Ha felszállnánk egy helikopterrel és egy helyben lebegnénk, elfordulna alattunk a Fold vagy mi is forognánk a Folddel?
Ha a légkör együttforgását a Földdel is megállítanád, akkor igen.
Ha viszont állna a légkör, legyalulná még az Everestet is!
Mivel a gravitációs erő és a nehézségi erő közötti eltérés, gyakorlati szempontból, nagyon kicsi, ezért
a magasságának megtartásához szükséges felhajtóerő is kb. "függőleges" - tehát nem "fordul el" alatta a Föld.
A gravitációs és a Föld forgása miatt fellépő centrifugális erő eredőjét
nevezzük nehézségi erőnek (a nehézségi erő pontos fogalmát, nagyságát és irányát a tehetetlenségi erők ismeretében adhatjuk meg).
Mivel a helikoptered a felszállás előtt együtt forog a Földdel, van neki egy, a Föld felületével egyenlő kerületi sebessége. Vagyis a saját tehetetlensége viszi tovább ugyanazzal a sebességgel, amit még légellenállás sem lassít, hiszen a légkör is vele halad. Ennek megfelelően szépen körülbelül ott marad a felszállási pont felett.
Persze ez is féligazság, mert felemelkedése közben a Coriolis-erő miatt kicsit "le fog maradni" a Földhöz képest.
TEHETETLENSÉG!
Mondok egy másik kérdést: ha felugrasz a buszon/vonaton, vagy feldobsz egy labdát, mi történik? Kifut a busz/vonat alóla(d)? Ki lehet próbálni.
Galilei rég leírta:
hogy ha egy gyorsan haladó hajó belsejében ülnél, semmilen módon nem lehetne megállapítani, hogy mindannyian haladtok-e vagy sem, mert a tehetetlenség minannyiatokra érvényes. Ha elszívsz egy szivart, a füstfelhő ugyanúgy egyenes felhőben fog felszállni, szemlátomást nem véve tudomást róla, hogy oldalirányba is kéne mozognia. Ha járkálsz, semmivel nem kerül több erőfeszítésedbe a menetirányba menni, mint visszafelé. És így tovább.
És ez azért van, mert ha már valamilyen sebességet közöltél valamivel, akkor azt megtartja.
A lebegő helikopterben mér benne van az a mozgás, ami a Föld forgásában.
Sőt, ha a földet megállítanád, akkor mi lerepülnénk róla, mert a talaj megáll, de mi ugyanazzal a sebességgel szeretnénk tovább menni.
Képzeld el, hogy autóban ülsz. Amit érzel, az a gyorsulás és a lassulás De ha közel állandó sebességgel megy már a kocsi, akkor semmit nem fogsz érezni. Mert az egész tested egész le a belső szervekig már ugyanazzal a sebességgel halad.
Fizikából amúgy az is kiderül, magasabb szinten, hogy abszolút viszonyítási pont nem létezik: soha nem lehet megmondani, hogy mi "mozog" és mi nem, a viszonyítási pontok magukhoz képest mindig nyugalomban vannak, és semmi módon nem lehet különbséget tenni. Hogy a Föld (és vele mi) nyugalomban van és az univerzum forog körülötte, vagy a Föld forog (és vele mi is), az eredmény ugyanaz.
Annyit kell még hozzátenni, hogy olyan dolgok, mint légellenállás, léteznek, de ezek pont hogy a tehetetlenség ELLEn hatnak. Ha mondjuk az első kísérletet (ugrálás, labdázás) egy száguldó teherautó platóján akarod végrehajtani, a szembeszél simán lesodor.
Példa:
Az Egyenlítőn kb. 40000/24≈1670 km/h kerületi sebességed van, ezt "viszed" felszálláskor.
Ha 640 m (kb. a Föld sugarának 1/10000-ed része) magasra felmész, ott 1/10000-ed résszel, 0,167 km/h-val nagyobb kerületi sebességre lesz szükséged, hogy a kiindulási pont felett maradj.
Nem semmi, de majdnem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!