Hogy állapítják meg, hogy egy adott vállalat monopól helyzetben van?
Hogy lehet ezt lemérni?
Mi van abban az esetben, ha nem vállalatokról beszélünk, hanem mondjuk speciális tudással bíró szakemberekről, akikből viszonylag kevés van az országban (mondjuk csak néhány), de csak az egyik tett szert nagyobb ismertségre és ezért őt keresi mindenki és elég magas árat kérhet. Ez nem számít monopóliumnak?
A monopóliumoknak két fajtája van, a természetes és a mesterséges. Ha ezek részletesebben érdekelnek, majd utána olvasol neten. Természetes monopóliumok ma már nem nagyon vannak, vagy ha fel is tűnik egy, rövid időn belül megjelennek a versenytársak. Éppen ezért természetes monopóliumoknál nem nagyon "mérik", mesterségesnél meg nincs rá szükség jellegéből adódóan.
Amit leírtál... Nos, alapvetően attól, hogy nem ismered az adott piac összes szereplőjét az nem jelenti azt, hogy monopól helyzet lenne, lehet, hogy pusztán neked nincs megfelelő piacismereted.
Egyébként az nézőpont kérdése, hogy mennyire monopólium. Mondok egy példát. Tegyük fel, hogy újságíró vagy, és valami kábítószeres dolog kapcsán szükséged van egy toxikológus szakvéleményére egy riportodhoz. Ha csak maga a szakvélemény kell, valószínűleg az ország bármelyik toxikológusa jó neked, hiszen azt valószínűleg bárki el tudja mondani, amit hallani szeretnél. Ha viszont mondjuk az is szempont, hogy egy videóriportot készíts az illetővel, esetleg jobban el akarod adni a riportod, valószínűleg Zacher Gábort fogod felkeresni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!