Forgalomból ideiglenesen kivont autón fennálló minimális összegű KGFB elmaradásból lehet baj?
Ahogy irod, az kamatozik.
Meg kene kerdezni, hogy most mennyi is minnel elobb kifizetni.
Ezt nem értem.
Ha évek óta folyamatosan ki volt vonva a forgalomból, akkor nincs is kötelező gépjármű-felelősségbiztosításod; az, a törvény erejénél fogva, megszűnt. Nem tudom, hogyan küldött biztosító díjértesítőt.
„A szerződés érdekmúlással szűnik meg a gépjármű forgalomból történő kivonásával, az üzemben tartó változása esetén, illetve szünetelés esetén, ha az újbóli üzembe helyezés a kivonás napjától számított egy éven belül nem történik meg.”
↑ 2009. évi LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról [a továbbiakban KGFB tv.] 7. § (3)
Az „évek óta” az sokkal több is, mint egy év.
Egyébként, kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál nincs kamat.
Van díjfizetési kötelezettség [*¹], lehet 60 napnyi díjtartozás [*²], és lehet fedezetlenségi díjas időszak [*³].
┌─ *¹ Minden magyarországi telephelyű gépjármű üzemben tartója köteles - a külön jogszabály alapján mentesített gépjárművek kivételével - az e törvény szerinti biztosítóval a gépjármű üzemeltetése során okozott károk fedezetére, az e törvényben meghatározott feltételek szerinti biztosítási szerződést kötni, és azt díjfizetéssel hatályban tartani (biztosítási kötelezettség).
↑ KGFB tv. 4. § (1) ─┘
┌─ *² Türelmi idő: a díj esedékességétől számított hatvannapos időszak, melynek a díj megfizetése nélkül történő leteltével a szerződés - amennyiben egyéb okból még nem szűnt meg - díjnemfizetéssel megszűnik
A biztosító kockázatviselése a türelmi időben fennáll.
A biztosító a kockázatviselése megszűnése napjáig járó biztosítási díj megfizetését követelheti.
↑ KGFB tv. 3.§ 34., 19. § (4) és 20. § (2)
Vagyis, mivel a díj esedékességétől kezdődő türelmi idő 60 napja alatt fennáll a biztosító kockázatviselési kötelezettsége, követelheti az erre az időszakra járó díj megfizetését. Hogy megteszi-e, az ő döntésétől függ; a törvény nem kötelezi rá, csak lehetővé teszi számára.
Kamatról viszont szó sincs, csak az erre az időszakra járó biztosítási díjról. ─┘
┌─ *³ Fedezetlenségi díj: az adott gépjármű vonatkozásában az üzemben tartó biztosítási kötelezettségének - a szünetelés időtartamának, kivételével - díjfizetés hiányában kockázatviselés nélküli időtartamára (fedezetlenség időtartama) a Kártalanítási Számla kezelőjét megillető, általa meghatározott díjtarifa alapján utólagosan megállapított díj.
A teljes fedezetlenségi díjat azon biztosító köteles kiszámítani és beszedni, amely az üzemben tartóval a fedezetlenség időtartamát követően szerződést köt. A fedezetlenségi díj kiszámítása során a biztosító az utolsó öt év fedezetlenségének időtartamát veheti figyelembe.
A biztosító a fedezetlenségi díjat az arról történt tudomásszerzést követően haladéktalanul köteles kiszámítani.
↑ KGFB tv. 3. § (7), 22. § (2) (3)
Vagyis, ha fennáll a biztosítási kötelezettség (a szünetelés alatt nincs díjfizetési kötelezettség), de nincs érvényes, díjjal rendezett, vagy türelmi időszakos szerződés, akkor naponta fedezetlenségi díjat számítanak fel. Ennek mértékét az MNB feladata megállapítani és közzétenni: [link]
Ennél sincs kamat, sőt, nem is követelik az összeget. A legközelebbi szerződéskötéskor a szerződő biztosító szedi be a nyilvántartott összeget. De öt éven túl már ez sem történik meg.
Arra a 2 hétre, míg nem volt kivonva, fedezetlenségi díjat kell nyilvántartaniuk.
Ha öt éven belül KGFB szerződést kötsz, akkor a szerződő biztosító kötelez a 30 napon belüli megfizetésére, az esedékes díjjal együtt. (Vagyis ilyenkor nem 60, hanem csak 30 nap a türelmi idő.)
↑ KGFB tv. 22. § (5) ─┘
Ez nagyon részletes válasz volt, köszönöm.
Azért majd felhívom őket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!