Nem nagyon tiszta nekem ez az időzóna-utazás kapcsolat. Tudnátok segíteni? Többi lent
Nos ugye például nem rég repültem Marosvásárhelyről Pestre, és ugyanakkor értem oda mint amikor felszálltam.. Gondolom vagyis szerintem azért van ez mert Magyarországon időzóna kül. miatt ugye mindig 1 órával korábban van és mivel az út is 1 óra ezért ha én elindulok 17:15 akkor Pesten még 16:15 van és 1 óra múlva amikor odaérek akkor 17:15 lesz.. Ez nagyjából világos a gond a repülővel van hogy nem értem hogy most akkor a Föld forgása befolyásolja-e az út idejét vagy egyáltalán nem függ a Föld forgásától vagy akkor most ha forgással ellentétesen repülünk akkor azért lesz hamarabb sötét mert időzónákon megyünk át vagy mert csak simán gyorsabban haladunk így és beérünk a "nem Napos oldalra" meg akkor jön ugye közben a másik dolog az időzónák szóval zavaros ez nekem:D Gondolom inercia-rendszerekkel lehet valami hogy amíg a repülő a föld légterében tartózkodik ami együtt forog a földel addig nem érzékeljük a föld forgását mert ugyanabban az inercia-rendszerben tartózkodunk de ez csak szerintem van így és tuti nagy hülyeség meg én se értem annyira szóval légyszi tisztán, érthetően, ha kell hosszan csak magyarázzátok meg nekem:)
Előre is köszönöm a válaszokat
Legelőször is. Az időzóna függ a Nap járásától meg az országhatároktól, az időzónától viszont nem függ a Nap járása. :) Sem a repülő mozgása.
A Föld Magyarország szélességi körén kb. 1000 km/h sebességgel forog, az 300 valahány m/s. Ha számítana inercia szempontjából, hogy a levegőben vagy vagy a Földön állsz, az első ugrásodtól a falhoz kenődnél. :) Tehát ezt is ki lehet zárni a képletből, egy 800 km/h-val robogó vonatra ugyanaz vonatkozik, mint egy 800 km/h-val sétarepülő ufóra.
Ha a Föld forgásával ellentétes, vagyis a Nap látszólagos járásával megegyező irányba haladsz, akkor "lelassul az idő", legalábbis amit a napóra mutat. Ez a hatás még autóval is jelentkezik egy kicsit. Ha megfelelő sebességgel (kb. 1000 km/h-val) kezdenél nyugatra száguldani napkeltekor, örökre napkelte maradna (úgy lehet elképzelni, mint a mókuskereket).
Az időzónák annyiban bonyolítják meg a helyzetet, hogy egy időzónán belül mindenhol ugyanakkor van mondjuk 12:00, és csak a zóna "középvonalán" (ez nem feltétlenül a mértani közepén van) fog tényleg ott delelni a Nap, attól keletebbre előbb, nyugatabbra később (kb. km-enként 3 mp eltéréssel). Emiatt, ahogy haladsz mondjuk nyugatra, nem arányosan "lelassul az óra", hanem a zónahatárokon hirtelen "begyűjtöd" a nyert időt.
Két merőben különböző dolgot keversz, azért zavaros. A föld forgása, a repülés és hasonlók egy problémakör, az időzónák egy másik. Válasszuk ketté.
Nézzük az időzónát. Egy adott pillanatban a nap sugara a föld minden pontjára más szög alatt esik. Ahol a gömb felszíne éppen a nap felé van, ott dél van. Az átellenes oldalon éjfél. A közbülső helyeken attól függően múlik el dél, vagy éppen lesz dél, hogy a másik pont a forgásirány szerint az első után, vagy előtt van. Vagyis a napszak egy pontból (mondjuk a déli időpontnak megfelelő helyről) kiindulva folyamatosan változik, és mire körbeérünk, éppen egy nappal odébb van. A gyakorlati életben ezt nem lehet használni, mert az órák által mutatott időnek folyamatosan
változni kéne. Ezért nemzetközi megállapodások alapján a földet 24 részre osztották, és egy szeletben az időt azonosnak tekintik megállapodás szerint. Mivel a határok ezt a vonalat nem követik, praktikus okokból az idővonal az országhatárokat követi, ha lehet. A megállapodás értelmében Greenwich a nulla pont, tőle keletre az idő nő (mert ugyanabban a pillanatban a nap már lejjebb ment), mi egy órával, a románok 2 órával vannak előbbre, New York pedig 5 órával hátrébb. Ha tehát Budapestről New Yorkba a repülőnek 4 óra időtartamra volna szüksége, és délben indulna, érkezéskor a helyi órák még csak 10-et mutatnának, mert ott hat órával van később dél a nap forgása miatt, viszont a karórád meg 16 órát, vagyis az utazáshoz szükséges időtartammal nőtt. Viszont ha Moszkvába mennél, és a repülőnek 1 óra kellene a táv megtételéhez, a te órád 13-at mutatna, a moszkvai pedig 14-et.
Nézzük a repülést magát.
A föld és minden rajta lévő dolog (beleértve a levegőburkot is!!!) egy rendszer. A galaktikából nézve forog önmaga tengelye körül és halad (kering) a nap körül. A repülő, vagy bármi más sebessége a közölt energiától függ csak, azaz egy repülő mindegy, merre indul (keletre vagy nyugatra), a sebessége azonos gép és fogyasztás (no meg időjárás) esetén azonos. Ezért egy óra alatt azonos távot tesz meg (mondjuk 700 km-t). Bármilyen irányban, észak, dél, kelet, vagy nyugat felé, mindegy. Ha nem így lenne, akkor (mivel a levegő a földdel együtt forog) egy 700 km-es sebességgel haladó jármű, ha a föld egy pontjához képest nyugatra halad, szélmentesen haladna, keletre viszont 1400 km sebességű széllel szemben (vagyis egy jobb orkán tízszerese lenne a szembeszél). A jármű utasának órája a sebesség és táv alapján kiszámítható idővel mutat többet a kiindulási pont helyi idejénél. Az érkezés helyén viszont a nap forgásának megfelelő helyi időt, mutatják az órák. Ha nyugat felé mész a nap járásának megfelelő sebességgel, akkor mindig ugyanannyi a helyi idő (azaz a nap állása), és egy napnyi repülés után ugyanabban az időpontban érkezel a kiindulási helyre. Csak a naptár másnapot mutat. Fordítva viszont 12 óra alatt a föld túloldalára érsz, és ugyanennyi idő alatt a nap is odaér, tehát fél nap alatt mentél egy napnyit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!