Miért érezzük a "vonat-ízt" a szánkban, ha sokat utazunk vonattal?
A vonat fékezésekor a féktuskós kocsikon a féktuskó a vonat kerekének futófelületére nyomódik, és ezzel a súrlódással fékez le.
A súrlódás során fém a fém kapcsolatban van és koptatják, csiszolják egymást. Ennek a kölcsönhatásnak az eredménye az a foszforos vaspor ami ilyenkor felszáll, és belélegezve a nyáladdal vegyülve gyakorlatilag elrozsdásodik. Ez a vonatszag-vonat íz.
Megelőzve a kérdést: nem, ez nem veszélyes. Ugyanazt az anyagot eszed meg millió étellel csak ott oldott anyag formájában, és nem érzed a rozsdás ízt.
És egy kis műszaki érdekesség: Már régóta kisérleteztek azzal, hogyan lehetne ezt megszűntetni. Kifejlesztették az úgynevezett Kompozit-polimer féktuskókat, amik egyfajta műanyagok és vas keverékéből álltak össze. Kevésbé oktap, kisebb volt a zajhatás a fékezéskor, de többszörösen lecsökkent a fékhatás is. A fékezéskor megjelenő füstfelhőről nem is beszélve :)
Így összességében csak tehervonatokon alkalmazzák ott sem túlságosan elterjedten.
Alternatívája a tuskós fékezésnek a tárcsafékezés, ott a fékbetét tovább bírja, igaz fékezéskor szaglik ugyanúgy, ám a forgóváz átépítése több tízmilliós költség, összességében egy kocsi esetében maga az egész kocsi könyv szerinti értékével vetekszik. (Mintha az 1 millió értékű személyautódon hajtanál végre 1 milliós beruházást, de nem emelné meg az értékét 10 forinttal sem.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!