Robotizáció terjedésével mik azok a szakmák, amelyekből ki fog szorulni az ember?
Egyre csak fejlődik a technika és sok munkafolyamatot már a robotok végeznek az emberek helyett.
Szerinted a jövőben melyek lesznek azok a szakmák,ahonnan teljesen vagy csak részben ki fognak szorulni az emberek?
Távol-Keleten (is) már vezető nélküli metrók járnak,gondolom lassan az összes tömegközlekedési eszközt robotok vezeti majd.
Emiatt kevesebb embernek lesz munkája?
Ennek az lesz az egyik előnye,hogy több képzettebb ember lesz a robotika miatt?
Milyen szakmákat lesz érdemes tanulni,ahol még szükség lesz az emberi munkaerőre?
Valószínűleg minden olyan munkakörnél, amelyet egysíkú, monoton, és robotokkal költséghatékonyabban elvégezhető.
Emellett olyanoknál is, amelyeknél a mesterséges intelligencia fejlesztése miatt az emberi agynál magasabb kapacitású gondolkodás szükséges.
Valószínűleg ebből kifolyólag kevesebb munkája lesz az emberek egy részének. Kérdés, hogy átképzik-e magukat, vagy a robotika miatt felszabaduló munkaidő miatt (ha egyáltalán lesz ilyen) erősödnek-e a szolgáltatások.
Megfigyelhető, hogy ahol megjelenik a robotika, ott megjelenik az igény is az emberi kiszolgálásra. Tehát hiába léteznek majd teljesen robotok által üzemeltetett hotelek, emellett az emberek egy részének kifejezetten fontossá válik, hogy őt a hotelben emberek vegyék körül, ne robotok. Egy robotfodrász lehet, hogy gyorsabb és pontosabb, de nem tudsz elbeszélgetni vele olyan dolgokról, amilyenekről csak egy emberrel tudsz. És így tovább sok (főleg szolgáltatási) szakterületen.
szerintem 15 ev mulva nem lesz olyan szakma hogy taxisofor meg kamionsofor, valoszinu a helyi buszjaratok is automatak lesznek, a kotott palyas kozlekedes szinte biztosan az lesz.
A betanitott munkakat fogja erosen megtizedelni, azokat amik nem igenyelnek kulonosen nagy szaktudast, es jol automatizalhatok.
Azért a 15 év igencsak optimista.
A kötött pályás közlekedés lesz az első, ami átáll teljesen az automatikus közlekedésre. (lsd. metró, mint első "áldozat")
15 éven belül szvsz még a vonatok és villamosok is max. részben fognak átállni, a buszok / taxik / autók / kamionok biztosan nem. Erre sokkal inkább egy 30-50 évet mondanék.
Amúgy egy szemléletes példa:
A repülőgépeket akár holnap át lehetne állítani pilóta nélküli üzemelésre. De nem teszik meg, mert túl nagy biztonsági kockázatot jelent gépeltérítés miatt, ugyanis az AI még nincs olyan fokon, hogy a gépről tudjon irányítani önállóan. A földről vezérlés pedig túl kockázatos. Pont ez az oka annak, hogy csak a kötött pályában tudnak jelenleg gondolkodni.
idővel kb mindenhonnan. Pl egyszerűbb rutinműtétek is robotizálhatóak.
Amúgy meg, minden szaktudást nem igénylő helyről.
pl áruösszekészítés, boltokban a kasszák (már most van önkiszolgáló kassza), közlekedés, gyártás, takarítás, stb.
Robot fejlesztőre, programozóra mindig is szükség lesz. Hisz a robotok előre megtervezett program alapján végzik a dolgukat, és azt meg kell írni valakinek. Aki jól tud ilyen írni, az milliárdokat fog vele keresni.
egyes jóslatok szerint 20 éven belül 50 millió állás szűnik meg robotok miatt a világon, első sorban a szállítmányozás (pl a komplett vasutat nem nehéz automatizálni, manapság 1 sofőr/kamion a megszokás, de az automata rendszerek miatt valószínűleg 1 sofőr akár egy konvolyt is el fudna vezetni, etc), logisztika (full automata raktárak, a targonca egyedül pakol, nem kell oda ember), gyárak (ezt ugye kb 100 éve látjuk folyamatosan)...
Ezzel együtt egy rakás új állás is képződik majd, a probléma az, hogy aki alkalmas gyárban dolgozni, vagy kamiont vezetni az nem biztos, hogy alkalmas lesz ezekre az új állásokra is.
egyébként sok cikk is szól erről: [link]
Pénztáros. Nagyobb cégeknél jáformán már teljesen átvette az automata a pénztáros szerepét (MÁV, BKK, Tesco).
A múltkor korán reggel totál álmosan beszédelegtem a Tescoba, és nagy morcosan megállapítottam, hogy EGYETLEN! pénztáros sem volt :-( Csak automata pénztár. Bár ott volt egy hölgy, de annyira sokan voltak, hogy nem győzött ugrálni, segíteni. És bár szeretem az újdonságokat és haladok is velük, de ennek most nem örültem - hiába használtam már. Igenis, hogy jólesett volna, ha valaki megcsinálja helyettem, s nem nekem kell tök fáradtan ezzel is nyűglódnöm. Szerencsére azért hozzám is odaért és MEGMENEKÜLTEM! :D :-)
"bele nem ülnék olyan metróba, amiben nincs vezető"
Akkor 4es metróval nem mész soha? És aztán később ha esetleg már csak automata metró lesz akkor egyik metróval se mész? :)
Mondjuk érthető a félelmed, régen a vonatok megjelenése idején is féltek tőle hogy elüti majd az embereket. Szóval valahol természetes, hogy fél az emberek egy része az új dolgoktól. Egy másik része az embereknek viszont szereti az új, egyre jobb dolgokat, ők viszik előre a világot.
8-asnak: előző hozzászólásomban írtam, hogy:
"És bár szeretem az újdonságokat és haladok is velük", tehát nem az újtól való félelmem miatt van :-)
és mint írtam, 13 évig voltam metró vezető, úgyhogy van egy kis rálátásom a metró működéséről - épp ezért nem ülnék bele :-)
9-esnek: a 3-as metróban nem segédvezető van, hanem VEZETŐ. Csak metróvezető viheti a 3-as metrót.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!