Miért kátyúsak az utak?
Szakszerű magyarázatot szeretnék, és nem olyan, hogy mert az Orbán-kormány így meg úgy.
Földrajz szempontjából, rövid kis leírást, magyarázatot szeretnék. Köszönöm.
Ha sok az eso, sok a ho es hideg van, akkor azert. Befolyik a viz/ho a kis resekbe, majd belefagy es kitagitja.
Nincs korgyuru, ezert a kamionok is a varoson keresztul kozlekednek, es minel nagyobb a suly, annal elobb megy tonkre az ut.
Senki nem veszi a faradtsagot hogy rendes munkat vegezzen utepites teren, es megrendelo reszerol pedig nincs garancia kovetelve. Ezert lehetseges az, hogy megcsinalnak egy utat, kisporolnak belole mindent es 1 ev mulva mar rohad, a ceget persze atadaskor szepen kifizetik, az meg megszunteti a ceget es soha tobbet nem szeded elo. Az lenne a megoldas hogy a penz egy reszet 5 evig visszatartani es csak akkor kifizetni ha adott ido mulva is tokeletes az ut allapota. Ezzel ki lehetne kuszobolni ezt a sok kamu haver/barat mutyit ami megy.
az aszfalt porózus szerkezetű (jó esetben az aszfalt két rétegben kerül a helyére, egy kötő és rá egy kopó réteg)... ez még nem lenne baj, viszont valamire rárakják ez lehet beton, lehet vegyes mészkő tömörítve, és még ez sem baj ... ez alatt van rossz esetben csak a talaj, jobb esetben kiegyenlítő vízelvezető réteg ami általában kavicságyazat, de még ez sem baj ... aztán van a jó esetben tömörített talaj
ezt így végignézed rengeteg a hibalehetőség:
- nem megfelelő tömörítés -> mozog a burkolat a járművek alatt
- nem megfelelő vízelvezetés az út alól -> mozog az egész pályaszerkezet, mint a vizes szivacs
namármost, a legfelső kopó réteg a fenti hibalehetőségek miatt mozgás közben repedezik, van amikor csak hajszálrepedések keletkeznek, és van amikor nagy mozaikos felület lesz ... ebbe beleszivárog a csapadék ... kátyúsodás java tél végén, tavasszal jelentkezik, mert a beszivárgó csapadék megfagy/felenged/megfagy/felenged és a hőtágulás miatt szélesíti a repedéseket, vagyis az aszfalt burkolat morzsáira bomlik, a forgalom pedig kihordja belőle az anyagot
röviden
Egy út elkészítésének megvan a technológiája attól függően, hogy milyen forgalomnak lesz kitéve, és milyen időjárási viszonyok lesznek jellemzők. Ettől függetlenül, az út anyaga porózus, továbbá a talajnedvesség függ a talaj szerkezetétől és kialakításától, vagyis eltérően hathat az útra. Nálunk nem ezeknek a szempontoknak a maximális figyelembe vételével készülnek az utak, röviden szólva, átadáskor silányabbak a kelleténél. Emiatt hamarabb mennek tönkre az időjárás és a forgalom hatására (apró és egyre növekvő repedések keletkeznek, amelyeket a karbantartás során be lehet tömni).
A forgalomtól és időjárástól függően adott a karbantartás sűrűsége és módja is. Nálunk ezt semmibe veszik. Jellemzően jobb helyeken 5-8 évente teljes csere, évente javítás van. Nálunk gyakori az olyan út, melyre 10 évig rá se néznek, 20-30 évig itt ott javíthatnak. Ennyi toldozott-foltozott út sehol nincs másutt Európában.
Csoda, hogy csak ennyi a kátyú.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!