PIN-kód fordítva. Ez tényleg igaz? Mert erről nem tudtam.
PIN KÓD FORDÍTVA (jó tudni)
Ha egy rabló arra kényszerítene, hogy ATM-ből pénzt vegyél ki,
értesítheted a rendőrséget, ha a PIN kódodat fordítva adod meg.
Pl. ha a PIN kódod 1234, írd azt, hogy 4321.
Az ATM felismeri, hogy a PIN kódot fordítva adtad meg, mint ahogyan az a
kártyádon van.
A gép ugyan kiadja a kért összeget, de anélkül, hogy a rabló tudná, a
rendőrség azonnal a segítségedre jön.
Sajnos, ezt ritkán használják az emberek, mert nem tudnak róla.
A dolog jelenleg nem működik, de a dolog teljesen valóságos.
Egy Joseph Zingher nevű üzletember 1994-ben elképzelt egy ilyen rendszert, amit aztán 1998-ban szabadalmaztatott.
A mai napig sikertelenül győzködte az iparágat a kötelező bevezetésért, bár annyit elért, hogy Illinois államban bármelyik terminál szolgáltató beépíthet ilyet az automatáiba, bár a dolog teljesen opcionális.
A hívókód egyébként lehet speciális vagy a pin visszafelé, kivéve a szimmetrikus pin kódokat pl: 4884, 3443 stb., erre Zingher gondolt és tervezett megoldást is.
Oh, most látom csak, hogy az Index cikkében ezek benne vannak.
Bocs a felesleges válaszért!
A fenti üzenet terjed már a múlt hét vége óta a net magyar felén,
lánclevélben, és persze az iWiW-en, mert előbb-utóbb ott is kiköt
minden hülyeség. Természetesen hoax, kitaláció az egész, angolul
legalább 2006 szeptembere óta terjed. Reméljük, senki nem küldte
tovább, aki meg továbbküldte, gyorsan kérjen bocsánatot.
De hogy ne csak a levegőbe beszéljünk, összeszedtünk négy ügyfelet
négy különböző bankkártyával, és a nyakunkba vettük az Árpád úti
banknegyedet, Újpest Zürichjét, hátha sikerül egy direkt fordítva
beütött PIN kóddal látványosan elfogatnunk magunkat a rendőrséggel.
Nem sikerült.
A K&H-nál próbálkoztunk először, natív kártyával, de a fordítva
megadott PIN hatására a gép csak annyit mondott, hogy hibás a kód, és
visszaadta a kártyát. A várakozás alatt sem jelent meg a várva várt
rohamosztag, csak a bank biztonsági őre jött ki érdeklődni, mit
művelünk, majd távozott.
A következő helyszínen, a Budapest Banknál citibankos kártyával
teszteltük, vajon krosszkompatibilis-e a csodamódszer, de az eredmény
itt is negatív volt: pénzt nem kaptunk, kártya vissza, rendőr a
tízperces várakozás alatt sehol.
Úgy tesz, mintha adna
Vakmerő tesztelőnk így emlékszik vissza az akcióra: "Miután beírtam a
fordított PIN kódot, végigcsinálhattam szinte mindent ugyanúgy, mintha
a jó kóddal kezdtem volna a tranzakciót. Választhattam, hogy mekkora
összeget akarok felvenni, majd amikor választottam, akkor abból, hogy
bizonylattal vagy bizonylat nélkül akarom-e felvenni. Ekkor kaptam meg
az üzenetet, hogy hibás a PIN kód, ha javítani akarom, nyomjam meg a
Javítást. Nem azt nyomtam meg, hanem a Törlést, ekkor megkérdezte,
akarok-e másik tranzakciót, nem akartam, hanem rohantam az út szélére,
és vigyázó szememet az Árpád út távolára vetettem, ahonnan kék
szirénás autókat vártam feltűnni. És várnék még bizonyára most is, ha
az emberrablók már a hibás PIN kód beütésekor nem kezdenek gyanakodni,
és vágják le a hüvelykujjamat, ki tudja, jó lehet még valamire az
ujjlenyomatom."
Az OTP-nél hasonló eredménnyel jártunk: az ATM látszólag itt is
elfogadta a fordított kódot, eljutott a következő képernyőig, ahol az
összeget kell beütni, és csak ezután utasította vissza a kérést. A
számlatulajdonos viszont kapott egy megnyugtató, bár idegen nyelvű
sms-t, miszerint "SIKERTELENATM készpénz felvét: - 100 000 HUF; OTP,
BUDAPEST, IV. ARPAD UT 62", majd a kártyaszám és az aktuális egyenleg.
Kommandónak se híre, se hamva.
Ha valahol, akkor az utolsó helyszínen, a Raiffeisennél üthettek volna
rajtunk a legkönnyebben, mert a rendőrség épülete a bankkal sréhen
szemben van, másodpercek alatt át lehet érni gyalog, de sajnos itt sem
fogtak el bennünket. A legnagyobb akadályt a bank saját humán
biztonsági pajzsa jelentette - az alkalmazottak közül ketten is
bizalmatlanul tudakolták, mit akarunk. Hiába tartózkodtunk a bank
előtti járdán, tehát közterületen, még a forgatástól is el akartak
tiltani bennünket, aztán szerencsére sikerült kapcsolatba lépniük a
központtal, ahonnan megérkezett az engedély. Beütöttük a fordított
kódot, az rendben elutasítódott, jött a hibás PIN miatt sikertelen
készpénzfelvételről szóló sms, aztán kémleltük egy ideig a szemközti
rendőrőrsöt, hátha lecsap ránk valaki, de erről a helyszínről is
szabadlábon távoztunk.
Tizenöt éves sztori
A pánikkódos hoax réges-rég ismert ugyan, még a Wikipedia PIN kódokról
szóló cikke is tárgyalja [1], de érdekes módon nem teljesen alaptalan.
A Snopes.com szerint [2] a SafetyPIN-nek nevezett módszert 1994-ben
találta ki egy chicagói üzletember, Joseph Zingher, aki négy évvel
később szabadalmaztatta is az ötletet. Zingher még arra is talált -
pontosan nem részletezett - megoldást, hogy mi legyen azokkal a
kódokkal, amelyek visszafele ugyanazok, mint odafele (1111, 1221,
stb.).
Bár az elmúlt években több amerikai állam törvényhozása is fontolóra
vette a módszer bevezetését, sőt Illinois-ban 2004-ben fakultatíve
alkalmazhatóvá is tették [3], máshol, például Georgiában és Kansasban
nem lett belőle semmi. Az okok között szerepel, hogy a bankok úgy
gondolják, a rabló úgyis rég lelép, mielőtt a pánikkód által riasztott
rendőrök a helyszínre érkeznének, illetve hogy az ügyfelek jelentős
része stresszhelyzetben képtelen lenne saját PIN kódjának fordítottját
beütni, főleg anélkül, hogy a rabló gyanút ne fogna.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!