Mit jelent a védelembe vételi eljárás?
Védelembe vétel
68. §339 (1)340 Ha a szülő vagy más törvényes képviselő a gyermek veszélyeztetettségét az alapellátások önkéntes igénybevételével megszüntetni nem tudja, vagy nem akarja, de alaposan feltételezhető, hogy segítséggel a gyermek fejlődése a családi környezetben mégis biztosítható, a települési önkormányzat jegyzője a gyermeket védelembe veszi.
(2) A települési önkormányzat jegyzője - a gyermekjóléti szolgálat javaslatának figyelembevételével - védelembe veheti továbbá
a) a szabálysértési hatóság értesítése alapján a szabálysértést elkövetett fiatalkorút,
b) a nyomozó hatóság nyomozást megtagadó határozata alapján a tizennegyedik életévét be nem töltött gyermeket,
c) a rendőrség, az ügyészség, illetve a bíróság jelzése alapján a bűncselekmény elkövetésével gyanúsított, vádolt fiatalkorút.
(3) A védelembe vétellel egyidejűleg a gyermek gondozásának folyamatos segítése és ellátásának megszervezése, a szülői nevelés támogatása érdekében a települési önkormányzat jegyzője a gyermek részére a gyermekjóléti szolgálat családgondozóját rendeli ki és a veszélyeztetettség okának megszüntetése érdekében intézkedést tesz, így különösen341
a)342 kötelezi a szülőt, hogy folyamatosan vegye igénybe a gyermekek napközbeni ellátását, a gyermekek átmeneti gondozását, a Kt. hatálya alá tartozó iskolaotthonos nevelést-oktatást, illetve kollégiumi ellátást,
b) kötelezi a szülőt, hogy gyermekével keressen fel valamely családvédelemmel foglalkozó személyt vagy szervezetet,
c) kötelezi a szülőt arra, hogy gyermeke vegye igénybe az egészségügyi szolgáltatásokat,
d) kezdeményezi a háziorvosnál - súlyos veszélyeztetettség esetén bármely orvosnál - a betegsége, illetve szenvedélybetegsége következtében állandóan vagy időszakosan kóros elmeállapotú szülő, illetve a gyermekkel együtt élő más hozzátartozó orvosi vizsgálatát,
e) intézkedik - az illetékes szervek bevonásával a gyermek egészségét veszélyeztető körülmények megszüntetéséről,
f) magatartási szabályokat állapít meg a gyermek számára a kifogásolt magatartás megszüntetése érdekében,
g)343 figyelmezteti a szülőt helytelen életvezetésének, magatartásának következményére, és felszólítja annak megváltoztatására, figyelmezteti továbbá a szülőt az (5) bekezdés szerinti jogkövetkezményre,
h)344 kötelezheti a szülőt és a gyermeket, illetve felkérheti a konfliktusban érintett más személyt arra, hogy a nevelési-oktatási intézményben előforduló erőszak miatt kialakult helyzet vagy más súlyos konfliktushelyzet kezelése érdekében jelenjen meg iskolapszichológusi vizsgálaton, illetve vegye igénybe a konfliktuskezelést segítő szolgáltatást.
(4) A kirendelt családgondozó a védelembe vételt elrendelő határozat jogerőre emelkedésétől számított tizenöt napon belül a gyermekre, illetve a (2) bekezdés szerinti fiatalkorúra vonatkozóan egyéni gondozási-nevelési tervet készít, melyhez szükség szerint a 132. § (1) bekezdésében meghatározott szerveket vagy személyeket kereshet meg.
(5)345 A települési önkormányzat jegyzője - kérelemre bármikor, hivatalból legalább évente - felülvizsgálja a védelembe vétel indokoltságát. A települési önkormányzat jegyzője haladéktalanul értesíti a gyámhivatalt a szükséges intézkedések megtétele céljából, ha
a) a védelembe vétellel a gyermek veszélyeztetettségét megszüntetni nem lehet, és alaposan feltételezhető, hogy segítséggel sem biztosítható a gyermek családi környezetben történő megfelelő gondozása, nevelése vagy
b) a védelembe vétel már két éve fennáll és a védelembe vétellel a gyermek veszélyeztetettségét nem sikerült megszüntetni.346
(6) A védelembe vétel nem érinti a szülő felügyeleti jogát.
68/A. §347 (1) A gyermek után járó iskoláztatási támogatás teljes összege folyósításának a Cst. 15. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontjában foglaltak szerinti felfüggesztésével egyidejűleg a települési önkormányzat jegyzője elrendeli a 16. életévét be nem töltött gyermek védelembe vételét.
(2) A települési önkormányzat jegyzője
a) a Cst. 15. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontja szerinti esetben dönt az iskoláztatási támogatás felfüggesztéséről és ezzel egyidejűleg az iskoláztatási támogatás összegének a települési önkormányzat részére a kincstárban megnyitott családtámogatási folyószámlára (a továbbiakban: családtámogatási folyószámla) történő utalásáról,
b) a Cst. 15. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontja szerinti esetben kezdeményezi az iskoláztatási támogatást folyósító szervnél az ellátás szüneteltetését.
(3) Az iskoláztatási támogatás folyósításának felfüggesztése esetén a felfüggesztés időtartama alatt
a) a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben nem részesülő gyermek után járó iskoláztatási támogatást a családtámogatási folyószámlán kell gyűjteni,
b) a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek után járó iskoláztatási támogatást a gyermek számára természetbeni formában kell nyújtani.
(4) Az iskoláztatási támogatás felfüggesztésének és szüneteltetésének indokoltságát a külön jogszabályban foglalt esetekben rendszeresen felül kell vizsgálni. Ha a gyermek igazolatlanul mulasztott kötelező tanórai foglalkozásainak száma a 16. életévének betöltését megelőző utolsó felülvizsgálat és az azt követő első felülvizsgálat közötti időtartamban eléri a tizet, a települési önkormányzat jegyzője kezdeményezi az iskoláztatási támogatást folyósító szervnél az ellátás szüneteltetését és rendelkezik a családtámogatási folyószámlán összegyűlt iskoláztatási támogatás családi pótlék előirányzat javára történő visszafizetéséről.
68/B. §348 (1) A települési önkormányzat jegyzője - a 68/A. § szerinti esetet kivéve -
a) ha a gyermek veszélyeztetettsége elsősorban elhanyagolása miatt áll fenn, és
b) a szülő vagy más törvényes képviselő a gyermek veszélyeztetettségét az alapellátások önkéntes igénybevételével megszüntetni nem tudja vagy nem akarja, és
c) alappal feltételezhető, hogy a családi pótlék célzott felhasználásával a gyermek fejlődése a családi környezetben biztosítható,
a védelembe vétellel egyidejűleg vagy a gyermek védelembe vételének fennállása során - a családi pótlék gyermek után járó összegének 100%-a erejéig - a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtásáról határozhat.
(2) A családi pótlék természetbeni formában történő nyújtása legfeljebb hat hónap időtartamra, a döntést követő második hónap első napjával kezdődően rendelhető el. A családi pótlék természetbeni formában történő nyújtása a feltételek fennállása esetén ismételten elrendelhető.
(3)349 Ha a védelembe vétel során felmerül a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtásának szükségessége, ennek megvizsgálása érdekében a települési önkormányzat jegyzője megkeresi a gyermekjóléti szolgálatot. A gyermekjóléti szolgálat a megkereséstől számított tizenöt napon belül tájékoztatja a települési önkormányzat jegyzőjét vizsgálatának eredményéről, és szükség szerint javaslatot tesz a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtására. Nem kell megkeresni a gyermekjóléti szolgálatot, ha a gyermekjóléti szolgálat kezdeményezte a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtását.
(4) Ha a védelembe vétel során a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtása válik szükségessé, a települési önkormányzat jegyzője - a gyermeket gondozó szülő, illetve a korlátozottan cselekvőképes gyermek meghallgatását követően, véleményük figyelembevételével, továbbá a gyermekjóléti szolgálat és szükség szerint a 17. § (1) bekezdése szerinti jelzőrendszer tagjai javaslatának figyelembevételével - gondoskodik a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtásához kapcsolódó pénzfelhasználási terv elkészítéséről.
(5)350 A pénzfelhasználási terv figyelembevételével a települési önkormányzat jegyzője egy határozatban dönt a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtásáról, időtartamáról és módjáról, védelembe nem vett gyermek esetén a védelembe vétel elrendeléséről, az eseti gondnok kirendeléséről, és ezzel egyidejűleg a természetben nyújtott családi pótlék családtámogatási folyószámlára történő utalásáról.
68/C. §351 (1)352 A települési önkormányzat jegyzője a felfüggesztett iskoláztatási támogatás és a családi pótlék természetbeni formában történő biztosítása céljából a gyermek részére - figyelemmel korára, egyéni szükségleteire és az ítélőképessége birtokában lévő gyermek véleményére - eseti gondnokot rendel ki.
(2) Egy eseti gondnok egyidejűleg legfeljebb tíz gyermek vonatkozásában gondoskodhat a családi pótlék természetbeni formában történő biztosításáról.
(3)353 A települési önkormányzat az eseti gondnok által a családi pótlék felhasználásával összefüggésben a gyermeknek vagy családjának okozott kárért vétkességére tekintet nélkül, teljes mértékben felel. A kártérítésre a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni. Nem kell megtéríteni a kárt, ha azt a gyermek vagy családjának felróható magatartása okozta. A települési önkormányzat követelheti az eseti gondnoktól kárának megtérítését.
(4)354 A megfizetett kárösszegnek a gyermek, fiatal felnőtt érdekében történő felhasználását az újonnan kirendelt eseti gondnok biztosítja.
69. §355 (1) A védelembe vételt meg kell szüntetni, ha
a) a gyermek családban történő nevelkedése védelembe vétel nélkül is biztosítható,
b)356 a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezését, átmeneti vagy tartós nevelésbe vételét rendelték el,
c)357
d) a fiatalkorú szabadságvesztését vagy javítóintézeti nevelését tölti.
(2)358 A védelembe vétel - a (3) és (4) bekezdésben meghatározott kivétellel - a gyermek nagykorúvá válásával szűnik meg.
(3) Ha a települési önkormányzat jegyzője a védelembe vételt a 68. § (2) bekezdés c) pontja alapján rendelte el, a védelembe vétel indokolt esetben a fiatalkorú kérelmére a büntetőeljárás befejezéséig, de legfeljebb huszadik évének betöltéséig tart.
akkor tömören:
akkor kerül egy kisgyerek védelembe vételbe, ha jelzés érkezik iskolától, szomszédtól, akárkitől, hogy nem jól bánnak vele, verik, nem kap enni, nem megfelelőek a lakhatási körülmények, stb.
ha a jelzés beérkezik, egy családsegítős/szociális munkás "felméri a terepet", ha úgy ítéli, valóban okkal történt a jelzés pl. a gyereknek nincs megfelelő szociális háttere, gyakori a konfliktus a szülőkkel, esetleg bántják is, stb. akkor jelez a jegyzőnek, aki védelembe veszi. Konkrétan azt jelenti, hogy feltételeket szabnak a családnak, amiket, ha nem tartanak be, megtorlás követ, ki is emelhetik a gyereket a családból.
Ilyen feltétel lehet pl.:
-folyamatos kapcsolattartás a szociális munkással
-hetente megjelenés a családsegítőben
-alkoholista szülő esetén elvonókúra
stb.
miért érdekel?
4-es köszönöm.
Rendben és mi van akkor ha adva van egy anyuka és egy apuka akik között válóper van folyamatban. Tehát még nincsen döntés semmiről. Gyermekelhelyezésért is folyik a per. Láthatás meglett ítélve a különélő szülőnek. Tisztességesen megy is apuka, keresi a gyermeket, részt vesz az iskolai programokon, fizeti a tartásdíjat stb. Gyermek is szeret apukánál lenni. Tehát semmi gond nincs abszolút.
A gond ott kezdődik amikor anyuka "észrevette" hogy a 8 éves gyermek boldog a másik szülőnél, klassz kis programok vannak, kötődés egyre erősebb az apa és gyermeke között. (Elidegenítések ellenére nem gyűlölte meg a gyermek az apát)
Na most anyukának ez nem tetszik, és minden hatóságnál bepróbálkozik azzal, hogy veszélyeztetve van a gyermek az apai környezetben. Kezdte a gyámügyön, onnan elhajtották anyukát, nem adtak alapot anyuka feltételezésének, aztán ment a bíróságra, hogy korlátozzák a kapcsolattartást szintén veszélyeztetés miatt. Innen is elhajtották anyukát, ismét nem adtak helyt az állításainak. És most az új információ az, hogy védelembe vételi eljárást kezdeményez apa ellen. Az indok szintén ugyanaz: veszélyeztetve érzi a gyermeket az apai környezetben.
Tehát a kérdésem az, hogy ezek szerint válóper alatt is kezdeményezhet ilyet a szülő? Ez esetben mit jelent ez? Megállja a helyét? Hogy nézhet ki egy ilyen?
Hangsúlyozom, hogy válóper van folyamatban, alapból nem is ítélt volna meg a bíróság láthatást apukának, ha súlyos gondok lennének apukával. Környezettanulmány is volt apukánál, mindent megfelelőnek találtak.
4es vagyok.
Nyugi, semmi nem lesz belőle. Amúgy igen, kérvényezheti a védelembe vételt, de azt (majdnem) minden esetben kivizsgálás előzi meg, esetetekben biztosan kivizsgálás lenne, ha látnának valami esélyt arra, hogy anyuka igazat mond. Ebben az esetben megnézik, hogy apuka milyen körülmények közt él, szoc. háttér, veri-e a gyereket. De legfőbb, hogy gyermekpszichológussal kell a gyereknek beszélni, aki kb. 2 perc alatt meg tudja mondani, hogy a gyerek szereti-e az apját.
Esetetekben, mivel most volt környezettanulmány, maximum a gyerekkel fognak beszélgetni.
De én személy szerint nem tartom esélyesnek, hogy bármit is kezdjenek az üggyel, anyuka nem tud semmit csinálni.
Ha még folyamatban van a válóper (meg amúgy is, csak úgy kicsit macerásabb) és anyuka ilyeneket művel, elidegeníti a gyereket (illetve próbálja) apuka is kérheti, hogy nála helyezzék el. Már ha szeretné.
Ha van kérdés írj nyugodtan
utolsó köszönöm. Éppen írtam fentebb, hogy természetesen folymatban van a gyermekelhelyezés. Értelemszerűen az apuka is szeretné a gyermeket. Gondolhatod, hogy ezeket leszámítva miket művel még az anyuka...
8 éves gyermeket meghallgatnak? Nyilván nincs félnivalónk, de nem kicsi ő még ehhez?
Lesz pszichológiai vizsgálat, de mondom ez mind a gyermekelhelyezéshez köthető. Tehát mondom függetlenül anyuka feljelentésétől már alapból folyamatban van a pszichológiai vizsgálat. mind a gyermeket mind a szülőket megvizsgálják.
Teljesen el vayunk keseredve, gondolhatod, hogy nagyon rossz így élni, hogy kb. hetente jön papír valami szervtől, hogy anyuka ezt és ezt jelentette be, ezt és ezt jelentette be, ezért és ezért jelentette fel apát.
Mondom szerencsénk van, mert tényleg elkaszálják anyuka kérelmeit. De amíg erről nam kapjuk meg a papírt addig csak ott vann bennünk egy kis félelem, hogy mi van ha...
Jaj istenem dehogy veri a gyermeket!! Borzalom, hogy tényleg már-már tökéletes a légkör amit teremtünk a gyermeknek, ám mégis képes az anyuka és veszélyeztetettségre hivatkozik! :S
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!