Akinek hivatásos jogsija van és dolgozik is vele, pl. kamionsofőr, vagy buszsofőr, arra lehet mondani, hogy szakképzett, szakmája van?
#1.
Van szakmája!
Legalábbis nekem az is a szakmám. Teherautószerelő vagyok. 2019-ben iskolarendszerben letettem a "C" kategóriás jogosítványt. Idézem a bizonyítványom:
Szakképesítés megnevezése:
3584102 tehergépkocsi-vezető
Szakképesítés-ráépülés.
Iskolatípus: szakközépiskola.
Szerintem ez egy szakma. Itt a bizonyítvány a kezemben.
#3 Akkor elnézést, nem tudtam, hogy van erre is képzés. Bár ettől függetlenül továbbra sem követelmény, szóval nem minden sofőrnek van ilyen szakmája.
#4 Hát mondjuk szerintem ezen lehet vitatkozni, annak függvényében, hogy ki hogyan értelmezi a dolgokat. A GKI nyilván egy extra képesítés, szóval abszolút megértem az álláspontodat, el is fogadom, azonban ettől ez még az én olvasatomban nem lesz szakma. Hogy példával éljek, ha valaki elmegy szalag mellé dolgozni és betanítják, attól még nem lesz az a szakmája. Nem minden képzés ad szakmát. Az én szakmámból adódóan (autószerelő, vagyis pontosabban technikus, de most ez mindegy) voltam céges képzéseken, például abroncsokkal kapcsolatos képzésen amit a Continental nemzetközi képviselete tartott, szóval elég magas szintű cucc volt, de ettől még nincsen bármilyen abroncsokkal kapcsolatos szakmám. Nyilván tudok gumizni, illetve ismerem minden csínját-bínját elméleti és gyakorlati szinten egyaránt, de nem szakmám. Én ehhez hasonlítanám a GKI-t, így én a GKI vizsga miatt nem nevezném szakmának. Ha úgy van ahogy #3 írta, na akkor szakma, de a GKI nem.
Nem számít, ki, hogy nevezi, ha valaki hivatásos sofőr, az szakma. a GKI maga a szakmai része. Ezt nem lehet betanulni csak úgy. Külön képzés van tantárgyakkal. Rengeteg a bürokrácia, a papirmunka az áruval, tudnod kell lekötözni biztonságosan, ismerned kell a tengelyterhelést, és a rakodást is neked kell felügyelni, mert a targoncás nem biztos, hogy tudja, hova kell tennie az árut (a terhelés miatt). Ismerni kell a jármű felépítését és az üzemeltetését, főleg a fékrendszert. Állandó dokumentáció, tachográf használata, számolás, ami elsőre nem annyira könnyű, főleg, hogy a jogszabályok nagyon sok előírást tartalmaznak, hogy mikor mennyit dolgozhatsz. És néhány országban más szabályok is vonatkoznak erre, tehát más vezetési időd lehet. Számolni és írni kell esettanulmányokat, ami olyan, mint az érettségin a tételek.
Én összevontan csináltam a busszal a GKI-t, de összesen kb 30-40 olyan szakasza van a vizsgáknak, amin mint át kell essél a C-kresztől a szimulátoron, a munkavédelmen át az esettanulmányokig. Mindennel együtt ez bő 1 éves képzés. Aztán majd ha elhelyezkedsz, akkor jön a betanulás, de ott tanulod meg a teherautóban, hogy a török utakon mi a jogszabály a vezetési időre.
És ebben még nincs benne a kamion, csak a C és a D.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!