Hogyan tudnám apámnak elmagyarázni, hogy nem jól vezet, anélkül, hogy veszekedés lenne köztünk?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#1:
1. Már miért ne szólhatna bele? A sofőr az ő életéért és biztonságáért (is) felel. Ha nem érzi magát biztonságban, azt inkább jelezze. Persze értelmes sofőr alapból figyel az utasára és magára meg másokra is.
Nyilván a magyar átlag a suttyó proli, aki addig jut, hogy "én irányítok, ne pofázzál" addig meg már nem jut el fejben, hogy nem csak ő létezik az utakon, és mások biztonságáért is ő felel.
2. Itt nem arról van szó, hogy valaki az anyósülésről "pofázik" hanem arról, hogy ha valaki szarul vezet, akkor adott esetben le kell ülni vele és megbeszélni, hogy figyelj ez amit csinálsz amúgy szar. Nyilván ha valaki olyan hülye mint a kérdésben szereplő apuka, az egy beszélgetés után is hülye marad.
Én mindig ezért mondom, hogy a jogosítványt folyamatos orvosi és pszichológiai alkalmassághoz kellene kötni, csak a rendszernek nem érdekel, hogy túl sokan kihulljanak.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
ebből a stop táblánál való megállás nettó baromság (A legjobb amikor zebra is van előtte, tehát úgy kell megállni hogy nem állunk meg).
Az összes többi amit csinál hülyeség, a jobbra tartásnál örül hogy végre valahol ő is lehet valaki. Külföldön ezért büntetnek, itthon nem igazán. Sajnos. Ameddig a piroson nem megy át nincs gond, én csak azért nem szeretem mert hiába fizet a biztosítója a karosszériás soha nem tudja a kocsimat jól megcsinálni és akkor plusz pereskedés megy..
Az irányjelzőnél meg válthat sávot egyből, senki se tiltja meg, én is szoktam mert ha irányjelzőzök akkor aki elé be akarok menni rágyorsít (megint a kakaskodás megy, ő most ott a volán mögött végre valaki cselekedete felett dönthet) ezért teljesen reális hogy index és váltjuk a sávot.
Szóval szerintem valahol igazad van, de nem kell megmagyaráznod, mert eleve túlokoskodod a dolgokat, és ő vezet, az ő felelőssége.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"ezért teljesen reális hogy index és váltjuk a sávot"
Egyáltalán nem reális. Pont ez a baj, hogy a sok béna/bunkó nem a sávváltást nem "jelzi" hanem az indexeléssel "tényt közöl" hogy ő most aztán sávot vált.
Mondjuk én sosem értettem ezt az "elé akarok bemenni" dolgot és hogy miért kötelező mindenképp a másik elé érkezni, miért nem jó mögé. Amúgy meg szimplán azt látom, hogy az autósok 90%-a az konkrétan beenged.
Sokszor van az, hogy haladok a sávomban. Látom, hogy kitisztul előttem, oda lépek neki, erre majdnem seggbe tolom azt a bunkót, aki berántja elém a kocsit. Ha előre indexelt volna, akkor simán beengedem, és nincs belőle balesetveszélyes helyzet.
De legtöbb esetben nem ezekből van a baj, hanem abból, amikor simán csak mellette megyek, aztán azt látom, hogy index, és már húzza is rám a kormányt és nekem kell menteni a helyzetet a vakegér miatt.
Az nyilván megint más, ha látja valaki, hogy tiszta a sáv, és átjön. Attól is falra tudok mászni, amikor valaki 10 percig indexel és egyszerűen nem jön át miközben kamionnyi helyet hagyok már neki... :D
Mondjuk én ezért szeretem a rutinos, jó sofőröket. Akikről már előre látod, hogy mi lesz a következő lépésük, látod a kocsi mozgásán, helyezkedésén, hogy ő sávot tervez váltani, fel tudsz rá készülni, figyelsz rá, és kvázi az előtt előkészíted neki a terepet, mire elkezd indexelni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#2 "A sofőr az ő életéért és biztonságáért (is) felel. Ha nem érzi magát biztonságban, azt inkább jelezze."
Ha nem érzi magát biztonságban, GYALOGOLJON!
"Nyilván a magyar átlag a suttyó proli, aki addig jut, hogy "én irányítok, ne pofázzál"
Ebben az égvilágon semmi "magyar" nincsen, az angol "backseat driver" kifejezést kb. mindenki ismeri.
"addig meg már nem jut el fejben, hogy nem csak ő létezik az utakon, és mások biztonságáért is ő felel."
Itt egy kis félreértést vélek felfedezni, mert én egy szóval nem mondtam, hogy a kérdezőnek ne lenne igaza. Nyilván nem tudom, ezért simán lehet, hogy maximálisan igaza van és ha igaza van, akkor az nyilván probléma, de ahogy írtam #1-ben is, az már nem rá tartozik, hanem a sofőrre. A probléma a sofőr problémája, nem a kérdezőé. Ha megbüntetik, ő baja. Ha árokba megy, ő baja. Ha kárt okoz másokban, hát az már nyilván nem csak az ő baja, de akkor is az ő hibája és majd ő felel érte. Nem az utasa, szóval az utas ne szóljon bele, még akkor sem, ha igaza van, mert nem az ő felelőssége és nem az ő joga kijavítani a sofőr hibáit. Autóba saját felelősségre ülsz be, szóval az a kijelentésed is téves, hogy az utasért a sofőr felelős. Nem, az utas saját magáért felelős. Ha veszélyes a sofőr, nem kell mellé beülni.
"Nyilván ha valaki olyan hülye mint a kérdésben szereplő apuka, az egy beszélgetés után is hülye marad."
Aki nem tud értelmesen közlekedni, az MIND olyan hülye, hogy beszélgetés után is hülye maradjon. 10-ből 10. Ezért (is) nem szólunk bele. De még akkor sincs értelme, amikor nem hülyeségről van szó. Például a sógorom autópályán folyton pumpálja a gázt. Nem szóltam érte, ő vezet, ő autója, úgy vezet, ahogy akar. De egyszer szóba került, megemlítettem és mondta, hogy neki ez soha fel sem tűnt, szóval itt nem hülyeségről van szó. De ugyanúgy csinálja továbbra is, mert egyszerűen így vezet 20 éve, ilyen beidegződést nem lehet kiküszöbölni még akkor sem, ha szeretné. Na és akkor ehhez adjuk hozzá az emberi hülyeséget, mikor a hülye nem is akar változtatni/nem is érdekli. Na... akkor mi a picsáért szólnék én bele? Semmi értelme. Ennyi erővel a vécébe is belekiabálhatom a véleményemet, ugyanannyira lenne hasznos.
"a jogosítványt folyamatos orvosi és pszichológiai alkalmassághoz kellene kötni"
Maximálisan egyetértek.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"Autóba saját felelősségre ülsz be, szóval az a kijelentésed is téves, hogy az utasért a sofőr felelős."
Nem téves, hiszen mint sofőr, én felelek az utas biztonságáért. Ha én hibázok az utas sérül meg, tehát felelek érte.
Nyilván ezzel párhuzamosan az utas önmagáért is felelős. Amibe bele tartozik az is, hogy ahogy írod, be sem száll az autóba és/vagy kiszáll.
De bele tartozik az is, hogy figyelmezteti a sofőrt, amennyiben úgy érzi, nincsen biztonságban. Ez nem egy vagy-vagy hanem is-is dolog.
Nyilván autósként azt mondom, nehéz megítélni, hogy mikor szóljon az ember és mikor ne. Mert van amit még sofőrként is veszélyesnek ítélek meg miközben a volán mögött ülve meg teljesen biztonságosnak érzem.
Megmondom őszintén, nekem is volt már, hogy szóltak, amikor túl gyorsan mentem, és nem érezte magát biztonságban az utas. Akkor elnézést kértem és visszább vettem.
Volt olyan is, hogy valaki veszélyesnek ítélte meg a manőveremet, megnyugtattam, hogy mit és miért csináltam úgy ahogy. Vagy épp beláttam, hogy tényleg necces helyzet volt, mert van olyan is, pedig nem vezetek állat módjára.
De olyan is volt már, hogy éjszaka hosszú vezetés után egyszer csak volt egy piros lámpa, az előttem haladó autóra figyeltem, és kérdés nélkül átmentünk a piroson. Az utasom szólt, hát rohadt szarul éreztem magam, de igaza volt.
Nyilván ezek a dolgok amiből értelmes ember tanul, a hülye meg nem.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#5 Amúgy érdekesek ezek a beleszólni-nem beleszólni dolgok.
Szerintem az Oszkár telekocsi a tökéletes példa. Mert sajnos azt látom, hogy sokan nem mernek szólni, konfrontálódni, és ezért mások is veszélybe kerülnek.
Rengeteg rossz tapasztalatom van. És magam is hibás vagyok.
Az "utas felelőssége" sajnos ott bukik, hogy alapból nem ismered a sofőrt. Nem tudod, ki lesz az akire rábízod az életedet. Elvileg erre lennének az értékelések, de sajnos azok meg nem mindig fedik a valóságot, hamis bizalmat keltve.
Egyszer utaztam egy sráccal. Teljesen normálisnak tűnt addig, amíg el nem kezdtünk az autópályán haladni. Na itt bukik a "lehet gyalogolni" helyzet, hogy pálya közepén sajnos mégsem ildomos kiszállni.
Tipikus "paraszt" sofőr volt. 160 volt az átlag tempó, mindenki mögé beállt centikre, jobbról meg leállósávból előzött. Dudált, villogott, ha valaki nem "takarodott" le előle, akkor rá legyezett ahogy elhaladt mellette.
Tette mindezt úgy, hogy 2 vadidegen ült bent mögötte. Akikért rohadtul ő felel. Az oké, hogy a csaja aki ismeri és tudja hogy vezet, maga döntött. De én mint utas nem vágytam arra, hogy szándékosan veszélyeztessék az életemet.
Nem szóltam egy szót sem, de végig szorítottam a seggemet.
Az Oszkár feldobja ugye utazás után az értékelés lehetőségét, és hát erősen gondolkoztam mit írjak. Megnéztem a srác értékeléseit, konkrétan egy értékelés volt, ahol leírta az illető amit én is tapasztaltam, írt leállósávon előzést, büntetőfékezést.
Ott a sofőr "beleállt" hogy ne állítson hazugságokat, meg neki amúgy se pofázzon egy "senki" a hátsó ülésről, mert ő németből trélerezik és rá amúgy sem vonatkoznak a fizika törvényei.
Megmondom őszintén, nem akartam konfliktust, meg lehúzást. Mert nyilván innentől bosszúból ő is "leértékel" mint utast. De szívem szerint leírtam volna, mit tapasztaltam.
És sajnos itt jön be a "kollektív felelősség", hogy ha akár én, akár a többi utas leírja őszintén, mi a helyzet, akkor már a további utasok is láthatják, hogy ez egy "hülye" sofőr, és nyilván onnantól már az ő felelőssége, hogy tudatosan "hülyével" utazik, vagy sem.
Nyilván tény, a hülye sofőr az hülye marad itt is, mert leírta, hogy ő mindenkitől is jobb. De legalább egymást figyelmeztethetnék az emberek, hogy gyerekek, mellé csak abban az esetben üljetek be, ha vállaljátok a felelősséget.
Nyilván azzal egyetértek, ha az utas tisztában van a sofőr képességeivel, hozzáállásával, akkor az ő felelőssége a döntés. Csak vannak esetek, amikor nem vagyunk vele tisztában és/vagy nincsen döntési jogunk. Lásd egy gyerek akire ráüvölt az apja, hogy márpedig üljön be...
De ez megint csak a pszichológiai alkalmatlanságra vezethető vissza.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!