Mi hűti a motorkerékpár motorját, és hogyan?
Az igazi motorok (tehát nem robogók) manapság nagyobb részben vízhűtésesek, tehát ugyanolyan megoldás van, mint az autóknál, a motor blokkot egy vízköpeny veszi körül, és van egy hűtő a motor elején (itt is van szerepe a levegőnek, mivel a hűtőt a levegőnek tudja átadni a hulladék hőt).
Ezen a képen az első kerék mögött látsz egy bordázott fekete téglalapot, az a hűtő (a hengereken pedig nem igazán van semmi ami segítené a hőleadást).
Valóban léteznek léghűtéses motorok, ezeknél a hengereken elég nagy bordák szoktak lenni, hogy segítsék a hőleadást, és persze nincs vízhűtő sem, ezen a képen jól látszanak hűtőbordák:
Léteznek még olaj-levegő hűtésű motorok, ez a léghűtés egy speciálisabb formája, amikor az olajkör is úgy van megtervezve, hogy hőt vonjon el, és szintén bordákon keresztül adja le a felesleges hőt (normál esetben minden motor ad le hőt az olajon keresztül, a kérdés, hogy ez mennyire hangsúlyos), a régi GSXR-ek voltak például ilyenek.
Minden motor ad le hőt a kipufogón, a kétüteműek valóban többet, mint a négyüteműek, de azért nem véletlenül nincs "kipufogó hűtés" megnevezés, ahogy például annak ellenére, hogy minden négyütemű motor ad le hőt az olajon keresztül nem mindegyiket hívjuk olajhűtésűnek.
Amúgy a kétüteműek már motorokban is eléggé visszaszorultak, már a 2000-es évek lején az új gépekben is ritkák voltak, mostanra meg azok a motorok is 15 évesek, így aki olcsó vasat keres az is azok közül fog válogatni :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!