Származhat valami hátrányom abból, ha Lightyear-en megadtam az adataimat (adó-,telszám/lakcím stb.), de a szerződési feltételeket még nem fogadtam el?
Kérdésből érezhetitek, hogy full kezdő vagyok. Igazából az államkötvény kamataimat szeretném átforgatni ETF-ekbe TBSZ számlán, de addig nem fogadnám el (befizetni pláne nem) a feltételeket amíg nem értem meg mélyebben ennek a témának a működését.
Szóval előtte átolvasnám a Lightyear pdf-jeit.
Illetve arra válaszoljatok kérlek, hogyha én idén elkezdek befizetni TBSZ-re (amit nyilván csak idén tehetem meg) és közben akad nyereségem, akkor azt már a tavaszi adóbevallás során be kell vallanom vagy csak akkor ha esetleg kiutalom a számlámra (amit nyilván nem fogom megtenni 1+5 éven belül ami alatt szochot/kamatadót kell fizetni)?
Ha TBSZ-re fizetsz be, az azon keletkező nyereség a gyűjtőév alatt is adómentes, hisz kivonni ezidő alatt se tudnál a számláról, max a teljes feltörésével. Ezért is 1+5 év.
A "tavaszi adóbevallás" valójában a 2024-es adóbevallás, amikor a lezárt 2024-es évről nyilatkozol. Idei nyereséget ugyanúgy nem kellene bevallanod (ha nem TBSZ-en lenne akkor sem), ahogy idei munkabért sem. Az majd a 2025-ösben, 2026 tavaszán lesz aktuális.
"én idén elkezdek befizetni TBSZ-re (amit nyilván csak idén tehetem meg) és közben akad nyereségem, akkor azt már a tavaszi adóbevallás során be kell vallanom"
Csak akkor kellene bármit írnod az SZJA bevallásba, ha 1+5 éven belül feltörnéd a TBSZ-t. Egyébként semmit semmikor.
Ha feltöröd pl. 2028-ban, akkor a 2029 május 20-ig beadandó bevallásba kellene beírnod a TBSZ teljes, összesített nyereségét.
Elleneben, a nyitástól számított 30 napon belül tudatnod kell a NAV-val, hogy az adott évben TBSZ számlát nyitottál a külföldi szolgáltatónál.
#1: De akkor ha jól értem adóbevallásban a TBSZ-es nyereségemet a gyűjtőév utáni években sem kell majd bevallanom csakis akkor ha feltörném (kifizetném a bankszámlámra)? A TBSZ "letelte" után pedig nyilván adómentes, azt tudom.