Mi igaz abból hogy az 50' években a Bakonyban az egyik hegységen átvezető vasútvonalhoz csináltak egy leágazást, hegy alatti hangárral és oda elraktak vésztartaléknak egy csomó gőzmozdonyt, és ezek azóta is ott rozsdásodnak?
A konkrét helyről nem tudok, de sokfelé voltak ilyen raktárak, vezetési pontok, óvóhelyek az országban.
Azonban az, h ott bármi értéket őrizzenek ma is nem valószínű. ha mégis van ilyen, akkor az katonai terület így oda nem mehetsz be.
Nem hiszem hogy őrzik. Már rég elavultak elrozsdásodtak azok a mozdonyok, de szívesen megnézném.
Valaki konkrét infó?
Persze, ahogyan a Keletinél is a föld alatt áll lezsírozva egy csomó NOHAB.
Urban legend.
Pápai vagyok, gyakran kirándulok a Bakonyban, és nagyon érdekelnek az efféle történetek, mende-mondák. Sok sztorit hallottam már, ami a Bakonyt a hidegháborúhoz kapcsolja (Teveli tó hűtővize, Középső-Hajag építményei, Tapolcafő bunkerei, veszprémi Szikla, stb...), de erről, amit te mondasz, még nem hallottam.
Kezdjük a tényekkel: milyen vasútvonalak vezetnek keresztül a hegységen?
- Devecser - Városlőd - Veszprém
- (Győr - ) Bakonyszentlászló - Zirc - Veszprém
- (Pápa - ) Ugod - Franciavágás - Pápateszér - Veszprémvarsány (ezen a vonalon már csak esetleges teherszállítás folyik, ha jól tudom, 2007 óta nincs rajta személyforgalom)
Régen kisvasutak szelték keresztül a hegységet. Az utolsó kisvasutat 1976-ban szüntették meg, a síneket gyakorlatilag nyomtalanul felszedték.
- Franciavágás - Királykapu
- Városlőd - Vámos-patak - Laposok (ehhez tartozott egy Vámos-patak - Farkasgyepű szárnyvonal)
- Városlőd - Gerencepuszta - Franciavágás vonal a két előzőből jött létre 1946-ban. Még van olyan régi bakonyi térképem, ami működő vonalként ábrázolja...
- Ajkacsinger - Úrkút (ennek szárnyvonala volt a Kab-hegy északnyugati oldalában kiépített iparvágány)
- Bodajk - Balinkabánya - Kisgyónbánya
- Alsópere - Eplény
- Hódos-éri kisvasút. A pálya 1957-ben még 10, deszkával fedett fahídon keresztezte a patakot. Pár évvel később felszámolták.
- Ugodi kőbánya iparvasútja.
Ezek a vasútvonalak/kisvasútvonalak/szárnyvonalak léteznek, illetve léteznek, a kisvasutak elsősorban fahordásra, illetve a bányák termékeinek (szén, bauxit) elhordására készültek. Egy-két kisvasutat turisztikai céllal is használtak.
A vasutak/kisvasutak/szárnyvonalak nyomvonalai végigjárhatók, a turistatérkép sok helyütt "régi vasút" jelöléssel látja el ezeket a nyomvonalakat.
Miért rakott volna bárki gőzmozdonyokat a Bakony közepébe? El tudok képzelni titkos bázisok helyeit a Bakonyban, de azok vagy esetleges atombunkernek készültek, vagy pedig fegyverraktárnak. A gőzmozdonytárolás számomra logikátlan. Továbbá logikátlan az egész az '50-es években. Rákosi nagyon városi központú volt, BP-n elhiszem, hogy lehettek ilyen kezdeményezések, de nem a "betyárlakta Bakonyban"! Középső-Hajag tornyai 1982-ben kezdtek épülni, gyakorlatilag ezzel egyidős minden közeli bunker építése. Ha a '70-es - '80-as évekről lenne szó, lehetségesnek tartanám az ilyesmit, de előtte semmiképp sem.
Ha bármi konkrétabbat tudsz a dologról, oszd meg velem kérlek, mert nagyon érdekel az ilyesmi (annak ellenére, h az imént cáfoltam meg az egészet :) ) Sok helytörténész, nagykoponya ismerősöm van, akiket szeretek kérdezgetni a témában.
Üdv.:
polarbeer
Arról hogy a Bakonyban is lenne ilyen hely nem tudok, de már halottam róla én is. Viszont egy az Északi-Középhegységben lévő helyről tudok. Bár a pontos helyét nem ismerem. A történetet egy volt katonától tudom aki kb. 10 évvel ezelőtt járt ott személyesen. Elmondása szerint egy föld alatti teremben jó pár gőzmozdony is van. És a mozdonyok koránt sem rozsdásodnak mivel azokat annak idején megfelelően konzerválták. "Szinte csak a gyufára várnak"-így fejezte ki magát. De sajnos arra már nem emlékezett hogy hol is voltak mivel őt is úgy vitték oda több más katonával együtt.
Egyébként a gőzmozdonyok letétbe helyezése a hidegháborús évek alatt és a dízel és villamos vontatás elterjedésével egyidőben szinte minden európai országban megtörtént. Mivel egy esetleges háború esetén csak ez a vontatási forma a biztos. Ezek a mozdonyok szükség esetén akár az erőben szedett fával is fűthetőek, és igaz hogy kisebb hatásfokkal de üzemben tarthatóak. Miközben a dízelmozdonyokhoz elő kell állítani az üzemanyagot és azt el is kell juttatni hozzá. A villamos vonatás buktatóit meg nem is ecsetelném.
Svédországban 2008-ban egy expedíció során három szintén az 50'-es években letétbe helyezett gőzmozdony hoztak a napvilágra. A mozdonyok életkora akkor már több mint 100 év volt és ebből 50 évet töltöttek a napvilágtól elzárva. De a mozdonyok állapota a megtaláláskor olyan volt mintha a múlt héten még közlekedtek volna, köszönhetően a megfelelő konzerválásnak. A mozgó alkatrészek megfelelő lekenése után a mozdonyok némi segítséggel ugyan de saját lábukon hagyták el a rejtekhelyüket. Majd egy vonat végén 60 km/h sebességgel gond nélkül továbbíthatóak voltak.
A mozdonyok megtalálásáról és elszállításáról egyébként film is készült.
Na így már érthető a gőzmozdonyoknak milyen szerepet szántak és miért kellett elrakni őket.
Ez a film a Svéd gőzmozdonyok megtalálásáról fönn van valahol linkelni tudnád?
Az északi középhegységről csak annyit tudok, hogy az egyik Miskolci kolléga egyszer túrázás közben egy régi kőbánya közelében lyukadt ki, amit kutyás katonák őriztek, és a kőbánya falának közepén volt egy kis vasajtó. Később körbeérdeklődött és kiderült ez valami légi irányítási vészhelyzeti bunker. Vagyis baj esetén innen még lehet a Magyar légteret irányítani figyelni stb.
Azt nem tudom hogy erre a célra használható -e még, de azt is tudni vélem, másoktól kapott információk alapján, hogy az aranykészletünkből megmaradt néhány aranyrudat ott őrzik. Ez katonai terület szóval oda tuti nem fog senki bejutni.
Mondhatni az ok nagyon egyszerű volt, de logikus. Egyébként a 80-as években a számos vasútállomások előtt kiállított mozdonyt is azért őrizték olyan gondosan (nem egyszer kerítéssel körbekerítve) mert azok is üzemképes állapotban voltak abban az időben. Ugyan azon okból kifolyólag.
A svéd film az a következő linken megnézhető: http://www.youtube.com/watch?v=RkaFe0umF7s
A film egyébként német nyelvű és a címe: Sandträsk expedició -Svédország elfelejtett mozdonyai a hidegháborúból.
Az ismerősöm aki járt a mozdonyoknál azt mondta szerinte valahol Nógrádban lehetett, de nem biztos. Az az egy biztos hogy tényleg katonai terület. Ő is mint katona járt még ott.
Sziasztok!Jómagam is hallottam egy történetet amit személyesen édesapám mesélt aki akkoriban 70es évek eleje (ha jól emlékszem) körmenden szolgált. Egy nap bezsufolták őket egy leponyvázott teherautóba az óráikat le kellett adniuk a tisztnek s elindultak!
Ugy saccolták kb 1.5órát utazhattak s amikor kinyílt a ponyva a föld alatt álltak a teherautóval s ameddig a szem ellátott volt ott minde. Ők lőszerért mentek ezért nem volt idejük nézegelődni.
Namost, ha Körmendről elindulok kb. 80 km/órával(akkori átlag katonai teherautó) akkor pont a bakonyban érek ki a 8as főuton végighaladva!
Tud valaki esetleg valami hasonló dologról hol lehetett ez az objektum???????Várom válaszotokat Köszi
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!