Hogy működik a 3 fázisú villanymotor?
Pár képet linkelek:
Itt az látszik, hogy a három vezetékben hogyan folyik az áram a generátortól (erőmű) a terhelésig (motor).
Ha ezeket az áramokat három tekercsre kötöm (valójában nem így néz ki, de ez a lényeg), akkor három elektromágnest kapok.
Ezek a mágnesek valami ilyen erőkkel hatnak a forgórészre, ahogy itt látszik:
A három szines nyíl a tekercsek által ható erő, a fekete pedig az eredő erő, amit követni fog a forgórész. (Szinkronmotor)
Üdv!
A három fázisú motorok többféleképen lehetnek felépítve.
A legegyszerűbb a rövidrezárt forórészű aszinkron motor.
A villamos energiát úgynevezett háromfázisú szinkrongenerátorok állítják elő.
Ezek a szinkrongépek időben eltolt fázisú feszültségeket hoznak létre. A három feszültség között a fáziseltérés 120fok.
Ha ezt az időben eltolt feszültségeket a motor tekercseire kapcsoljuk, akkor azokban a tekercsekben az időben eltolt feszültségek időben eltolt áramokat fognak hajtani, ami a motor állórészében (a vasban) időben eltolt mágneses tereket hoz létre.
A motorban a három tekercs térben van eltolva. A tekercsek közti eltolás szögértéke 120fok.
A forgó mozgást a térben eltolt tekercsekben az időben eltolt feszültség által létrehozott áramok gerjesztette mágneses tér fogja létrehozni.
Az így létrejövő forgó mágneses tér a forgórészben feszültséget indukál, mely indukált feszültség a rövidrezárt forgórész tekercsekben indukált áramot kezd hajtani. Az indukált áram indukált mágneses teret hoz létre. A forgó mágneses tér az indukált mágneses teret magával viszi, ezzel létrehozva a forgó mozgást.
Az aszinkron gép forgulatszáma kevesebb, mint a szinkron fordulatszám, mert a mágneses tér létrehozásához és fenntartásához szükséges energiát a forgórész az állórész által létrehozott mágneses energiából nyeri.
Ezért egyensúlyi állapotban a szinkronfordulattól kicsit lemaradva forog. Azt sosem éri el, mert akkor megszűnik a forgórészben az indukált feszültség és megszűnik az indukált mágneses tér is.
Régebben a fázisokat, azaz a feszültségeket R, S, T-vel jelölték.
Mostanság az L1, L2, L3 a divat.
Mindig az R(L1) fázis a kezdet, ezután jött időben az S(L2), majd a T(L3). Ekkor a forgás iránya az óramutatóval megegyező (R, S, T).
Ha felcseréljük mondjuk az R S fázist, akkor a fogyasztón ez a követési rend jelenik meg: S, R, T.
Mivel R a kezdet és az van középen, ekkor a forgásirány az óra járásával ellentétes.
Remélem tudtam segíteni.
Üdv!
Üdv!
A három fázisú rendszerekben régebben a következő volt a színjelölés:
Vörös: T fázis
Sárga: S fázis
Zöld: R fázis
Barna: Nulla
Fekete: Föld
A mostani rendszerekben:
Fekete: L1 fázis (R)
Barna: L2 fázis (S)
Szürke: L3 fázis (T)
Kék: N nulla (N)
Zöld/sárga: PE föld
Az hogy valaki egy háromfázisú géphez nullavezetővel ellátott háromfázisú csatlakozót használ, hát tegye, csak az a gond, hogy ha tényleg háromfázist vezet egy olyan kanócban, ami két fázis vezetésére lett színezve, veszélyes. Azért, mert helyismerettel nem rendelkező szakembert, ha ideiglenesen is, de megzavarja és feleslegesen plusz munkára kényszeríti.
Üdv!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!