A dinamónál mi az a kommutátor és a szénkefék hogyan veszik le az egyenáramot?
"Kommutátor, áramfordító, egyenáramú dinamók és motorok, valamint bizonyos fajtájú váltóáramú motorok tengelyére szerelt, vele együtt forgó, egymástól elszigetelt vörösréz-szegmensekből álló henger." De utána néztem, és a dinamónál, ami ugye a forgási energiát alakítja elektromos energiává, ott kollektor a neve a két elszigetelt félgyűrűből álló csúszógyűrűnek, és a motornál, ahol meg az elektromos energia alakul forgási energiává, ott kommutátor a neve ugyanennek. A szénkefék pedig már nem forognak együtt a forgórésszel, azok fixek, és hogy a dinamó forgása közben a vezetékek ne "csavarodjanak" rá a dinamó forgórészére, ezért van szükség erre a speciális megoldásra, ahol a forgó kommutátoron csúsznak a szénkefék, amik már álló helyzetűek, és ezekről vezetik el az áramot a vezetékek. Vagyis a forgórész és az állórész határa a kommutátor és a szénkefék között van. Ugye kettő szénkefe van, és az egyikről a pozitív, a másikról a negatív töltést vezetik el 1-1 vezetékek. Vagyis az indukcióval keletkező váltóáram egyenirányítódik pont azért, mert amint a forgórész tekercsében megváltozik az áramirány, a kommutátor is elfordul a csúszóérintkezők (szénkefék) alatt, és a dinamót úgy építik meg, hogy pont amikor az áramirány megváltozik, akkor csúsznak át a szénkefék is az egyik félgyűrűről a másikra, és így csak a forgórész tekercsében van váltóáram, kívülre, a szénkefékről már egyenáram vezethető el. Itt van egy jó kis ábra a kommutátorról, és a rajta csúszó szénkefékről:
Vagyis a forgórész tekercsének vezetékének egyik vége az egyik félgyűrűhöz, a másik vége a másik félgyűrűhöz csatlakozik fixen, mert ezek együtt forognak, tehát nincs gond a "csavarodással", a külső álló helyzetű vezetékek viszont nem rögzülhetnek fixen a forgórészhez, mert rácsavarodnának, úgyhogy ezek súrlódnak a kommutátoron. Így érthető?
Áram elvezetésére jó lenne a szénkefe vasból, rézből, aluból is.
Csakhogy a súrlódás, kopás nagy úr.
Ha vas lenne az átadó felület is, szépen elesztergálná a kommutátort.
Ha alu, réz vagy egyéb puhább fém lenne, akkor a kommutátor nem kopna annyira, de a kefe anyaga felkenődne a kommutátorra, beülne a szegmensek közé és az elszigetelt lemezeit összezárlatolhatná.
A szénkeféből ami lekopik, az elporlik és a motor hűtő szellőzése kifújja a port, kisebb a zárlat veszélye.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!