Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Miért kátyúsak az utak?

Miért kátyúsak az utak?

Figyelt kérdés

Szakszerű magyarázatot szeretnék, és nem olyan, hogy mert az Orbán-kormány így meg úgy.

Földrajz szempontjából, rövid kis leírást, magyarázatot szeretnék. Köszönöm.



2013. márc. 19. 16:35
 1/8 anonim ***** válasza:

Ha sok az eso, sok a ho es hideg van, akkor azert. Befolyik a viz/ho a kis resekbe, majd belefagy es kitagitja.


Nincs korgyuru, ezert a kamionok is a varoson keresztul kozlekednek, es minel nagyobb a suly, annal elobb megy tonkre az ut.


Senki nem veszi a faradtsagot hogy rendes munkat vegezzen utepites teren, es megrendelo reszerol pedig nincs garancia kovetelve. Ezert lehetseges az, hogy megcsinalnak egy utat, kisporolnak belole mindent es 1 ev mulva mar rohad, a ceget persze atadaskor szepen kifizetik, az meg megszunteti a ceget es soha tobbet nem szeded elo. Az lenne a megoldas hogy a penz egy reszet 5 evig visszatartani es csak akkor kifizetni ha adott ido mulva is tokeletes az ut allapota. Ezzel ki lehetne kuszobolni ezt a sok kamu haver/barat mutyit ami megy.

2013. márc. 19. 16:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:

az aszfalt porózus szerkezetű (jó esetben az aszfalt két rétegben kerül a helyére, egy kötő és rá egy kopó réteg)... ez még nem lenne baj, viszont valamire rárakják ez lehet beton, lehet vegyes mészkő tömörítve, és még ez sem baj ... ez alatt van rossz esetben csak a talaj, jobb esetben kiegyenlítő vízelvezető réteg ami általában kavicságyazat, de még ez sem baj ... aztán van a jó esetben tömörített talaj


ezt így végignézed rengeteg a hibalehetőség:

- nem megfelelő tömörítés -> mozog a burkolat a járművek alatt

- nem megfelelő vízelvezetés az út alól -> mozog az egész pályaszerkezet, mint a vizes szivacs


namármost, a legfelső kopó réteg a fenti hibalehetőségek miatt mozgás közben repedezik, van amikor csak hajszálrepedések keletkeznek, és van amikor nagy mozaikos felület lesz ... ebbe beleszivárog a csapadék ... kátyúsodás java tél végén, tavasszal jelentkezik, mert a beszivárgó csapadék megfagy/felenged/megfagy/felenged és a hőtágulás miatt szélesíti a repedéseket, vagyis az aszfalt burkolat morzsáira bomlik, a forgalom pedig kihordja belőle az anyagot


röviden

2013. márc. 19. 16:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
#1 már divat a garanciális visszatartás 5-10%, 5-10 évre!!! ami egy korrekt kivitelezőt padlóra is küldhet
2013. márc. 19. 16:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
Megfagy az aszfalt, nameg a sok kamion, busz és személyautó amik átmennek rajtuk.
2013. márc. 19. 21:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 Wadmalac ***** válasza:
Mert nálunk nem teszik bele azokat a vízkiszorító és fagyásgátló, kötésjavító adalékokat, amitől nyugaton nem fagynak szét az utak. Meg "odakint" az út alapozása is teljesen más, a megsüllyedés is rétegmozgásokkal, repedésekkel jár, amit már a jég ki tud kezdeni. De ezek az alapozási módszerek sem jönnek át ide. Mert állítólag drágák. Valamitől mégis olcsóbb Németországban 1 km autópálya, mint nálunk. Talán mert nem 2 évente kell javítan, hanem 10. De ez már nem fizikai kérdés. Azt a részt feljebb nagyon jól leírták már.
2013. márc. 20. 08:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:

Egy út elkészítésének megvan a technológiája attól függően, hogy milyen forgalomnak lesz kitéve, és milyen időjárási viszonyok lesznek jellemzők. Ettől függetlenül, az út anyaga porózus, továbbá a talajnedvesség függ a talaj szerkezetétől és kialakításától, vagyis eltérően hathat az útra. Nálunk nem ezeknek a szempontoknak a maximális figyelembe vételével készülnek az utak, röviden szólva, átadáskor silányabbak a kelleténél. Emiatt hamarabb mennek tönkre az időjárás és a forgalom hatására (apró és egyre növekvő repedések keletkeznek, amelyeket a karbantartás során be lehet tömni).

A forgalomtól és időjárástól függően adott a karbantartás sűrűsége és módja is. Nálunk ezt semmibe veszik. Jellemzően jobb helyeken 5-8 évente teljes csere, évente javítás van. Nálunk gyakori az olyan út, melyre 10 évig rá se néznek, 20-30 évig itt ott javíthatnak. Ennyi toldozott-foltozott út sehol nincs másutt Európában.

Csoda, hogy csak ennyi a kátyú.

2013. márc. 20. 09:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
A lényeg kimaradt. A hőtágulás az csak egy dolog. A nagyon fontos -és nem mellesleg sajnálatos- körülmény az, hogy a víz tágulása összehúzódása pont a fordítottja mint az anyagok többségénél. Mert ugye míg a legtöbb anyag a hőmérséklet emelkedésére tágul, és csökkenésére összehúzódik, addig a víz pont a kritikus hőmérsékelti tartományban fordítva működik. Ezért amikor fagy körüli hideg van és az aszfalt, vagy az alapbetonréteg összehúzódik, a jég meg biza tágul, és ez okozza, hogy a repedés nagyobbodik, szélesedik (és pl pont ezért fagyhat szét a kintfelejtett edény a benne megfagyó víztől...). A járművek hatalmas tömege és az ebből adódó terhelés meg csak rátesz egy lapáttal, ugyanúgy, ahogy a nem megfelelően tömörített alsóbb rétegek is. Innentől már csak fizika és a kátyúk megszületnek...
2013. márc. 20. 10:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:
köszönöm mindenkinek :)
2013. jún. 15. 22:29

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!