Szoftvertesztelői munkakör, matek?
Főleg azokhoz szólna a kérdés, akik jelenleg is szoftvertesztelőként dolgoznak, vagy dolgoztak korábban.
Olvastam egy cikket egy nőről, aki gyógypedagógus végzettséggel tesztelőként dolgozik. Elég nagy a kontraszt, lehetséges az ilyen?
Milyen szintű matektudás kell / szükséges ezen a téren és mennyire van alkalmazva? Cégtől függ?
Tesztelőből 2 féle létezik:
- manuális tesztelő: ehhez 0 matek kell (vagyis kb annyi, amennyi a kistboltban vásárláshoz)
- automatizált tesztelő: ők teszteléshez írnak programokat. De ahogy 2-es írja, ehhez inkább egyfajta logikus/analitikus gondolkodás kell, és algoritmizálás képessége.
Az IT/programozás és a matek kapcsolata egy régi okra vezethető vissza. Valamikor régen az IT mikor új tudomány volt, akkor két irányból, két meglévő tudományból közelítettek hozzá:
- villamosmérnök
- matematikus (ők voltak ugye a programozó matematikus végzettségűek)
Emiatt sokan azt hiszik, hogy az IT-hoz ezek nagyon fontosak. Én például sosem értettem a fizikát igazán (a gépet bekapcsolom megy, kikapcsolom megáll, ehhez nem kell ohm törvényét ismerni manapság már), sem a matematikát, de például kódolni mindig egyszerűen tanultam, könnyen vettem.
Nekem logikus egy komplex program felépítése is, gyorsan átlátom a struktúrákat, de ehhez semmi szükség az n ismeretlenes egyenletek vagy az integrálás ismerete. A programozó munka 99%-ban szintén nem igényel több matekot, mint amivel bárki a mindennapokban találkozik.
Megtanulni programozni az fog tudni, akinek ez a gondolkodásmód testhezálló, én ismerek nem egy fejlesztőt, aki eredetileg bölcsésznek, közgazdásznak, vagy akár geológusnak tanult, és jó programozó lett belőle, meg olyat is, aki hiába végzett kínkeservvel el egy IT szakot, sosem értette igazán, hogy hogyan is működik mindez.
Az igaz, hogy az IT képzéseken (különösen a programtervező informatikus) nagyon erősen nyomják a felsőbb szintű matekot, de az a helyzet, hogy a legtöbb fejlesztő azt soha nem fogja használni, a tesztelők meg pláne nem. Én lassan 20 éve fejlesztőként dolgozok és anno én is megszenvedtem az egyetemen a matekkal. Ma már a legegyszerűbb deriválást se tudnám megcsinálni segítség nélkül, mert nem kell használni.
Bőven elég a középiskolás matek. Sokkal fontosabb a logikai érzék és az analítikus gondolkodás, ezek a tesztelő munkához is kellenek.
4-es jól írja.
Az egyetemen azért nyomják komolyan, mert vannak olyan részterületek, ahol ez tényleg fontos. Dolgoztam olyan cégnél, ahol orvosi diagnosztikát fejlesztettünk, a fejlesztők egy része mindenféle függvény transzformációt úgy vágott, mint egy matematikus, mert a képfeldolgozás nagy része erről szól.
Ők megírták azokat a speciális library-ket, amikben ilyen szintű matek kellett (de a csapatban voltak 100% matematikusok is, a bonyolultabb kérdésekre), én meg simán lekódoltam, hogy a itt a kép, odaadom a library-nak, a végeredményt meg kirakom a képernyőre, a program 99%-a továbbra sem komplex matek volt, hanem sima megjelenítem/letárolom, mint egy webshopnál.
Nyilván a főiskolán még nem lehet tudni, hogy ki megy ilyen szakirányba, így mindenki megtanulja, de a valóságban 100 programozóból jó ha 1-2 jut olyan fejlesztés közelébe, ahol ezzel kell foglalkozni, mi többiek 20+ év alatt egy alapműveletes számítógép matematikai képességeivel találkozunk
(igen, némi halmaz vagy gráf elmélet, esetleg boal algebra jól jön a mindennapokban, de messze nem azokon a szinteken találkozol vele, ahol az felsőoktatásban tanítják).
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!