket, út szélét ki lehet velük tapogatni. A végén lévő golyó pedig úgy van kitalálva, hogy a kisebb akadályokon átcsúszik, a nagyobbakban elakad. És ha két csapás közé mondjuk be is csúszik egy oszlop, azt is eltalálja a bot oldala a következő söprögetésnél, ha nem megy túl gyorsan az illető.

A vezetősávok hivatalosan nem jelenthetnek gondot a bicikliknek, mert a kerék szélességénél sűrűbb bordázatúak szoktak lenni, szóval valóban silány kivitelezés lehet az ok.

2017. aug. 6. 15:44
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!