Húsvéti szimbólumok miert ennyire ellentétesek egymással?
#1.
Azt hiszem ebben nincs teljesen igazad. A tojás és a nyuszi teljesen eltérő gyökerekkel rendelkeznek. Mindezt az bizonyítja, hogy a tojás sokkal hamarabb a húsvét része volt, mint a nyuszi. Utóbbit először az 1600-as években említik néhány német faluban, térben és időben jelentősen eltérő helyen a húsvéti tojással.
A húsvéti tojás három gyökérből ered: egyrészt nyilván a nagyböjt alatt nem szabadott tojást sem enni, így ezzel ünnepeltek, másrészt a húsvét ősének számító zsidó pészah ünnepén is az asztal része volt, harmadrészt a színes tojás, meg a hímes tojás egyértelműen perzsa gyökerű. A tojásírás szokása először a kereszténység korai szakaszában kötődött a húsvéthoz mezopotámiai és perzsa keresztények körében. Ott akkoriban a többség zoroasztriánus volt. Ennek az egyébként dualista, monoteista vallásnak volt egy norúz nevű ünnepe, ami a perzsa naptárban az újév volt. Ezen ünnep alkalmából írtak tojásokat, kozmikus szimbólumokkal, amelyek az idő, és a mindenható Isten, a világ Teremtője (Ahura Mazda) örökségére emlékeztették őket. Ezt örökölték az ott élő keresztények, és ők logikus módon a húsvéthoz kötötték, hisz nagyböjt alatt tilos volt tojást enni, másrészt amúgy is létezett valami ilyesmi ekkor. Aztán ezt átvették a közel-keleti keresztényektől a görögök, majd a szlávok, végül pedig a nyugatiak is.
[link] #imgrc=mXczgd6-kLDl-M
A húsvéti nyuszi ezzel szemben sokkal fiatalabb. Az 1600-as években említik először, ahogy írtam.
Egyes elméletek szerint valóbban félrefordítás állhat mögötte, mások tavaszi szimbólumnak tartják a szaporasága miatt.
Amint látható mások a gyökereik, de mégis a modern kultúrában összeolvadt a két szokás.
A néprajzban ez nem egyedülálló jelenség. Számtalan ilyen van. Hogy egy példát említsek: a pészahban például a bárány egyértelműen a nomád időkre, sőt az egyiptomi évekre, vagy még az azt megelőző nomád vándorlásokra nyúlnak vissza, míg a macesz, vagy pászka (az ünnep magyaros nevéhez hasonlóan) nyilván mezőgazdasági. A karácsonyfa pedig a középkorban létrejött, majd az újkorban újjáélesztett német szokás, ellenben a fagyöngy, meg a magyal ókori eredetű és az egyik római, a másik meg kelta területekről származik.
13. vagyok.
Amit elfelejtettem: a húsvéti tojás a kezdeteikor piros (max. néhány kisebb más színű hímzéssel) volt a keresztények körében, a húsvéthoz kapcsolódóan, mivel Jézus vérét szimbolizálta. A színpaletta aztán fokozatosan bővült. A zöld jelentette az újjászületést, a feltámadást, a Földet és a természetet, a kék az eget stb. stb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!