Matematikusok, logikus és fizikusok: Bizonyítható-e? (Abszolút, relatív)
(Korábban írtam ki hasonló kérdést. De valóban hülyén tettem fel, mert még én magam sem értettem akkor, amikor feltettem.)
Ha a világ arra az axiómára épül, hogy létezik abszolút valóság (amelyhez a megismerés közelít) és ezáltal relatív valóság (amely a mi szubjektív megismerésünk), akkor lehetséges-e, hogy ez az axióma egyszer el legyen vetve? Bizonyítható-e létjogosultsága ennek a feltevésnek, vagy bizonyítható-e az, hogy egyáltalán bizonyítható-e?
Illetve kb. milyen rendszert eredményezne ezen alap elvetése? Nem omlana-e össze a rendszer minden tudományok terén?
Nem bizonyítható. És nem is cáfolható.
Ezeknek nézz utána:
Fenti tételek kimondják, hogy bármely axiómarendszerről a rendszeren belül nem bizonyítható, és nem is cáfolható az ellentmondásmentesség, következésképpen magának az axiómarendszernek a helyessége sem. Így hát nem marad más, minthogy *elhisszük* az adott rendszerről, hogy jó, és használható, de ennek az igazságtartalmáról soha nem leszünk meggyőződve.
Köszönöm.
És ha magát az feltevést vizsgáljuk, az "abszolút valóság" létezését, az axiómarendszertől függetlenül?
Ugyebár az abszolút nem érzékelhető önmagában, hanem csak szubjektívan. A logikai rendszerek képesek-e ilyesmiről bizonyítást, vagy nem bizonyítást tenni? (A természetét leírni nyilván nem lehetne egy objektív tárgyi valóságnak, csak közelíteni.) De maga a léte, a feltevés helyességével mi a helyzet?
Úgy értem tehát, hogy bizonyítható-e egy állításról, hogy "beleesik-e a Gödel-tételekben megfogalmazott bizonyíthatatlan állításokba"?
Illetve, írod, hogy rögtön az elején az alap kérdésre, hogy "se nem bizonyítható, se nem cáfolható". Erről van-e valami levezetés, hogy miért?
Azt hiszem, te az axióma fogalmával nem vagy tisztában.
Amikor felépítjük a megtapasztalt világ modelljét egy elmélet formájában, akkor egy hierarchikus rendet alkotunk. Ebben az előző elemek helyességét feltételezve, levezethető (bizonyítható) minden következő elem. Evidencia, hogy ebben a sorban visszafelé haladva, elérjük az elejét. Itt olyan nyilvánvaló dolgok vannak, amiket bárki megtapasztalhat, és mindig ugyanúgy. Ezért ennek valóságtartalmában senki sem kételkedik. Egy ilyen elemet nevezünk axiómának.
Amikor a geometria axiomatikus rendszerét felépítették, néhány ilyen nyilvánvaló, mindenki által mindig ugyanolyannak tapasztalt jelenséget axiómának neveztek, és belőlük felépítették a teljes geometriát. Ez sokáig megdönthetetlennek látszó, nyilvánvaló tény volt. Aztán jött a 19. században egy Bolyai János nevű matematikus, ajki azt mondta, az ötödik (párhuzamossági) axióma nem nyilvánvaló. feltételezhetjük az ellenkezőjét is. És ő feltételezte, majd ebből alkotott egy tökéletesen új geometriát, amely azóta még tovább szélesedett, számos fizikai jelenségre is magyarázatot adva.
Tehát egy axióma addig szent és sérthetetlen, míg valaki nem tudja egy másikra cserélni, és abból mindent újra felépíteni. Ebben az értelemben egy axióma az addig ismert összes tapasztalat alapján nyilvánvaló tény, de bármelyik esetén elképzelhető, hogy később egy másikkal helyettesíthető. Egyes esetekben azonban ennek meglehetősen csekély az esélye.
Matematikusként már többször is nekiálltam válaszolni, de aztán mindig feladtam.
Nem azt jelentik a szavak, amit te gondolsz róluk. Nincs értelme a mondókádnak. A két másik válaszoló hülyeségeivel megspékelve meg már egészen bizarr halandzsa.
Mutatok egy példát. Az axiomatikus halmazelméletnek (másik nevén modern matematika) van egy olyan axiómája, hogy tetszőleges A és B halmazok pontosan akkor egyenlőek, ha minden a eleme A-ra a eleme B és minden b eleme B-re b eleme A. Ez nem azt jelenti, hogy ezt az állítást elfogadjuk igaznak a világra. Nem a világban levő halmazokról és elemeikről beszélünk. Hanem arról van szó, hogy az elméletünkben ez egy igaz állítás. Ez kezdi el megtölteni tartalommal a "halmaz", az "eleme" és az "egyenlő" szavakat is. Ezek nem létező dolgok, amikről az axióma állít valamit, hanem a priori jelentésnélküli karaktersorok, amiknek az axiómák adnak jelentést. Ha tudnád, mit jelentenek, mielőtt az axiómáid megszületnek, akkor te egy másik axiómarendszerben dolgozol, amiben vagy definiáltad a fogalmakat, vagy aminek azok ilyen üres karaktersorai voltak a kezdetekben, amit aztán az adott elmélet axiómái megtöltöttek tartalommal.
Igen, régen valóban mást jelentett a szó. Ma ezt jelenti. Mikor szakirodalomban olvasod, erre gondol a szerző.
Én ezzel tisztában vagyok. Axióma egy alapfeltevés, amiből következtetünk. (Nem tudom, miért magyaráztak Gödellről, meg az axiómákról)
A kérdés arról szól, hogy
Van egy feltevés, hogy létezik egy abszolút igazság/valóság, melyet tapogatunk, közelítünk, igyekszünk a lehető legtökéletesebben modellezni. Ugyebár mi ezt relativitásban, szubjektíve szemléljük. Nem vagyunk képesek az objektív nézőpontra. (S itt most objektivitás alatt nem a nagyon sok szubjektív észlelések metszetét értem, hanem a valódi objektivitást.)
Na, s mi lenne, ha ez az alapfeltevés (axióma) megszűnne, s mondanák, hogy minden relatív? (Ugyebár Einstein elméletében is van a fény, ami nem relatív egyik inerciarendszerből sem... de persze nem kifejezetten a fizikára értem, hanem en bloc a világ minden tudományára: filozófia, logika, matek, stb.)
Illetve, hogy lehet-e ezt vagy ennek ellenkezőjét bizonyítani?
Az eddig elkezdett válaszaimat éppen ezért nem küldtem el.
Nem, az axióma nem "alapfeltevés". És nem, nem érted, mit mondok, ha továbbra is azt hiszed, hogy jelentenek valamit a szavaid így ebben a formában egymásra hányva. Nem jelentenek semmit. Nem nem igazak, vagy nehezen eldönthetők, vagy akármi, hanem syntax error. Amíg ezt nem veszed tudomásul, addig nem tudok neked segíteni.
#1:
Gödel tételei valóban nagyon hangzatosak, csak egyrészt hülyeség, amit írsz róluk, másrészt semmi közük a kérdéshez.
#4 és #5:
Valóban nem az axióma szót kellene a kérdésben használni, hanem az alapfeltevést mondjuk, de a válaszhoz nem kerülünk közelebb attól, hogy elkezditek magyarázni, mit jelent (félrevezetően ráadásul).
"Van egy feltevés, hogy létezik egy abszolút igazság/valóság..."
Nem, nincs ilyen feltevés. Nem egy abszolút pontosnak hitt modellel dolgozunk, rengeteg különböző modell létezik a "valóság" jellemzésére még a klasszikus fizikán belül is, melyek különböző szempontból pontosak. Nem egyféle módon lehet eldönteni, melyik a pontosabb, mert más tulajdonságok magyarázatára valóak, más oldaláról jellemzik pontosan a rendszert.
"Nem vagyunk képesek az objektív nézőpontra."
De arra igen, hogy felismerjük, hogy a nézőpontunk nem objektív és hogy mitől nem. Te is képes voltál feltenni ezt a kérdést, vagyis érzed, hogy az objetivitás feltételezésével problémák vannak.
A filozófiára, logikára és matematikára a probléma pont nem vonatkozik, mivel ezek a priori tudományok, a kérdés pedig megfigyelési és modellezési nehézségekről szólt.
Bizonyítani nem lehet ezzel kapcsolatban semmit, mert ahhoz tudományos igényű definíciót kéne adni a szavaidnak (objektív, szubjektív, abszolút, valóság, alapfeltevés, észelelés).
Utolsó, az axióma nem csak ott jelenik meg a mondandójában, ahol ezekkel a betűkkel kiírja. A bizonyítás fogalma is az axióma fogalmára épül.
Anélkül, hogy jól használnád a fogalmat, nem tudsz értelmes mondatot alkotni arról, hogy valami bizonyítható-e. Neked se sikerült, csak a magyar nyelvtanhoz illeszkednek a szavaid ès ezért nem gyanakszol.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!