Ugratók leírnátok egy egész verseny napot?
tulajdonképpen egy versenyre való előkészülés - és ezen nem az edzéseket értem - már a verseny előtti nap elkezdődik.
Ugye általában előző nap déli 12-kor lezár a nevezés, és véglegesítődik, hogy melyik szám mikor kezdődik és abban hány induló van. Namármost, ha nem akar az ember kapkodni, célszerű a versenyszám kezdése előtt 1 órával már megérkezni a helyszínre, amit előtte nap kell megtervezni. Gondolok itt a felkelésre, istállóból való indulásra, útvonalra, stb.
Másik fontos dolog, hogy a versenyre tiszta felszerelésben kell menni, nemcsak lovasnak, lónak is. Sokszor látom, hogy ez elmarad sok embernél,bár a fiatal lovasokat az edzők noszogatják, azért sokszor előfordul, hogy igénytelen a ló és a szerszámok állapota.
Szóval verseny előtti nap bele kell kalkulálni a szerszámok leápolását, bebalzsamozását is, a ló teljes körű leápolásán és mozgatásán kívül. A lovat is érdemes szépen kifényezni, én annak ellenére is ki szoktam, hogy tudom, hogy reggelre keresztülhúzhatja a számításaimat - ha lefekszik éjjel, oda az erőfeszítés, de ha szerencsém van, azért még reggel is tiszta marad :)
Másik, hogy ha füves pályán lesz a verseny, akkor előző nap a patkósarkak menetét ki kell vágni menetfúróval, és betömeszelni vattával - bár most már kaphatóak kis gumi dugaszok illetve becsavarozható 'álsarkak', amik csak arra valók, hogy megőrizzék a menetet a patkóban. HA előzetesen nem lett szólva a kovácsnak, hogy fúrjon a patkóba sarokmenetet, akkor a füves pályán való versenykorcsolyázásról le kell mondani - életveszélyes magasabb kategóriában főleg!
Ha a cucc tiszta, ló rendben, akkor a lószállítót is elő kell készíteni - van aki reggel teszi ezt -, szénát kell tömni szénahálóba, illetve érdemes egy kis bála szénát is berakni, ezen kívül vödröket, meg a ló ebédabrakját bekészíteni a szállítóba, hogy reggel ne felejtődjön el.
Reggel aztán hajnalban - vagy ha délután van a szám, és közeli a verseny - akkor délelőtt kelés, ki a lóhoz, ismét leápolni, fonni-bogyózni akár (bár én nem szoktam, mert az enyémnek nem áll jól), beolajozni a patáját, felkamáslizni-fáslizni, gyors átnézni a szerszámokat, berakni őket a kocsiba, ellenőrizni megvannak e a papírok is, majd mindent bepakolni ami még hiányzik, ló fel a szállítóra, ellenőrizni még egyszer, hogy a szállítónak megfelelő a világítása: index, fék stb. - ha kamion akkor értelemszerűen ez működni fog, amennyiben első induláskor még működött.
Majd indulás - érkezés a helyszínre.
Érdemes edzővel leegyeztetni hogy ő mikor érkezik, kiket melegít még, hogy meg lehessen keresni nyergelés előtt a nevezés és a startlista áttanulmányozása miatt - ez fontos mert a start szerint megyünk ki a melegítőbe.
Én nem szoktam levenni a lovat a szállítóról rögtön érkezés után - persze ez nagyban időjárásfüggő is - hanem gyorsan befizetjük a nevezést, megnézzük a startlistát, konzultálok az edzőmmel és a csapattal, hogy ki mikor indul, és hogy legyen a melegítés, majd utána megyek vissza levenni a lovat a szállítóról, valahová kikötöm - vagy a szállítóhoz, vagy vannak ahol van lehetőség fa karámhoz, vagy beállóba kötni, esetleg mobilbox - ha többnapos a verseny. Természetesen le kell venni a kamáslikat, kicsit átkefélni, ellenőrizni nem szerzett-e sérülést - de ennek kb nulla az esélye, ha jól viselkedik a szállítóban és jól fel van kamáslizva.
Figyelni kell a verseny állását, hol tartunk, ahhoz képest elkezdeni nyergelni, besarkalni. Én úgy szoktam, hogy ha fent van már a nyereg és az ínvédők, akkor öltözök át versenyruhába, és a kantározás után ülök fel, de ha van segítő, akkor felmegy egyben a kantár is, és a segítő addig kézen sétálgat vele, amíg gyorsan átvedlek.
Ehhez nekem van olyan trükköm, hogy a fehér lovasgatyára már reggel ráveszek egy szabadidőgatyát, a blúzra pedig egy lezser pólót, hogy ne koszolódjanak össze a lóápoláskor, és így átöltözéshez csak ki kell bújni belőle, meg felvenni a cipőt-chapset-sarkantyút(amennyiben kell hozzá). Aztán ugye kobak - pálca, zakó és felülés.
A 10 perc sétát mindig betartom, majd az edzővel megbeszéltek szerint melegítek. Van hogy fel kell kicsit ébreszteni, akkor sok nyújtás, van amikor viszont inkább le kell őket higgasztani, olyankor felvételekkel kell lefoglalni az agyukat. Alakzatokat nem igazán lehet csinálni, ha sokan vannak a melegítőben, egy-egy kiskör belefér nagy körültekintéssel, úgyhogy a hajlítgatás kifelé-befelé állítgatásokkal vitelezhető ki.
Olyan kb 10-12 lovassal a start előtt kezdünk el ugratni, X-et, meredeket, oxert is mindkét kézről, kis és nagy fordulókból is, majd ha egy lovas van előttem még max ugrok a lóval egyet, és kilovagolok a versenypályához.
Itt van egy holt idő, ami borzasztó rossz, mert a lovat nem szabad hagyni kihűlni, viszont ott kell lenni a bejáratnál, úgyhogy sétálgatni kell vele, miközben figyeled az előtted lévőt.
Ugye a pályát bejárjuk még lóra ülés előtt - jó esetben, mert ha gyorsan jönnek a számok és nincs elég szünet, és kezdő 5-ben vagy, akkor már pályaépítéskor ki kell menni a melegítőbe, és mikor bejáráshoz csöngetnek leszállni. Pályabejáráskor az ember megtervezi hol fordul, hogy lovagolja az összetettet, a vonalat, stb, de aztán érdemes megnézni az előtted lévő lovast, hogy mégis gyakorlatban hogy lehet megoldani a pályát. Persze kalkulálni kell, mert a lovak vágtájától és temperamentumától is függ minden, de miheztartás végett érdemes odafigyelni, illetve nagyon sok hibalehetőség kiderül a többiek köreiből - pl hogy melyik akadályt ütik legtöbbször, arra különösen oda kell figyelni, vagy hogy fordulóból hogy jön kényelmesebben az összetett, stb. Ezt az edző is, te is figyelgeted már melegítéskor, ha a melegítő közel van a versenypályához van rá lehetőség.
Szóval én meg szoktam nézni az első két lovast - már lóhátról általában -, illetve az előttem lévő pályáját mindenképpen megnézem.
Aztán szólítanak, belovagolok a pályára, megmutatom a lónak a félelmetesebb színű ugrásokat - közel ellovagolok mellettük, vagy csinálok körülöttük egy kört -, és csengetés után megkezdem a pályát.
Pálya után - akármi történt - megpaskolgatás, jutifalat, majd lesétáltatás. Ha nagyon meleg van, le szoktam szállni róla sétához, nem nyüstölöm.
Ha több lóval indulok, természetesen a többi előkészítése is így zajlik, sokszor kell a segítő, sokszor kell párhuzamosan dolgozni, olyankor feszített a tempó, de szervezés kérdése az egész.
Lesétáltatás után lenyergelés, átkefélés, inak hűtése - géllel és/vagy vízzel -, majd szusszanás után megkaphatja az ebédjét.
Az ebédeltetés szintén külön szervezést igényel, pl hiába kap otthon 12kor abrakot, ha 11kor nyergelni kell, akkor majd csak a szám után kapja meg az ebédet, mert 'tele hassal nem lehet ugrani'. - kólikaveszély. Szóval előfordul, hogy szegény ló csak du 3-4 körül kapja meg az ebéd abrakot, vagy pedig 12 helyett 11kor, mert mondjuk 3kor kezdődik a szám.
Ezen kívül egész nap itatgatni kell őket, és természetesen szénát rakni eléjük, hadd ropogtassák, elfoglalják magukat legalább, és kevésbé stresszelnek az új helytől.
Természetesen mindig viszünk egy zacskó almát vagy répát jutalomnak, ezt a pálya után habzsolhatja be. Amennyiben 2 számban indulok egy lóval, a második szám előtt szintén újrakefélés, újranyergelés, de kevesebbet melegítünk, hogy ne fáradjon el. Általában a két szám egymást követi, úgyhogy előfordul, hogy nem nyergelünk le teljesen, csak hevedert engedünk és lekantározunk. Szénázhat addig és megkínáljuk vízzel, is a 2 szám közti szusszanáskor, de abrakot nem kapnak ha kevés a 2 szám közti idő.
Van hogy 2 szám között pl ebédszünetet iktatnak be, olyankor ló is lovas is megebédelhet kényelmesen. ;)
Aztán ha végeztünk mindennel, elpakoljuk a cuccokat, felkamáslizzuk a lovat, és hazavisszük a - jó esetben :) - nyereményekkel együtt. HA füves verseny volt, akkor a sarkakat még a helyszínen ki kell venni, soha nem szabad őket besarkalva szállítani.
Otthon még le szoktam ápolni még egyszer, ha van rá idő, kiengedem egy órára a legelőre, hadd ünnepelje magát, és egy zacskó répával kísérve megkapja a vacsoráját is.
Kb így néz ki egy versenynap. Persze vannak üresjáratok, olyankor lehet versenyt nézni, bandázni a többiekkel, segíteni a többieknek, stb. Csak mindeközben fel kell ügyelni a lovakat is, rájuk nézni, itatni őket. Úgyhogy nap végére le lehet sétálni néhány kilométert. :D
Előző nap mindent összekészítek. Ruha, papírok, verseny szett ezeket belerakom egy utazótáskába. A szénazsákot is feltöltöm. Előző nap még elmegyek a lószállítóért is abba beszalmázok még. Így reggel csak annyi a dolgunk fel a paci+kamásli, berakni a motyókat és indulhatunk is.
Megérkezünk, levezetjük a pacit, nevezünk. Aztán nyergelés, melegítés és verseny. Megvárjuk az eredmény hirdetést majd jövünk is haza. Le a paci, vissza a lószállító és kb ennyi :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!