A vizszintes sikon magara hagyott de meg lendulesben levo auto miert all meg egz ido utan?
a./ piros lámpát kap
b./ gördülési súrlódás + légellenállás
c./ b./
Azt a b-t még lehetne szétrészletezni.
A gördülési súrlódás mellett vannak még plusz súrlódási összetevők a hajtásban. Féltengelyek tömítései, csapágyban a kenőanyag viszkózus ellenállása stb.
Amúgy nézz meg egyszer egy vasútállomáson egy gurítgatást. Miután a mozdony lök a kocsin, épp elég kivárni ,amíg megáll.
Mert ugyebár az acélkeréknek acélsínen sokkal kisebb a gördülési ellenállása, mint egy deformálódó gumikeréknek a bitumenen.
#4:
Ugyan már, a vonat fékezéskor is nagyon lassan áll meg, nem csak magára hagyva. És azér' mert nehéz.
Ismerjük a beugratós kérdést, hogy melyik a nehezebb, egy vagon vas vagy egy vagon toll. Az intuícióval ellentétben az előbbi sokkal nehezebb, mondjuk 1000x annyi.
Ekkor ugyanakkora S fékezőerő esetén 1000x olyan hosszú úton áll meg, mint az utóbbi teszi..
. . . Amúgy kb mi az oka, hogy a súrlódási és a gördülési ellenállásokat a nyomóerő függvényében lineárisnak szoktuk venni?
Ez hogy jön ki, mondjuk vas-vas gördülésre?
Van valami temporális deformáció, amely elnyeli az energiát?
Súrlódás helyett gördülés esetén is?
Én valami olyasmi modellt ismerek gördülésre, mintha fitnesszmatracon gördítenél hengert, hogy kissé benyomja maga alatt a talajt, és akkor ennek a deformációnak az energiája, illetve hogy "fölfelé" kell mennie, okozza a gördülési ellenállást :/
Vannak olyan anyagok, amelyeknél értelmezhető méretekben (pl kisautó) a súrlódás nem lineáris a nyomóerővel, hanem mondjuk konstans vagy polinomos?
(Jó, a celluxon meg a sajtreszelőn kívül..)
"Ugyan már, a vonat fékezéskor is nagyon lassan áll meg, nem csak magára hagyva. És azér' mert nehéz."
A tehetetlenség is számít, az tény. De hidd el, hogy gumiabroncsokon negyedannyi úton megállna.
A vasúti szállítás nagyságrenddel gazdaságosabb a közútinál, ebben pedig nagyon nagy része van a kisebb súrlódásnak.
A csúszási súrlódás nem nagyon sebességfüggő.
De a gördülési, ha elasztikus anyagú a kerék vagy az útfelület, akkor lehet.
Anyagfüggően az elasztikus deformáció ellenállása lehet sebességfüggő. Ez hasonló a viszkózus közegellenálláshoz.
Mire válasz hogy (nem) sebességfüggő?
Nem látom hogy előtted szóba hozta volna bárki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!