Milyen sebességgel kellene haladni ahhoz, hogy soha ne menjen le a Nap?
Amit irtal csak az egyenlitore igaz. Nalunk valamivel kisebb is eleg lenne.
Ami bonyolitja, hogy a forgastengely nem meroleges a nap-fold vonalra, igy pl a sarkkoron tul mindegy hol vagy, felevig mindig horizont alatt, majd horizont folott van a nap.. Ott vhogy at kell atfogalmazni a kerdest.
"Amit irtal csak az egyenlitore igaz."
Nem :) Bármelyik geodetikus vonalra (mivel mind 40K km hosszú, eltekintve a Föld lapultságától), és ez független a föld precessziós tengelyferdeségétől is.
" Nalunk valamivel kisebb is eleg lenne. "
Ha a "nálunk"-at úgy érted, hogy mondjuk Budapestet érintő geodetikus vonalon, akkor sem más a helyzet, ugyanilyen sebességgel kell haladnod ahhoz, hogy mindig napsütés legyen. Ha viszont úgy gondoltad, hogy a Budapesten áthaladó szélességi körön - akkor természetesen más a kellő sebesség, de ez esetben nem is geodetikus vonalon haladsz, nem 40K km-t kell megtenned. Minél kisebb a kör, annál kisebb a kellő sebesség is, ez evidens. Viszont ez is független a tengelyferdeségtől.
Az Északi (és Déli) sark valóban kivétel, legalábbis addig a szélességi körig, amelyiken már nem kerülsz takarásba a föld tengelyferdesége következtében. Ekkor az a helyzet, hogy a már említett szélességi kört (amelyiken állva nem kerülsz a Föld általi takarásba) kell elmozgatni úgy, hogy a középpontja ne a tengelyre essen (el kell csúsztatni a szélességi kört). Az Északi sarkon állva ekkora kört kell megtenned, de a kör íve érinti az Északi sarkot. Ekkor ugyanúgy mindig napsütésben leszel.
Sceptic:
Assz'em valamit elnéztél, tényleg aszerint, hogy nyár vagy tél van, valamelyik sarkhoz közeledve tényleg egyre kisebb sebesség elég (már ha a Föld forgástengelyére merőleges kerület menti sebességről beszélünk). Mert ugyan a forgás szögsebessége állandó, de a hozzá tartozó körsebesség egyre kisebb rádiuszon fut, ezért kisebb.
Ugyebár nyáron az Északi-sarkon elég szépen körbeforogni, hogy folyamatosan nézhesd a napot. Télen meg délen. )
....meg én is elnéztem, mert leírtad, amit én. :D
De ha szó szerint veszem a kérdést és a szélességi körökkel párhuzamos haladást feltételezek, akkor igaz ,amit a másik írt.
Mint én is írtam, valóban, a forgástengelyre merőleges, legszélesebb kerületi körön valóban állandó a sebesség, ami szükséges. Ez a kör a tengelyferdeség miatt nem azonos az Egyenlítővel, hanem körbebolyong egy év alatt.
Itt meg tényleg kb. 1,5 mach sebesség kell, ezért amíg járt a Concorde, meg lehetett csinálni sima utasként, hogy mondjuk az augusztus 28-i naplementét kétszer nézted meg, egyszer Moszvában ,egyszer Londonban. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!