Az ember a megjelenése óta folyamatosan fejlődik, de mitől?
Nem hallottál még a termeszekről, akik méretükhöz képest sokkal nagyobb épületeket hoznak létre, mint az ember, vagy a hódról, aki elég rég épít gátakat, vagy a kékbaktériumokról, akik az egész Föld(!) légkörének összetételet megváltoztatták. Mindent az ember teremtett, ez egy nagy marhaság volt...
A fejlődés okára magyarázatot ad az evolúció.
A feltaláláshoz azért kell sok idő, mert a trivialitás akkor válik azzá, hogyha legalább egyszer valaki megfogalmazza. Pl tök egyértelmű, hogy a kerék gurul, de amíg nem volt kerék a világon, addig nem volt az. Fel kellett találni, ami nem olyan könnyű, sok megfigyelés kisérletezés kell hozzá.
"Pl tök egyértelmű, hogy a kerék gurul, de amíg nem volt kerék a világon, addig nem volt az. Fel kellett találni"
Igaz, bár a hangsúly nem itt van: a fejlődésben minimális a feltalálások jelentősége.
A feltalálás egy XVIII.-XIX. századi műfaj, akkoriban született néhány nagyon ötletes találmány, amihez tényleg főleg ötlet kellett.
Egyébként pedig régebben és később (tehát ma is és az őskorban/ókorban is) nem a feltaláláson van a hangsúly, hanem az anyagmegmunkálás fejlődésén.
A keréknél nem az a kihívás, hogy ki kellett találni a gurulás elvét, hanem meg kellett munkálni úgy a fát vagy követ, hogy az kerék formájú legyen. Az, hogy valaki el tud képzelni egy kereket, semmi. Megcsinálni ókori körülmények között, az viszont nehéz dolog. Csúcstechnológia.
Pl. attól, hogy Leonardo da Vinci helikoptereket rajzolgatott, egyesek teljesen elalélnak, nyilván unalmas matekórán sose tervezgettek repülő autókat vagy nukleáris kenyérpirítót, mint sok átlagos gimnazista. Leonardo helikopterénél is csak a lényeg hiányzik: hogy akkori anyagokkal nem lehetett olyan repülőeszközt építeni, ami annyira könnyű, hogy emberi izomerővel fel tud szállni. Ehhez a 70-es évkig kellett várni.
Ugyanígy, a gőzgép, gőzmozdony stb. elkészítésénél ugyan kellett néhány ötlet (bár mint a legtöbbször hasonló esetben, ezek az ötletek egy csomó embernek egymástól függetlenül az eszébe jutottak), viszont ezek a találmányok csak akkor bontakoztak ki, amikor (1) már volt rájuk igény, és (2) meg tudták őket építeni, mert hengereket, csöveket gyártani vasból nem egyszerű feladat, és (3) elég könnyű és olcsó lett a gyártás.
Az autót (gőzzel hajtva) már Cugnot megcsinálta, de nem volt jó semmire, mert nagy, nehéz és gyenge volt. Nem azért, mert Cugnot nem volt tele ötletekkel, hanem azért, mert az ötletei a kor anyagmegmunkálási színvonala mellett pont annyit értek, mint Leonardo helikoptere.
Egyébként viszont igaz az, hogy a fejlődésnek összesen annyi a titka, hogy ha kevesebbet felejtünk, mint amennyit tanulunk, akkor mindig sikerül egy kicsit előrébb lépni. A felejtést tanulással, ismételgetéssel, gyakorlással küszöbölték ki kezdetben, később ahogy fejlődött az információkezelés (kőtábla-->papír--> számítógép) egyre könnyebb lett keveset felejteni.
"A keréknél nem az a kihívás, hogy ki kellett találni a gurulás elvét, hanem meg kellett munkálni úgy a fát vagy követ, hogy az kerék formájú legyen. Az, hogy valaki el tud képzelni egy kereket, semmi. Megcsinálni ókori körülmények között, az viszont nehéz dolog. Csúcstechnológia. "
Ebben nem értek veled egyet. Közép-Amerikában pl mindenük megvolt ehhez, söt számtalan kerek malomkövet vagy ékszert tudtak készíteni. Mégsem jöttek rá, hogy ezt szállításra is lehetne használni.
"A feltalálás egy XVIII.-XIX. századi műfaj"
Nem éppen. A fogaskereket már az ókorban feltalálták és használták is szerkezetekben.
ma 12:46
Nem hiszem, hogy azért nem használták szállításra, mert "nem jöttek rá", hogy lehet. Nyilván más feltételek hiányoztak ahhoz, hogy tényleg érdemes legyen a kereket használni erre a célra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!