Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Mikor mondják, hogy egy...

Mikor mondják, hogy egy villanymotor kiég? Mi történik voltaképpen ilyenkor vele? Meg lehet javítani, vagy el lehet dobni?

Figyelt kérdés
2017. okt. 31. 16:53
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:

A tekercselésben szakad el a rézszál.

Újra lehet tekercselni, ami elég drága dolog.

2017. okt. 31. 17:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 A kérdező kommentje:
De csak egy rézszál szakad el?vagy több?Ha egy szakad el,akkor nem lehet valahogy összeforrasztani?
2017. okt. 31. 18:09
 3/12 anonim ***** válasza:
100%

Nem szakadás, hanem zárlat a jellemző. A dróton zománcszigetelés van. Az meg bizonyos hőmérséklet fölött tönkremegy, elszenesedik, vagy mi, szétesik apró darabokra.

int írják, újra kell tekercselni.

2017. okt. 31. 18:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 A kérdező kommentje:
Sztrogoff.A zománcszigetelés miért van?A drótok amik fel vannak tekerve nem érintkeznek a zománc miatt?
2017. okt. 31. 18:33
 5/12 anonim ***** válasza:
100%

Szószerint kiég. Nagyjából ahogy a korábbiak is írták. Leggyakrabban két úton jut el a motor a teljes kiégésig.

Az első általában valamilyen túlterhelés miatt (ha nincs megfelelő védelem) elkezd melegedni. Ahogy melegszik először a benne lévő szennyeződés és olaj kezd el "égni" (eleinte még csak jellegzetes égett szaga lesz), ha kellően sok szennyeződés van már benne kialakulhat lánggal égés is. Ahogy a hőmérséklet tovább emelkedik általában a szigetelők műanyag alkatrészei kezdenek el tönkremenni (szenesedés), amikor a tekercs szigetelései is kezdenek tönkre menni (ahogy Sztrogoff kolléga írta) először a menetek szigetelése megy tönkre és elkezdenek kialakulni a menetzárlatok. Amikor ezek kialakulnak onnan kezdve a melegedés még intenzívebb, majd az összes többi müanyag alkatrész is elkezd szenesedni. Az az alkalmazott műanyagoktól (és szennyeződésektől, kenő anyagoktól stb.) függ, hogy ez csak "szenesedés" vagy lánggal égés is lesz. Van olyan műanyag amelyik "csak" füstöl és közben szenesedik.


A másik út az amit alapvetően Sztrogoff kolléga is írt, hogy a normál használat (és az évek) során a tekercs anyagának zománc szigetelése tönkremegy, és kialakul a menetzárlat. Innen kezdve a folyamat ugyanaz mint fent leírtam. Azaz elkezd melegedni, amely további károsodásokat okoz, amitől még jobban melegszik majd a végén kigyullad.


Kérdezed miért kell zománc szigetelés? Ha úgy készíenénk a tekercset, hogy a szomszédos menetek nem lennének elszigetelve egymástól akkor az nem tekercs lenne. Számtalan módja van annak, hogy egy tekercs egymás melletti menetei el legyenek szigetelve egymástól. Ez a szigetelés nem lehet túl vastag, mert akkor aránytalanul megnőne a tekercs mérete, ezért kereste egy olyan szigetelő anyagot ami erre megfelelő. Így a tekercselő huzalon van egy vékony zománc (ma már inkább, valamilyen műanyag lakk, de nagyon lassan fog a szakmai beszéd átállni erre a kifejezésre, mindenki érti mire gondolunk még akkor is ha nem teljesne korrekt) réteg amely biztosítja a megfelelő szigetelést a szomszédos menetek között.

2017. okt. 31. 19:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 A kérdező kommentje:
Utolsó.Köszönöm a terjedelmes választ.Ilyen zománccal nem lehetne bevonni a hétköznapokban használt két eres (fázis,nul)kábelokat?Miért vannak müanyaggal bevonva?
2017. okt. 31. 19:52
 7/12 anonim ***** válasza:
100%
A tekercs egymás melletti drótjaiban az egymáshoz viszonyított feszültségkülönbség nagyon kicsi, csak pár volt. Ezért elég oda egy vékony lakk réteg is szigetelésnek. Egy hálózati feszültség alatti vezetékben 230-400V feszültségkülönbség van, ráadásul még mechanikai sérülésnek is ki van téve egy kábel, ezért van vastagabb szigetelés.
2017. okt. 31. 22:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:
84%

Az egyik oktatóm azzal nyitotta az órát, hogy megkérdezte tudja-e valaki mivel működik a villanymotor?

Füsttel, mert amikor az kijön, megáll a motor.

2017. okt. 31. 22:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:
100%

"csak egy rézszál" Szakadása épp elegendő lehet.

Ha a szakadás az állórész tekercsén, hozzáférhető helyen van, a forrasztás kétségbeesett próbálkozás, de bejöhet. A forgórészen a forrasztás esélytelen.

Nekem van egy így megmókolt "ruszki" fúrógépem.

Egy villanymotor újratekercselése nem olcsó buli. Nincs általános megoldás, mindig mérlegelni kell, csere, vagy javítás.

2017. nov. 1. 00:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:

Majd elfelejtettem. A szálszakadás egészen más dolog mint a leégés.

Leggyakoribb hiba a leégés és menetzárlat , a szálszakadás, ellopás, csapágy kopás csak aztán jön.

2017. nov. 1. 00:31
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!