Régen nem használtak nyeregalátétet?
hülye összeállítás (amúgy tényleg elég viccesen lovagol az elején a fater...) de itt is látszik, hogy nincs alattuk alátét
Nem feltétlenül. Meg hát ahány ország, század, annyi szokás.
Pl. ma az angol show hunter osztályban kizárólag szabott alátét, half-pad (mint a bárányszőrös alátét, amit mi az alátét fölé rakunk) használható, vagy a nagy semmi. Sokan mennek az utóbbival. A sidesaddle hunter osztályban pedig kifejezetten tilos alátétet használni. Innen is látszik, hogy sok jelentősége tulajdonképpen nincsen, az pedig, hogy két-három alátétet is rakunk a lóra, kifejezetten új divat.
Ez a "megóvja a nyerget az izzadságtól" is sántít, hiszen ha a ló igazán izzad, átázik az alátét és eljut a nyeregig. A másik, hogy koszos lesz. Ha régen az urak, hölgyek vadászni mentek, vagy kilovagoltak, a lovuk minden volt, csak koszos nem. Meg hát gondolom minden lovaglás után le is ápolták a felszereléseket. A Cadre Noir lovainak nyerge alól is csak néha villan ki az alátét, valószínűleg ők sem használtak régen, hiszen akkor minek "rejtegették" volna.
Helyesbítem az előzőt: az angol nyeregalátét nem sokat ér. De egy túra alátét, ami vastag az igencsak tud javítani a ló munkakedvén. Ez nem újekeltű dolog, az őseink nem állatvédelmi szempontból hazsnálták, ugyanígy a nyerget sem, hanem mert boldog ló jobban dolgozik, ezért akartak neki kényelmet biztosítani. És de, régen hazsnáltak, nézd meg a hagyományos nyergeket, pl a füredi nyereg lényegében egy váz+ gyapjú alátét.
A filemkből meg na akarj tanulni, mert sokesetben álltakínzás amit orr folyik, két hetes "gyorstalaplón" felkészített lovagolni nem tudó színészek tépik szét szerencsétlen állatot. Majd nézd meg hogy kapaszkodnak a szájába meg rúgják szét az oldalát. annak lovagláshoz sok köze nincsen.
nem tudom miért kell ilyen lekezelően válaszolni kedves előző.
nem "akartam tanulni" a filmekből, nem 12 éves vagyok, és nem szándékszom alátét nélkül lovagolni, csak feltűnt, hogy a régi filmekben nem használnak alátét, ami tény és ennek okára lettem volna kíváncsi.
egyébként meg ha a bőr nyereg magában annyira rossz lenne a lónak (amúgy én is úgy képzelem, hogy nem lehet valami kényelmes) akkor miért nem csinálták az alján báránybőrből, vagyis szőrből, ahogy a western nyergeken van?
ja és hogy akkor ne a filmekről beszéljünk:
Ő Alois Podhajsky az 1936-os olimpia díjlovas ezüstérmese:
ő dr. Kósa-Reznek Jenő, ny. tüzér ezredes, lovaglótanár, mesteredző
ő Xavier Lesage az 1932-es olimpia díjlovas számának győztese:
ő Frank Harry, az 1948-as olimpia ezüstérmes díjlovas csapatának tagja
és még sorolhatnám!
most, hogy régi képeket nézegettem a díjlovas nyergek alatt nem volt alátét, az ugrók alatt már 36-ban is volt, illetve volt olyan, amit korábban írtam, hogy a nyereg alja volt valami filces-rongyos anyagból, nézzétek meg Takeichi Nishi nyergét, ezzel a nyereggel lett 32-ben olimpiai bajnok díjugrató:
kicsit más ugróstílusban, mint ami most szokás :)
Szuper kutatómunkát végeztél! :)
Egy vékony alátét nem kíméli a ló hátát, vastag alátétet angol nyereg alá pedig nemigen használtak, hiszen ha a nyereg illeszkedik a lóra, akkor az alátét azt elrontja (kivéve, ha túl tág a markamra). Ha a nyereg illeszkedik, azon kívül, hogy a ló ne koszolja össze a nyerget, semmi funkciója nincsen. Mióta a lovaglás hobbi, bárki vehet lovat és kedvére csinál vele, amit akar, azt sem tudja, a nyerget hogyan kell lemérni, milyen szempontok szerint passzolhat/nem passzolhat a lóra, szükségesek a kiegészítő alátétek. És mennyi olyan van, még az oktatók között is, aki még nyergelni sem tud rendesen, nemhogy megállapítani, jó-e a lóra. Na, ezért "van szükség" a vastag alátétekre.
Én is úgy gondolom, hogy még a legvékonyabb alátétnek is van jelentősége a nyereg védelme szempontjából.
Amúgy ez a nyeregalátét kérdés engem is foglalkoztatott már régóta, én is találtam hasonló képeket. Amilyen magyarázatot én gondoltam, hogy azok a nyergek azért nem olyanok voltak, mint a mai nyergek, a képek alapján vékonynak tűnnek, szerintem még az sem biztos, hogy vázuk volt. Funkcióját tekintve talán a legfontosabb a kengyel lehetett, hogy valahova fel lehessen erősíteni. Szerintem inkább egy voltizs szivacshoz hasonlíthattak inkább, csak bőrből. Ráadásul sokkal kisebbek is voltak, a nyeregszárny az akkori díjlovas nyergeken kb olyasmi lehetett, mint ma az univerzális vagy ugró nyergeken, az akkori ugró nyereg meg inkább a galopp nyergekre hasonlított. Szerintem a könnyű súly miatt is lehetett, hogy nem használtak, de azt sem tartom kizártnak, amit már korábban írtál, hogy alulról valamilyen szövet anyagot ráerősítettek a nyeregre, bát értelmét annyira nem látom annak sem, mivel ha az is tönkremegy, akkor gáz van, meg kell bontani a nyerget vagy egyenesen kuka. Esetleg könnyebben cserélhető és olcsóbb a szövet, mint a bőr. De ezek csak találgatások, nem tudom, hogy van-e köze a valósághoz :)
Ha megtalálod a választ, oszd meg velünk, engem is érdekel. :)
Azért attól nem félnék, hogy ami az alátéten szétrongyolódik, az a lovon magán is szétrongyolódna. :)
Az ínvédők belseje is szétrongyolódik, akkor a ló lábát is rongyoljuk azzal, hogy rátesszük, védelmi funkciójától függetlenül?
Még az angol királyné is alátét nélkül lovagolt, én erősen kétlem, hogy így tett volna, ha a nyereg bármi kárt okozott volna a lovában.
A régi nyergekben természetes anyagú volt a tömés, gyapjú, gondolom, az felszívta az izzadságot a nyereg bőréből.
Szerintem a ló/nyereg funkcióján, az ország hagyományain, az anyagi lehetőségeken (gondolok itt az illesztett nyereg hiányára) meg még biztos egy csomó mindenen múlt, hogy használtak-e alátétet. Régi festményeken látni, hogy volt alátét a lovakon, de hogy lehet az, hogy több száz évvel később pl. az angol nemesek mégis elhagyták az alátétet? Mi lehetett benne a logika, ha ezzel ártottak volna a lovuknak?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!