Mit jelent a csapágy illesztés? (miért működik? )
Köznapi nyelven légyszi" magyarázza el vki hogyha egy tengelyre rátesznek egy csapágyat az miért marad abba pozícióba, még ha a belső gyűrű pontosan a tengely méretére van méretezve is? Miért nem csúszkál a tengelyen hossz irányba a csapágy ha terhelve van van mondjuka forgás síkra merőlegesen is?
Köszi
A hagyományos golyós csapágyra gondolsz?
Van ám sokféle csapágy.
Van például tengelyre integrált (vagy csőbe integrált) csapágy is, amit gondolom nem kell magyaráznom, hogy miért marad a helyén.
Nem sokat tudok a csapágyakról, ugyanis villanyszerelő vagyok, de láttam már annyi üzemi forgógépet, hogy pár szót azért tudjak ítni.
Én olyan megoldásokkal találkoztam, hogy a tengelynek volt egy része, ami vékonyabbra volt esztergálva, ide megy a csapágy. ez nagyon enyhén kúpos, hogy rámenjen a csapágy belső része, majd mire eléri a neki kijelölt helyet, addogra ráfeszüljön a tengelyre, esetleg egy előre vágott nútba egy éket ütnek és az tartja a helyén.
Mint említettem nem sokat értek hozzá, de ha megfogsz egy csapágyat, két ujjaddal a belső részénél, és megforgatod, aztán valamerre elbillented (a forgástengyel irányát változtatod), akkor egy erőt tapasztalhatsz, ami nem ellenirányú, hanem merőleges a döntésre. Mint a giroszkópoknál.
Mellesleg ez a repülőgépeknél is probléma volt régen, az egy légcsavaros gépek irányítását nehezítette meg, de valahogy kompenzálták ezt készőb...
(elnézést, ha nagy butaságot írtam volna, a józan paraszti eszem vettem elő :) )
elől járóban: a csapágy a kereskedelmi árú, nem azt igazítják a tengelyhez, hanem a tengelyt a csapágyhoz.
a csapágy illesztés azt jelenti, hogy a tengelyt annak megfelelően alakítjuk ki, amilyen módon akarjuk, hogy a csapággyal együtt viselkedjen.
az általános illesztés csapágy esetén a szoros illesztés, ami azt jelenti, hogy a tengelyt NAGYOBBRA csináljuk, mint amennyi a csapágy furata. a nagyobb itt néhány ezred millimétert jelent.
erre a nagyobb tengelyre aztán rárakjuk a csapágyat. erre több módszer is van, nem túl szoros illesztés esetén megfelelő erővel bepréselhető a tengely, de lehet azt a módszert is választani, hogy a csapágyat felmelegítjük, amitől az kitágul és így már könnyedén felhúzható a tengelyre. kihűlés után viszont rászorul.
megforogni azért nem forog meg a tengelyen, mert a belső és külső gyűrű között fellépő súrlódási erő sokkal kisebb, mint ami képes lenne a szoros illesztést megmozdítani.
normál esetben csapágyat tengely irányban nem nagyon terhelünk. ha erre mégis szükség lenne, akkor direkt erre való csapágyakat pl. kúpgörgős csapágyat használunk.
a tengely irányú elmozdulást normál esetben alakzárással és/vagy seeger gyűrűkkel akadályozzuk meg.
nagy vonalakban ennyi, egyébként meg néhány 100 oldalt lehet írni a témáról.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!