Ez az egyszerű motor miért, hogyan forog? Szupermagnes.hu/spd/MSZ-ELMOT-SZETT/Magnes-motor-szett-1
Így kell linket berakni:
Lorentz-erő mond valamit?
A mágnes erővonalai metszik a vezetéket, tehát az indukcióvektornak van az áramirányra merőleges komponense. A kettő szorzata adja meg a Lorentz erőt. Ez ugye a vezeték aktuális elfordulásától független.
ui: Egyébként jó nagy átverés 1200-ért ez a "szett".
kb. 300 Ft-ból megvan.
Az asszinkron kalickás motorokban sincs kommutátor, mégis forog. működési elvét a jó öreg Tesla bácsi és említsük meg, mert elfelejtik sokan a hagyományos elektromechanikus fogyasztásmérő kitalálóját Galileo Ferraris bácsit is (Ferraris rendszerű indukciós fogyasztásmérő) találta ki és szabadalmaztatta.
Azért forog mert Lenz törvénye értelmében a kalickában olyan irányú áram indukálódik a körülötte forgó mező hatására, ami az őt létesítő okot - a kerületi sebességkülönbséget a forgó rendszerhez képest) csökkenteni igyekszik, vagyis maga is forgásba jön.
A motor működéséhez mindíg szükséges egy bizonyos sebesség különbség a forgómező és a forgórész kerületi sebessége közt, ez a csuszamlás vagy szlip. ez fedezi mindenkor a forgórész teljesítmény igényét (is).
Bővebben:
Kicsit fáradt voltam, hülyeséget írtam:
Tehát: a mágnes indukcióvonalai metszik a vezetéket, tehát az indukcióvektornak van az áramirányra merőleges komponense.
Az indukcióvektor merőleges komponense, az áram nagysága és a vezető hosszának szorzata megadja a vezetőt gyorsító Lorentz-erő nagyságát. Az iránya pedig érintőirányú lesz, lásd jobbkézszabály. F = B*I*l
#2: Az aszinkron motor hogy jön ide? Ez egy kicsit más elven működik. Ez egy homopoláris egyenáramú gép, csúszógyűrűre van szükség a működéséhez.
Kedves előző!
A kalickás forgórészű aszinkron motor úgy jön ide, hogy:
1., NEM kell hozzá sem kommutátor, sem csúszógyűrű. (a kérdésben volt :" ha nincs benne kommutátor miért forog", erre hoztam egy példát, amiben szintén nincs kommutátor, és mégis forog!, vagyis a működésnek, forgásnak nem feltétele a kommutátor, csúszógyűrű)
2., Az általam is emliített csuszamlás (szlip) miatt a kalicka lemarad a forgómezőhöz képest, és már létre is jön az általad is megnevezett jelenség, (erővonal metsz egy rövidrezárt tekercset, a kalickát) és erő ébred a kerületen, ami forgatja a forgórészt!
hát szerintem így jön ide.
Annyiban kiegészíteném magam, hogy:
Miután megnéztem a videót, (a wikin volt belinkelve) és az tényleg egy "homopoláris motor".
A működési elvének nem sok köze van tényleg az aszinkron géphez, azonban a kérdésre ("ha nincs benne kommutátor, miért forog" ) válaszol, hogy a kommutátor nem szükséges feltétele egy motor működésének,
Továbbá a kérdésben nem szerepel, de a mágnes oldala csúszógyűrűként viselkedik, és kimaradt a tényleges kérdésre adandó rövid válaszom:
Azért csak akkor forog a motor, ha a mágnes oldalához érintjük az elem másik pólusát (mert az egyik pólus már a csavaron keresztül az áramkörbe van kapcsolva) mert így alakul ki egy zárt áramkör, ami által létesített mágneses tér az általad is elmondottak szerint működteti a motort.
A lényeg és ami bezavar nálam az az, hogy a forgó mozgáshoz pulzáló mágneses tér szükséges.
Ha állandó mágneses térbe helyezünk egy vezetőkeretet amin egyenáram folyik akkor az csak addig forog míg be nem áll a mágneses mező irányába. Ezért szükség van egy csúszógyűrűre/(nálam kommutátor:)aminek segítségével adott pontban megváltozik az áramirány és a mágneses erő iránya. Tehát van egy állandó mágneses terem a mágnestől és van egy egyenáramom. Mitől lesz a mágneses terem változó/pulzáló azaz még mindig nem értem mitől forog. :(
Kedves kérdező!
A mágneses tér sem a keretben, sem a mágnesben nem változik.
A motor működésének a lényege, hogy a vezetőkeretben létrejövő áram (amit a telep - csavar - mágnes - csúszógyűrű -vezető - telep másik sarka) létrehoz egy mágneses teret.
Ez kapcsolódik az állandó mágnes mágneses tereével , aminek É - D pólusának a tengely irányába kell essen ehez.
Ez a mágnes mágneses terét azon az oldalon, amit az áramkör átfog, csökkenteni igyekszik.
Ezzel szemben a mágnesben folyó köráramok (ezzel magyarázzuk a mágnesség jelenségét) erről nem tudnak, azok nem változnak meg, és így az általuk létrehozott mágneses tér és a külső mágneses tér közt erőhatás lép fel.
Ez az erőhatás a mágnest elfordítja, elforgatja úgy , hogy a külső mágneses tér által a mágnesben létrejövő mozgási indukcióval indukálódott "örvényáram" (ami szintén csak a korábban leírt vezetőkerettel körbezárt térrészben folyik) által létrehozott töblet mágneses tér egyensúlyt tartson a vezetőkeret mágneses terével.
Tehát a motor működéséhez szükséges a mágnes, a forgástengelyében lévő pólusokkal, a forgástengely és a körülötte lévő vele csak részlegesen kapcsolódó másik áramkör.
Több áramkör és csószógyűrű együttes hatása összegződik, így akár le is ronthatják egymást de erősíthetik is.
"...eredményeképp a mágneses tér erővonalai is 90 fokot fordulnak" akarom mondani
...eredményeképp a folyó áram mágneses terének erővonalai is 90 fokot fordulnak
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!