Mikor mondják, hogy egy villanymotor kiég? Mi történik voltaképpen ilyenkor vele? Meg lehet javítani, vagy el lehet dobni?
A tekercselésben szakad el a rézszál.
Újra lehet tekercselni, ami elég drága dolog.
Nem szakadás, hanem zárlat a jellemző. A dróton zománcszigetelés van. Az meg bizonyos hőmérséklet fölött tönkremegy, elszenesedik, vagy mi, szétesik apró darabokra.
int írják, újra kell tekercselni.
Szószerint kiég. Nagyjából ahogy a korábbiak is írták. Leggyakrabban két úton jut el a motor a teljes kiégésig.
Az első általában valamilyen túlterhelés miatt (ha nincs megfelelő védelem) elkezd melegedni. Ahogy melegszik először a benne lévő szennyeződés és olaj kezd el "égni" (eleinte még csak jellegzetes égett szaga lesz), ha kellően sok szennyeződés van már benne kialakulhat lánggal égés is. Ahogy a hőmérséklet tovább emelkedik általában a szigetelők műanyag alkatrészei kezdenek el tönkremenni (szenesedés), amikor a tekercs szigetelései is kezdenek tönkre menni (ahogy Sztrogoff kolléga írta) először a menetek szigetelése megy tönkre és elkezdenek kialakulni a menetzárlatok. Amikor ezek kialakulnak onnan kezdve a melegedés még intenzívebb, majd az összes többi müanyag alkatrész is elkezd szenesedni. Az az alkalmazott műanyagoktól (és szennyeződésektől, kenő anyagoktól stb.) függ, hogy ez csak "szenesedés" vagy lánggal égés is lesz. Van olyan műanyag amelyik "csak" füstöl és közben szenesedik.
A másik út az amit alapvetően Sztrogoff kolléga is írt, hogy a normál használat (és az évek) során a tekercs anyagának zománc szigetelése tönkremegy, és kialakul a menetzárlat. Innen kezdve a folyamat ugyanaz mint fent leírtam. Azaz elkezd melegedni, amely további károsodásokat okoz, amitől még jobban melegszik majd a végén kigyullad.
Kérdezed miért kell zománc szigetelés? Ha úgy készíenénk a tekercset, hogy a szomszédos menetek nem lennének elszigetelve egymástól akkor az nem tekercs lenne. Számtalan módja van annak, hogy egy tekercs egymás melletti menetei el legyenek szigetelve egymástól. Ez a szigetelés nem lehet túl vastag, mert akkor aránytalanul megnőne a tekercs mérete, ezért kereste egy olyan szigetelő anyagot ami erre megfelelő. Így a tekercselő huzalon van egy vékony zománc (ma már inkább, valamilyen műanyag lakk, de nagyon lassan fog a szakmai beszéd átállni erre a kifejezésre, mindenki érti mire gondolunk még akkor is ha nem teljesne korrekt) réteg amely biztosítja a megfelelő szigetelést a szomszédos menetek között.
Az egyik oktatóm azzal nyitotta az órát, hogy megkérdezte tudja-e valaki mivel működik a villanymotor?
Füsttel, mert amikor az kijön, megáll a motor.
"csak egy rézszál" Szakadása épp elegendő lehet.
Ha a szakadás az állórész tekercsén, hozzáférhető helyen van, a forrasztás kétségbeesett próbálkozás, de bejöhet. A forgórészen a forrasztás esélytelen.
Nekem van egy így megmókolt "ruszki" fúrógépem.
Egy villanymotor újratekercselése nem olcsó buli. Nincs általános megoldás, mindig mérlegelni kell, csere, vagy javítás.
Majd elfelejtettem. A szálszakadás egészen más dolog mint a leégés.
Leggyakoribb hiba a leégés és menetzárlat , a szálszakadás, ellopás, csapágy kopás csak aztán jön.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!