Egyéni vállalkozásba kezdenék, érdekelne, jól értelmezem-e a szabályokat? Illetve mivel kereskedhetek, milyen szolgáltatásokat nyújthatok?
Jelenleg van egy főállásom, ami mellett 25000 forintot kéne fizetnem havonta évi 12M bevételig, amennyiben katás adózást választok, ez tiszta. A valódi gondolkodást a következők okozzák:
Áfamentesség 8M-ig. Ha veszek valamit bruttó 1270 forintért, az nekem a végén 1000 forint lesz és 1500 forintos eladásnál 500 forint a hasznom vagy pedig 1270 forint a kiadásom és 1770 forintos eladás után nem kell fizetnem 27%-ot? Esetleg másra vonatkozik az áfamentesség?
Van az a szabály, hogy a bevételt vezetnem kell, de a kiadásaimat nem. Ha veszek valamit, arról nem kell számla és fölöslegesen gondolkodom az előző kérdés 1270-270 forintján?
Ha jól gondolom, 1270 forintos kiadás és 1770 forintos bevétel esetén 1770 a bevétel (ami már pörög a kedvezményes keretekbe) és nem 1770-1270?
Az NAV felé ugye be kell jelenteni a tevékenységet. Milyen tevékenységeket folytathatok és milyen termékekkel kereskedhetek, mint “egyszerű” szakképzetlen ember? Van esetleg valami gyűjtő tevékenység, hogy ne kelljen mindenféle fajta termék, szolgáltatás tevékenységi körét felsorolni vagy mindenképpen kell mondjuk csavar, laptop és oktatás miatt 3 tevékenységi kör? Előre is köszönöm annak, aki idejét és türelmét áldozza nekem :)
1. - van egy főállásod, ami mellett nem biztos, hogy pont a KATA adózás lesz a kedvező a számodra - inkább javasolnám a tételes költségelszámolásos, szja szerinti adózást.
2.- választhatsz az ÁFA mentes és az ÁFÁ-s adózás között: ha az ÁFA mentest választod, lénbyegesen könnyebb lesz az életed, mert nem kell áfát visszaigényelni, stb.
3.- KATA-s adózásnál csak a bevétel számít: a kutya nem nézi, mennyibe került Neked: 1770 ft lesz a bevétel, s átalányadót fizetsz (havi 25 ezret)
4.- ha viszont az szja szerinti adózást választod, akkor az 1.770 ft-ból lejön az 1270 ft és csak az 500 után adózol. Viszont ebben az esetben nem csak a bevételt, hanem a kiadást is kell vezetni, havonta beadni az adóbevallást - sokkal macerásabb, ráadásul könyvelúő sem ártana hozzá (így aztán lehet, ugyanott vagy anyagilag, mintha KATA-s adózást választanál.
Ezen kívül még van iparűzési adó, kamarai regisztráció, stb.
Hogy milyen tevékenységet foilytathatsz, az leginkább attól függ, mivel szeretnél foglalkozni - így nem lehet látatlanban megmondani.
Vannak olyan dolgok, amik engedélyhez, vannak, amik szakképzettséghez, s van olyan, ami mindkettőhöz kötött.
"Ha számítástechnikai termékeket adnék el"
Webáruházat akarsz vagy valós, fizikai üzletet?
Ha webáruházat, akkor tudod-e, hogy ÁSZF-et kell készítened, fizetési (lehetőleg kártyás) feltételeket, szállítási feltételeket, elállási jogot, garanciát , panaszkezelést mind-mind fel kell tüntetni - ezen kívül épp most "keseríti meg" sok száz vállalkozó életét a GDPR.
Igen számlát kell adnod: KATA-snál a számlatömbben maradt számla megteszi bevételvezetésnek.
Elektronikus számlázásnál nem tudom, hogy működik.
Az ÁFA köröség nem tudom mennyire ment át.
A példádnál maradva: veszel valamit bruttó 1270 forintért és úgy akarod eladni, hogy legyen rajta 500 forint hasznod:
Ha ÁFA körös vagy, akkor vissza tudod igényelni az eszköz megvásárlásakor fizetett ÁFÁT ( felvéte, hogy aki neked eladta, az áfa körös, vagyis áfás számlát állít ki.) Neked tehát 1500 forint + áfáért, vagyis 1905 forintért kell továbbadnod, hogy 500 forint hasznod legyen rajta. ( Ekkor az eladási és a vételi ár különbségének 27%-át: 405 - 270 = 135 forintot befizetsz az államnak mint ÁFA, a maradék 1905 - 1270 - 135 = 500 forint a tiéd)
Ha nem vagy áfa körös, akkor nem igényelheted vissza a vásárláskor kifizetett áfát (semmire, nem csak arra, amit továbbabdsz!), de eladásaid után sem kell áfát fizetned, vagyis 1270 + 500 = 1770 forintért kell továbbadnak a terméket, hogy 500 forint hasznod legyen rajta.
Webáruház lehet, mint gyűjtő tev. kör. Ha online értékesítesz de számtechbe épp, hogy az szja szerinti adózás és áfakörösség fogja jobban megérni, függetlenül attól, hogy eléred e az éves 8 milliót vagy sem, mivel célszerű zömében eu import mellett a tengerentúli beszerzéseket is preferálni, hogy versenyképes legyél egyáltalán az offshore háromszög ügyletekkel szemben. Illetve annyira alacsony az árrés hogy értelmetlen lenne kataba többlet költséget fizetni. Egy könyvelő meg kb 10.000 Ft-ért lekönyveli ezt neked havonta a havi 25.00 kiadás helyett.
De alapból kellene egy üzleti terv, meg egy kis kompetencia , hogy ezeket átlásd és ki tudd számolni, hogy ne bukj bele.
Egyébként felvehetsz annyi tev. kört amennyit akarsz, de nem Nav felé jelented ezt le, hanem az önkormányzathoz kell bejelentéssel élni, meg a nyilvántartásba veteted fel, ami alapján akár ksh-ba is regisztrálni kell 60-90 napon belül behívnak törvényességi felülvizsgálatra az okmányirodába ott pedig átnézik mihez van képesítésed vagy mihez nincs. Ez lehet több óra is, ha túl sok tev. kör van felvéve ( nekem 88-ra volt 3,5 óra ) Ami képesítéshez kötött, ahhoz vagy bizonyítvány vagy alkalmazott kell, ( webáruházhoz egyik sem ) vagy 20 napod lesz azután ezeket a törvényi feltételeket megteremteni.Ha nem sikerül, akkor vagy magadnak kell, vagy ők törlik a tevékenységi kört a nyilvántartásodból. Leginkább ezért csak azt célszerű felenni amivel ténylegesen is foglalkozol, mivel díjmentesen bármikor felvehető újabb tev. kör a meglévők mellé.
A példádnál maradva: veszel valamit bruttó 1270 forintért és úgy akarod eladni, hogy legyen rajta 500 forint hasznod:
Ha ÁFA körös vagy, akkor vissza tudod igényelni az eszköz megvásárlásakor fizetett ÁFÁT ( felvéte, hogy aki neked eladta, az áfa körös, vagyis áfás számlát állít ki.) Neked tehát 1500 forint + áfáért, vagyis 1905 forintért kell továbbadnod, hogy 500 forint hasznod legyen rajta. ( Ekkor az eladási és a vételi ár különbségének 27%-át: 405 - 270 = 135 forintot befizetsz az államnak mint ÁFA, a maradék 1905 - 1270 - 135 = 500 forint a tiéd)”
Csak épp ne feledkezzünk meg arról sem, hogy annak hogy ő eladjon vannak igénybe vett szolgáltatások díjai is, mint pl. telefonszámla áfa tartalma, tárhely áfa tartalma, e-marketing költség áfa, szállítási ktg áfa tartalma. Ha mindezeket levonod a fizetendő áfából, máris nem kell semmit sem fizetnie X termék eladás esetén. Telefonszámlát feltehetően most a fizetéséből fizeti. Ugyanakkor céges telefon esetén, olcsóbbra jön ki ha visszaigényli a áfát, mint a jelenlegi magánszemélyként fizetett. Kocsi ugyanígy, ha maga végzi a kiszállítást. Több marad a zsebében és nem kell kivétkén adóznia utána. Ahogy pl. árukészletbe is visszaforgathatja a bevételt és nem kell „just in time” vagy dropshipmentbe dolgoznia egy idő után, hanem készletről tudja a rövid forgási sebességű termékeket szórni kifelé.
„Ha nem vagy áfa körös, akkor nem igényelheted vissza a vásárláskor kifizetett áfát (semmire, nem csak arra, amit továbbabdsz!), de eladásaid után sem kell áfát fizetned, vagyis 1270 + 500 = 1770 forintért kell továbbadnak a terméket, hogy 500 forint hasznod legyen rajta.”
Emellett ami leginkább „életképessé” teheti az ilyen üzletet, ha eu importból dolgozik, és áfamentesen szerzi be eu-s adószámmal a terméket, de mint áfakörös, 27% áfával számlázza ki itthon. Ez esetben a termék árrésén 500 Ft-on felül a 27% áfa ( 270 Ft ) a fizetendő áfáig a „zsebében marad”, amit forgathat. Áfát fizetni pedig a fentiek alapján nem is fog kelleni neki jó eséllyel csak x eladott termék után. Ugyanakkor a hazai és tengerentúli termékek /szolgáltatások áfa tartalmát 27%-át vissza igényelheti, ami megint csak többlet forrásként ott lesz neki forgatásra.
„Ha számítástechnikai termékeket adnék el mondjuk 650000 forint értékben egy hónapban, abból lejön a 25000 átalány, mondjuk 400000 készletre, és a maradék 225000-ből még az általad említett egyéb költségek és marad a tiszta haszon, amit bármire elkölthetek, ha áfamentes. Ugye? „
Ekkora árrést ezen a piacon irreális várni. Online értékesítés esetén termékkör függő de számtechben 0,5-6 % között mozog átlagosan. 650.000-ből bruttóból, 138.000 Ft csak az áfa 512.000 a termék nettó ára. ezt jó eséllyel, 490+áfáértveszed meg, ami 622.000 Ft bruttó. Ezért van értelme áfakörösnek lenni, mert ha ezt euból importálod, akkor a beszerzésed lesz 490.000 , eladásod meg 650000 és a 160.000 -es különbség megmarad forgóeszközre és költségre. Alanyi adómentesen meg beszereznéd itthon vagy usaból, kínából pl. 622-ért és eladnád 650-ért. Maradna 28.000 ft az egyéb költségekre (szállítás, telefon, tárhely, emarketing, kamarai tagsági díj, helyi iparűzési adó, stb ).
„Eszembe jutott még egy kérdés. Ha kereskedek, nyugtát/számlát kell adnom. Ami legalább 2 példányos. A másodpéldány már megteszi bevétel vezetésének?”
Elég kézinél, elektronikusnál meg ott a letárolt számla. Elektronikusat be kell jelenteni a Nav felé is, illetve tervezik, hogy kötelezően-a pénztárgépekhez hasonlóan - Navhoz bekötött számlázás lesz a jövőben. Viszont ha kézi számlát állítasz ki, azt be kellene tenni jótállási jeggyel együtt a csomagba, tehát már pl, a költségkímélőbb dropshipment ki is esik és növekedik a költséged, mert az árut előbb magadhoz kell leszállítani, átcsomagolni, komissiózni és továbbítani ( ez dupla szállítási ktg ami csökkenti az árrést azzal együtt a profitodat, és mint költség a fizetendő áfádat is adott esetben).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!