Vendégeknek felajánlott kedvezményt hogyan számolják el?
Az egyszerű válaszból kimaradnak részletek, de egyszerű: nem kell elszámolni a kedvezményt. Csak a bevételt kell elszámolni és azután adózni.
A bonyolult válasz már jóval árnyaltabb. A dolgok nak nincs fix ára. A fix ár egy egyszerűsítés, hogy ne változzon percenként mindennek az ára, ne alkudozzon mindenki a kenyér és a tévé árán, ezért kiírnak egy fix árat és azon az áron árulják a dolgokat. Aztán, ha akció, vagy egyéb kedvezmény van, akkor átírják az árát és máris nem fix.
Terméknél egy fokkal egyszerűbb az ár számítás, mert valamennyiért megveszi a terméket a bolt, rátesz valamekkora hasznot és annyival drágábban adja további. De hogy mennyit tesz rá a bolt, azt nem a kisujjukból szopják, hanem pont ugyanolyan számításokon alapul (már ha nem akarnak csődbe menni), mint a szolgáltatások árazása is, ezért mégsem nagyon lehet a kettőt annyira elkülöníteni.
A szolgáltatások árainál ugyanúgy vannak bekerülési költségek, felhasznált anyagok, munkaeszközök költségei, rezsi, munkabér és egyéb költségek. Ezeket mind ki kell termelnie a vállalkozásnak és mivel a vállalkozás összes bevétele abból származik, amit az eladott termékekért/szolgáltatásokért a vásárlók/ügyfelek fizetnek, azok áraiba ezeket a költségeket mind bele kell építeni.
Ha a vállalkozó a fix árat úgy állapítja meg, hogy éppen csak működőképes a vállalkozása olyan árak mellett, akkor nem teheti meg, hogy kedvezményt adjon belőle, mert azzal veszteség éri a vállalkozást.
Ha egy kicsit okosabb a vállalkozó, akkor a bevétele cél számait úgy lövi be, hogy hasznot termeljen. Ezzel nyereséget tud a vállalkozás elérni és tud fejlődni, megtakarítást képezni, magasabb fizetéseket adni, stb.
Nem utolsó sorban így futhatja a vállalkozásnak arra is, hogy kedvezményeket tudjon adni, hogy a fix árat a szükséges szint fölé célozza be, majd a haszon rovására ad belőle kedvezményt. Ugyanakkor az árengedmény lehet akár marketing fogás is. Sok cég ezért a reklám költségvetésből ad árengedményt abban a reményben, hogy az alacsonyabb árak önmagukban elegendők hozzá, hogy több vevőt hozzanak be, mint az, hogyha magasabb árak mellett reklámra költenek. Azzal viszont a belső számításokban nagyon is kalkulálni kell, hogy ha az alacsonyabb árak miatt kevesebb a bevétel, akkor az milyen hatással jár az összes bevételre és kijönnek-e még a működési költségek. Mert ha nem ellenőrzöd, hogy amit olcsóbban adsz, az tényleg jobban is fogy-e annyival, hogy a többlet bevétel ellensúlyozza a darabonkénti veszteséget, akkor találomra csinálsz valamit és fogalmad sincs, hogy működik-e. Aztán meg csak pislogsz, hogy csődbe ment a vállalkozásod.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy ne csak elméleteid legyenek, hogy mi hogyan működik a vállalkozásodban, hanem nagyon pontosan tartsd nyilván az árakat, eladásokat, figyeld, hogy minek milyen hatása van, mit eredményez és ha változás történik, akkor azt mi okozza.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!