Miért nem mennek a multik pl. Dél-Dunántúlra?
Mert alapvetően 3 féle "multi" van.
1., Gyártó vállalat
Az ilyen vállalatoknak nem csupán munkaerőre van szükségük, hanem alapanyag ellátottságra, majd a termékeiket logisztikai szempontból is teríteni kell, illetve sokszor természeti erőforrásokhoz (pl. víz) is kötniük kell a termelést.
Egy ilyen cég nem tud kiköltözni Nagyatádra meg Barcsra, mert nincs út, amin a kamionjai futhatnának, nincs nyersanyag-ellátása csak drágán a szállítás miatt és a felvevőpiacának 80%-a is több száz km-re van. Csak az olcsó, helyi munkaerő van neki, ami ezt nem kompenzálja.
2., Nagykereskedő / Retailer vállalat
Az ilyen vállalat egy részről kötődik a gyártókhoz, hogy olcsó legyen a termékek szállítása, más részről pedig olyan helyre költözik, ahol van felvevőpiac. A Dél-dunántólon nincs...
3., White collar vállatok (pénzügyi szektor, tervezés, stb...)
Ezeknek a vállalatoknak nem olcsó, hanem jól képzett munkaerő kell. Ami jelenleg Bp-re és nyugat magyarországra összpontosul. De mivel a jól képzett munkaerőt meg is fizetik így nem fontos, hogy honnan kell költöznie a kollégának, mert megéri neki BP-re vagy Győrbe költözni a munkahelye miatt.
Az a tény egyik munkaadót sem érdekli, hogy neked mennyi megy el utazásra vagy albérletre. Nagy fiú vagy, el tudod dönteni, hogy megéri-e vagy sem. Nekik a fenti okok miatt így éri meg.
# 1
A Audi GYŐRBEN van - az mióta dél dunántól?
Dél dunántól az M7 - Duna közötti terület.
Azért nem kell azt gondolni, hogy a felvevőpiac csak és kizárólag külföld, de még ha jó részt az is, akkor is komoly kihívás a logisztika!
Nem az 50 km plusz a költség, az egy 2000+ km-es német úton nem sok embert "izgat". Az a plusz költség, hogy nincs sztráda, falu város piroslámpa dugó puszta viszonylatban ez 1,5 óra x 2 a kamionnak. A kamionnak pedig minden perc pénz, az is, ha áll, ha lassan meg az pedig pláne. Viszi a sofőr idejét, le kell állnia pihenni. Rottyra vágja az árut, ha ilyen utakon kell vinni azt (ez pont Nagykanizsa):
És még sorolhatnám, hogy eútdíj, behajtási engedélyek és a kutya füle...
És mit spóroltál? Kamionos Nagykanizsán sem dolgozik olcsóbban, de a gyári munkás sem. BP-en is minimálbérért vagy minimálisan felette dolgozik mindenki, munkaerő hiány a KÉPZELTEN munkásból sehol sincs, sőt, munkahiány van! Ma MO-n kevesebb, mint 4 millió ember dolgozik - ebből 210e közmunkás, ami a gyakorlatban inkább munkanélküli segély.
A szakképzett munkaerőt meg meg kell fizetni helytől függetlenül, különben lelép.
Megoldás egy nehéz dolog és sok mindenre vissza lehetne vezetni. MO-n Budapest köré centralizált Trianon óta (vasúti és úthálózatra gondoljunk csak). Ez földrajzi adottság, sztráda ide vagy oda nagyon nehéz lesz kikerülni. A nyugati piacra termelő cégek inkább mennek a nyugati határ mellé, lsd. Győr, Sopron, Mosonmagyaróvár...
A déli és keleti régiót az lendíthatné fel, ha:
- Nőne a helyi életszínvonal
- Ha nőne a keleti és déli export
A keleti exportot a rendszerváltáskor tönkrevágták és ma már nem elég olcsó MO ahhoz, hogy délkeletre tudjon bármit exportálni, ahhoz meg nem elég fejlett az ipar, hogy minőségi termékekre specializálódjon, mint pl. Japán.
Kedves kérdező, én sem értem. Én ssc-kre gondolok, ami kimondottan telefonos ügyfélszolgálat. Nem mindegy nekik, hogy Bp-en vannak vagy netán Kaposváron, Szekszárdon, Pécsen? Telefon, internet mindenhol van. És ehhez szállítás, logisztika sem kell.
Sztem ott van a kutya elásva, hogy a külföldről iderendelt vezetők (expatok) szívesebben élnek Bpen, mint egy akármilyen vidéki kis-és nagyvárosban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!