Szerintetek mi az evolúciós oka az embereknél a zene felfedezésének? Miért nincs egyetlen zene nélküli kultúra sem?
Az állatok hangadása jelzés és reflex. A madarak éneke gyönyörű, tavasszal örülnek egymásnak, a napfénynek, a melegnek, örömükben megajándékoznak énekükkel minket - ám a rigó nem tud karácsonyi koncertet adni, ennek oka van.
A kérdésre: nincs evolúciós haszna, nem azért van, hanem lényegünk a művészet. Semmi haszon abból, hogy a költő nem jelez, reflexszerűen nem hangokat ad a másik embernek, hanem leírja:
Még nyílnak a völgyben a kerti virágok,
Még zöldel a nyárfa az ablak előtt,
De látod amottan a téli világot?
Már hó takará el a bérci tetőt.
- sőt a nagy művészek gyakorta éhen halnak, mert nem tudják "eladni" magukat.
A művészet emberi lényegünkből ered, a Logoszból, istengyermeki mivoltunkból, és ez amióta ember az ember így volt/van/lesz.
Ahogy egy gyermek utánoz minket játék közben, úgy utánozzuk játékunkban mi azokat az erőket, amelyek a világot teremtették és teremtik - mondja Paul Klee
"a rigó nem tud karácsonyi koncertet adni, ennek oka van."
Vannak énekesmadarak, amelyek variálják is az éneküket, és minden tavasszal újratanulják.
"A kérdésre: nincs evolúciós haszna"
De, NAGYON is van haszna!
Amúgy a zene, a művészet jóval megelőzi a beszédet!
A kutya pl. nem tud beszélni - valahol a határán van, már majdnem tud - de a zenét tökéletesen érti, és van érzéke a művészethez is. A nála fejlettebb állatoknál pedig egyértelmű.
A zene és a zenélés kialakulása egyrészt a közös munkával alkotással, másrészt a párválasztással hozható összefüggésbe. Kezdem a közös munkával:
Az előemberek mikor szakócát készítettek, vagy különböző eszközöket, esetleg hasogattak, csiszoltak valamit az ritmikus ismétlődő hanghatásokkal járt. Például két előember, amint egymás mellett pattintgatta a köveket: Idővel egymásra hangolták az ütemeket, és szórakoztatónak találták az érdekes mintázatok létrejöttét a hanghatások következtében. Ez lehetett minden zenélés alapja.
És most térnék rá a párválasztás szempontjára: Itt fontos az evolúciós tényező. Hiszen az ellenkező nemű előembereknek a zene afféle művészeti kifejezési forma lehetett, ami lenyűgözhette az utódnemzésre alkalmas fajtársakat. Tehát a zenével való csábítás az emberre is jellemző lett. Ez természetesen az állatvilágban gyakori jelenség. (pl.: madarak, cetek, rovarok esetében...)
"A madarak éneke gyönyörű, tavasszal örülnek egymásnak, a napfénynek, a melegnek, örömükben megajándékoznak énekükkel minket - ám a rigó nem tud karácsonyi koncertet adni, ennek oka van."
A rigó, amikor tavasszal, nyár elején énekel, nem egymásnak örülnek, sőt! A rigódal emberi nyelvre lefordítva kb. ezt jeleni: Ez a hely foglalt. Itt az én fészkem van, az én tojásaim, az én fiókáim. Ne gyere közelebb! Ha közelebb jössz, megtéplek.
Azért nem énekel karácsonyi dalokat, mert nyár közepére okafogyottá válik a dolog. A fiókák kirepültek, nincs rá szükség, neki fölösleges energiapocsékolás lenne az éneklés. Ez nem művészet, csupán reflex és ösztön.
Egyedül az ember képes örömében, bánatában, a hangulata kifejezésére énekelni.
Hogy mi az evolúciós haszna? Nem tudom, talán az, mint az összes többi, nem alaphangsorokból álló (ugatás, vonyítás, makogás, bőgés, stb) kommunikációs formának.
Az evolúciós előny a csoporthoz tartozás erősítése, a közös munka, a kommunikáció fejlődése. Nézzük meg a törzsi táncokat. Mi hozná jobban össze a csoportot, mint este a tűz körül egy kis közös önkifejező dobolás. Ezáltal hasonló hangulatba kerülnek, jobban összehangolódik a csapat.
A párválasztásnál is van egy olyan funkciója, hogy megmutatjuk magunkat, csak ezt elvontabb módon, az érzéseinket tudjuk így átadni. Minél jobban elérjük, hogy a másik fél ugyanazt érezze, mint mi, annál több esélyünk van a fajfenntartó tevékenységre.
jaj #16 az, hogy egymásnak örülnek- virágnyelven azt jelentette, a párzáshoz tartozik:D és a karácsonyi koncertet is azért írtam, mert már el is némultak a tavaszi kis 'művészek'
"Hogy mi az evolúciós haszna?talán az, mint az összes többi"
A művészetnek nem az funkciója/ihletforrása/eredete/szerepe, ami a tárgyaknál és élőlényeknél a jelzésnek és a reflexszerű hangkiadásnak.
Ez kölcsönösségben a művészet befogadására is vonatkozik - ihletett, intuitíven alkotó művész művét ihletetten intuitíve lehet befogadni.
Más tudatállapot tartozik egy Bach koncert hallgatásához és egy fájdalomtól felsíró/ordító emberhez való segítéshez, vagy részegen káromkodva össze-vissza hadováló ember "hallgatásához", elviseléséhez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!