A reptéri káoszok (hosszú várakozás, nagyszámú járattörlés) egész nyáron tartani fognak?
Mert most ugye eléggé fel vannak borulva a dolgok az európai reptereken. Rengeteg járatot törölnek. És sokan még úgy sem jutnak fel a felszálló gépekre, hogy már 4-5 órával a gép indulása előtt kint vannak.
Hollandiában élek, augusztusban repülnék először Skóciába, majd onnan haza látogatóba. (Ez így ebben a formában amúgy eredetileg 2020-ra volt tervezve, azóta át lett rakosgatva.) Esély van rá, hogy még mindig ez a káosz lesz, és bezavar az útva?
Általánosan elmondható, hogy munkaerő gondok vannak az európai légiközlekedés különböző területein. Sajtóhírek szerint a Schipholon egy ideje gond van, újabban az Egyesült Királyságban is jelentkezik ez a probléma.
Munkámból adódóan rengeteget repülök Európán belül is, de pont a UK-ba soha, arról nem tudok nyilatkozni. Schipholra április végéig hetente mentem, de azóta nem és addig nekem nem volt súlyos problémám. Olyanok vannak, hogy köd, vagy vmilyen időjárási körülmény miatt csökkentik a reptér kapacitását, vagyis növelik az érkező gépek közötti időt. Álltam már párszor a schwechati vagy a ferihegyi reptéren a betonon mert nem kaptunk felszállási engedélyt. Ez igazából akkor szokott gond lenni, ha van csatlakozásod, amit lekésel. Viszont a hagyományos légitársaságok azért szoktak segíteni, átraknak másik gépre, ahogy tudnak.
Fapadossal rizikósabb átszállásos utazást tervezni, de ha nem átszállós, akkor könnyebb újratervezni. Nekem most törölte a Ryanair egy júliusi bukaresti járatomat. Vagy Marseille-ben a kapunál bejelentik, hogy késve kezdik a boardingot, mert nincs ki a repülőszemélyzet. (Lufthansa)
A Covid előtt rendszeresen repültem Brüsszelbe a Brussels Airlines-al, akik gyakorlatilag teljesen leálltak a pandémia alatt. Zéro, nulla tevékenység 2 évig, most már megint mentem velük Brüsszelbe, de olyan nincs, hogy egy iparágat lenullázok, elküldök egy csomó embert aztán varázsütésre újra tökéketes minden.
Simán benne van, hogy a Covid utáni és nyári turizmus újraindulás iramát nem tudja követni a dolgozók visszaáramlása. Elég ha a földi kiszolgálók nincsenek elegen, már lehetnek törlések.
Statisztikák most nincsenek. Azért nincsenek, mert a Covid alatti számok irrelevánsak, az április végéig történtek meg teljesen más dimenzió mint a közelgő európai nyár forgalma.
Egyelőre pont Schiphol és a UK kezdett pánikolni úgyhogy reális úgy számolnod, hogy lehetnek gondok. Olcsón nehéz lesz utazni. Pláne, ha átszállással mész. Bizakodjunk, hogy pár hét alatt sikerül tömegével bevonzani a dolgozókat a reptereknek
Hát tegnap jöttem Stockholmba Bécsből, Austrian Airlines reggeli járat. Rendben beszállunk, mondom mindjárt indulunk. Aham. Bemondja az elsőtiszt, hogy sajnos 45-50 percet itt kell várakoznunk a kapunál, mert a svéd légtérbe nem engednek be kapacitás hiány miatt. Ha fölszállnánk, majd a német vagy lengyel légtérben kellene körözve várakozni 50 percig míg beengednek.
Valahol biztos nincs elegendő ember. Légiirányítók?
Előttem pár sorral utasokkal beszélgetett az egyik stewie. Annyit hallottam, hogy Schipholt szidta és a kezével olyan mozdulatot tett, mintha elvágná a torkát és ezt mondta "Schiphol kaput"
Azért jönnek-mennek a gépek Amszterdamban,lehet, hogy szerencse kell hozzá. Aki viszont valamiért ott ragad, annak az élménye 100%-ban rossz, az őt nem boldogítja , hogy másnak 100%-ban sikeres volt az útja, tehát 50%-os az arány.
Na, mindegy, most szombaton lesz egy átszállásom Schipholon, igaz vagy 5 órás layoverrel, majd megírom mit láttam
Hát, ma hajnalban fél kettőkor földet is értünk Ferihegyen, este 11 helyett az Amszterdam Budapest KLM járattal. Az elmúlt két hétben minden egyes járatom késett. A legidegesítőbb a Schiphol volt, mert az volt a gond, hogy nem volt push back truck aki kitoljon minket. Amikor indult a boarding, még ott volt egy jármű de addig bénáztak a kedves utasok és a stewie-k a csomagok elpakolásával, hogy mire minden ridikült letettek az ülés alá és minden trolley-t felraktak a csomagtartóba, már nem volt ott. Onnantól kezdve időnként bemondta a pilóta, hogy beszélt a céggel és 10 perc múlva jön a truck. Ez így ment több mint egy órán keresztül, amikor bemondták, hogy még 50 percet kell várni, de itt már a résidő is gondot okozott és bemondták, hogy akár belefuthatunk abba is, hogy lejár a crew munkaideje aztán nem megyünk sehova.
Mennek a gépek, de sok a törlés és szinte minden gép késik. Már a mienk is úgy kezdődött, még az előbb leírt tortúra előtt, hogy beszállításnál azzal fogadtak, hogy bár itt lenne a boarding ideje, de addig nem kezdik el, amíg a személyzet meg nem érkezik, ugyanis ők még egy másik gépen éppen repültek Amszterdam felé...
Szóval igazak a hírek és el nem tudom képzelni mikorra áll helyre, mert közben más reptereken is sztrájkolnak, staff shortage van és ha valahol megakad a gépezet, dől az aznapi forgalom, mint a domino.
A fapadosokkal annyival rosszabb, hogy nem tagjai repülésipari szövetségeknek, nincs hova támaszkodniuk, hogyha beüt a krach. A hagyományos légitársaságok általában igyekeznek segíteni járattörlés esetén, akár átfoglalnak egy későbbi járatra, szállodába visznek, transzfert biztosítanak, de a fapadosoknak nincs aznap másik járata. Majd két nap múlva. Egyszer majd kártakanítanak, de nincs infrastruktúrájuk, hogy azonnal segítsenek. Megvan a szerződésük a földi kiszolgálóval ilyen helyzetekre de nem fizetnek annyit, hogy ezt a munkát a partner komolyan is vegye, aztán negy az egymásra mutogatás.
Most azonban a hagyomanyos légitársaságok is bajban vannak.
Szóval nincsenek jó híreim, tömegek állnak kint csak a repülőtérre bejutásra várva, autóval is nehéz odajutni, órákba kerül a securityn és a check-inen átjutni és még nem is ülsz a gépen.
A tranzitban is óriási sorok vannak a Transfer pultoknál. Nagy kaland az idei nyár...
Teszek ide egy két tegnapi képet Schipholról:
Kösz az infót.
Hát nem valami bíztató. De végülis mindig fel bírtál végül szállni.
Amit nemrég elkezdtem, hogy minden héten figyelem azt a gépet, amivel Amsterdamból Edinburghba, illetve Edinburghból Budapestre repülök. Előbbi Easyjet, utóbbi Ryanair. Végülis az elmúlt három héten egyiket sem törölték, többórás késés viszont megesett.
Valaki írt olyasmit egy holland Facebook-csoportban, hogy a Schipholról az Easyjettel még szerencsém lehet, mert a légitársaságnak külön bejárata van. (Erre már nem annyira emlékszem, utoljára 4 éve repültem velük.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!