Miért alakult úgy, hogy szinte minden multi Budapesten van?
Számomra megdöbbentő, hogy mekkora különbségek vannak Budapest és vidék között, munkahely szempontjából (is).
Konkrétan mikor beértem Budapest vonzáskörzetébe, akkor egymás mellett, hegyén-hátán akkora csarnokokat láttam, amekkorákból nálunk egy sincs az egész megyében! Sőt, a megye legnagyobb vagy második legnagyobb foglalkoztatója állítólag a megyei kórház:D
Persze vannak kivételek, pl győri Audi, de van jó pár megye, ahol konkrétan nincs semmi, ahol meg van is valami, ott is arra az egy cégre és a beszállítóira épül az egész megye.
A kérdésem, hogy mi az oka, hogy ez így alakult? Miért nem éri meg sok multinak vidéken foglalkoztatni? Lehet, hogy nőne pl a szállítási költség, és kevesebb a dolgozó, de nem kéne azon aggódni, hogy a melós atmegy a szomszéd utcába, mert ott 20K-val többet adnak. Miért jó ez, hogy Budapesten folyton munkaerőhiány van, vidéken meg sok helyen munkanélküliség? Ez az ingatlanárakat is teljesen eltorzítja: sokaknak muszáj a fővárosba költözni, így feltolják az ingatlanárakat, vidéken meg több helyen teljesen elértéktelenednek, mert 30-40km-es körzetben nincs semmi. Van valami állami kedvezmény egy multinak, ha nem Budapestre teszi a céget? Persze lehet azt mondani, hogy vidéken nincs olyan munkaerő, mint a fővárosban, kevesebb a képzett szakember, de vidéken is majdnem minden megyeszékhelynek megvan a maga egyeteme, ahonnan lehetne toborozni, nem?
Mi a helyzet a többi európai országban? Azt hallottam, hogy pl Németország homogén ilyen szempontból, tehát ott szépen el vannak szórva a cégek, nem pedig néhány csomópont köré épül minden. Ez igaz?
Mert sok esetben nem talál magasan képzett munkaerőt vidéken.
Budapestről pedig nem tudja elcsabitani, így csapdába kerül.
Képzett munkaerő leginkább Budapesten van. A gyárak azért jobban szét vannak szóródva szerte az országban, ahova leginkább kékgalléros munkaerő kell, főleg azért amit mondasz, hogy a munkaerőköltség sokkal kisebb a keleti országrészben pl. mint Budapesten. Hozzátéve, hogy pár évvel ezelőttig az infrastruktúra sokkal elmaradattabb volt Kelet-Magyarországon, mint Pest környékén. Így ha pl. jelentős logisztikával járt a termelés (nyersanyagok, késztermék szállítása kamionokkal, vasúton pl.) azt sokkal költségesebb/kockázatosabb volt a keleti megyékbe vinni, ahol még egy nyomorult autópálya sem volt, Pest ehhez képest kb. az ország mértani közepe. A nyugati multik is jobban szeretik, ha kézzelfogható távolságban van a leányvállalatuk, Pestre kb. 2-3 óra repülőúttal meg lehet érkezni Nyugat-Európából. A gyárak ezek miatt kb.
Fehér galléros munkaerő akad Szegeden is és Debrecenben, de azért sokkal kisebb mértékben, de azok közül is nagyon sokan inkább Budapestre mennének.(Valamelyik recruiter cég fejvadász cége kutatta ki, hogy vidéken magasan képzett specialistáknak többet kell fizetni, mint a fővárosban, mert nagyon nehéz megtalálni/pótolni őket.) Szóval hiába lenne alacsonyabb a bérköltség vidéken pl. mert olcsóbb a megélhetés vagy van saját lakása az embereknek, a vállalatnak be kell szállnia a bérversenybe, mert egyébként nem fog dolgozót találni, így nem tud alá lőni a pesti béreknek. Általában a gazdaságpolitika is azt preferálja ha a munkaerő mobilis és oda megy ahol az elérhető munkahelyek vannaka. További ok lehet a klaszter hatás, a cégek is egy helyre koncentrálódnak általában.
Ez eleve nem igaz, szóval nem tudom mit vársz.
Amellett, hogy tudok olyan multikat, akik világvége kis falukban vannak, egy csomó kisebb-nagyobb vidéki városban vannak ipari parkok
Pl
Komárom
Tata
Tatabánya
Győr
Sopron
Mór
Jászberény
Szolnok
Szeged
Környe
Oroszlány
Érd
Akár kék akár fehér a gallér, sok budapesti kerület (!) okosabban kihasznál lehetőségeket, amiket sok nagyváros nem, vagy nem eléggé. Olyan "csomagként" kéne eladniuk magukat ami vonzó a cégeknek, a helyben maradóknak, a beköltözőknek, javítani a céges és egyéb kultúrát, olyan infrastruktúrát építeni ami ezeket a célokat szolgálja stb.
Szeged egy pont jó ellenpélda, legendák keringenek, hogy hogyan riasztott el komoly befektetéseket, de sajnos a mindennapok is ezt igazolják.
(Pedig sok előremutató dolog is történt pár év alatt.)
Pedig ez az a város aminek az egyik legnagyobb vonz- és megtartó ereje lenne, ha nem tekinténének "veszett ügyként" az itteni munkára a fiatalok.
A Budapestizálódás már jóval korábban megindult, 1900as években majd, a szocializmus alatt tovább nőt a folyamat. Trianon után sok munkahely települt át BP-re. A szocializmus alatt, ipari ország akart lenni MO, a paraszti társadalom helyett, így a cél az volt, hogy minél többen költözzenek a városokba. Így adta magát a dolog, hogy a rendszerváltas után a fejlettebb fővárosba menjen a tőke.
Egyetemek is nagyobb számban vannak Budapesten.
8-as, ez aranyos, de az 1900-as években sokkal kisebb volt a különbség pl. lakosságszámban is Budapest és az őt követő nagyvárosok közt is.
Trianonnal a legtöbb ilyen várost elvesztettük.
Trianontól a második vh-ig volt törekvés ennek az ellensúlyozására, lásd egyetemek nagyvárosokba (nem Budapestre!) menekítése.
A második vh után nem volt.
Sőt, voltak kifejezetten ellenséges városai a komcsi rendszernek, amiket csakazértis le akart építeni.
Mindamellett Budapest erőltetett "fejlesztése" ami egy agyrém volt elméletben is és sokkal inkább az itteni életmimőség romlását hozta a gyakorlatban is.
Mindezt azért hogy legyen egy kicsi Moszkvánk.
Nem látom a mai politikában sem hogy ezt a tévedést el tudná engedni. :(
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!