Hogyan van ez a nagyker-kisker ár?
Ha van egy vállalkozó aki mondjuk egy csomag kávét bruttó 6000 forintért árul, azt a nagykertől milyen áron szerzi be?
Mekkora haszonnal értékesíti tovább? Ugyanazon (bármely) termék esetében nincsenek nagy különbségek, szóval nagyjából minden kiskereskedő ugyanakkora haszonnal értékesíti tovább. Mekkora ez a haszon?
“Ugyanazon (bármely) termék esetében nincsenek nagy különbségek, szóval nagyjából minden kiskereskedő ugyanakkora haszonnal értékesíti tovább.”
Ez nem feltétlenül van így. A legtöbb kiskereskedő nem a beszerzési ár alapján árazza be a termékeit, hanem az alapján, hogy mások mennyiért árulják ugyanazt a terméket.
Tehát ha valaki 5000-ért veszi vagy valaki más 3000-ért veszi, attól ugyanúgy mindkettő 6000-ért adja tovább.
Persze, ezek fiktív példák, sok terméket nem lehet ilyen árkülönbségekkel beszerezni, de vannak olyan termékek, termékcsaládok ahol akár sokkal nagyobb különbségekkel is beszerezhetőek ugyanazok a termékek.
A probléma ott kezdődik a megértésben, hogy kijelentésként írsz egy olyat, amit nem kéne, valószínűleg a saját percepcióid alapján mert pont az a legnagyobb változó az egészben:
"Ugyanazon (bármely) termék esetében nincsenek nagy különbségek, szóval nagyjából minden kiskereskedő ugyanakkora haszonnal értékesíti tovább."
Nagyon nem.
A termelő/gyártó, valamint a nagykereskedés mennyiségi haszonra utazik, míg a kiskereskedés tételes haszonra.
Ha normális nagykereskedéseket veszünk (pl. a Metro valahol félúton van csak a normális felé, a Kínából berendelés pedig nagyon nem normális), akkor viszonteladói árlistákban általában több ár található, rendelési mennyiségtől függően.
Legyen a példa egy olcsóbb BL55 búzafinomliszt.
A legtöbb nagykernél, br. 199 HUF körül van darabja.
De ha 100-at berendelsz, akkor csak br. 165 HUF.
Ha berendelsz 500-at, akkor br. 99 HUF.
Viszont ettől még nem látod, hogy a spar/aldi/lidl/egyéb kisker láncok, akik valóban ilyen nagy tételeket rendelnek, 99-165 HUF ársávban adnák ezt a lisztet.
Miért? Mert van rá kereslet, megveszik drágábban is!
De még ha azt is mondaná, hogy a darabos nagyker áron, 199-ért adja...
Egy másik kisker, egy ház aljában lévő, dohánybolt melletti kisbolt, aki viszont a helyi kereslet miatt, mert nem fogy több, legfeljebb 14-et rendel hetente (napi 2), ugyanazt a lisztet kénytelen 199 helyett magasabb áron adni, pl. 230-ért, mert megnézte hogy 220-ért nem igazán érte meg tételesen, 240-ért viszont már nem vitték, de nem lehet biztos benne, nincs raktározási lehetősége, így hetente kell újratöltenie.
Mind a ketten eladják a teljes mennyiséget egy hónapban, így alakulnak a számok:
Kisbolt: 60 liszt egy hónapban. Haszonkulcs: 15%; Nominálisan: 1860.
Szupermarket: 500 liszt. Haszonkulcs: 101%; Nominálisan: 50000.
Tehát hiába ugyanattól a beszállítótól vette ugyanazt a minőséget és márkát, hiába adja olcsóbban, a szupermarket haszna még így is 6,73%-kal nagyobb a havi lisztadagon a kisbolthoz képest.
(Ezek nem pontos számítások, és nem valós árak voltak, mind a haszonkulcsot, mind a nominális hasznot lehetne részletesebben és pontosabban számolni, de ez most nem egy egyetemi mikroökonómia óra.)
Az árképzés egy nagyon bonyolult és részletes dolog. Beleszámít a kisker lokalizációja, vásárlói demográfia, korábbi termékstatisztikák (tehát a kereslet figyelembevétele), a forgalom, a stop-loss stratégia, az adott termék gyártói/nagyker elérhetősége, stb-stb.
Bocsánat, elírtam egy részt nagyon csúnyán:
"a szupermarket haszna még így is 6,73%-kal nagyobb a havi lisztadagon a kisbolthoz képest"
Nem százalék, hanem szorzó.
A szupermarket haszna még így is 6,73-szorosa a kisboltéhoz képest.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!