Mit gondoltok? Az oktatásban meg kell említeni bármely elméletnek a hiányosságait, illetve a mára már kiderült tévedéseket az elmélettel kapcsolatban?
Te megint ugyanaz a vallásos térítő vagy?
Igen, meg kell említeni. Gimnáziumban, és 1-2 legfontosabb hiányosságot vagy tévedést.
Ugyanis a fiatal gyerekek világképét nagyon meg tudja zavarni a "lehet így is, de lehet máshogy is" tudata.
A tudomány halad előre, és ez néha tévedésekkel is jár - csak a vallás tévedhetetlen, ugye. De az meg sajnos nem mond igazat.
Húha már megint egy evolúcióvita szelét érzem.
Szerintem nem feltétlenül kell megemlíteni, de inkább hasznos, mint káros. Például fizikából van a negyedikes magfizika (csak egy kis kóstoló), ennek jó felvezetése lehet az, hogy a newtoni modellből indul ki az ember, és az arra épülő determinisztikus világszemléletből, ami aztán tarthatatlannak bizonyult.
Vagy például kémiából is tanítják az atommodell fejlődését a Thomson meg a Rutherford modellen át egészen a mai modellekig.
Éppenséggel az evolúciónak sem árt, ha a főbb változásait (azaz a mára már korrigált tévedéseket) bemutatják.
Sőt, megemlítenek olyan elméleteket, amik mára teljesen megdőltek, de csak keveset, pl vis vitalis, flogiszon-elmélet. Csak hogy tudja a diák, hogy honnan indultunk. Én ebbe a körbe sorolnám például a teremtés-elméletet is, vagy azokat a görög orvosi elméleteket, amik a különböző szervek funkcióját magyarázták, többnyire tévesen.
Ugyanakkor van egy olyan érzésem (én kérek elnzését, ha alaptalannak bizonyul), hogy a kérdező inkább áltudományokat csempésztetne a tudományba. Ahogy a vízautót meg az örökmozgót nem tanítják fizikából mint valós alternatíva (max azt hogy miért NEM működnek), meg az aranycsinálást sem tanítják kémiából, úgy biológiából sem tanítanak kreációt, aminek szintén van egy áltudományba csavart formája, az intelligens tervezés. Számos ilyen elmélet létezik ma, ha ma beengednénk a Bibliaárusokat egy tudománynak csúfolt Bibliával, akkor holnap a kristályárusok jelentkeznének, hogy a kristályok emésztésre gyakorolt csodálatos hatásait is tanítni kéne, mert Mari néni is attól gyógyult meg, tehát tény. Észre se vennénk, és fizikából a varázsgömböt, bioólgiából a pegazusok anatómiáját, kémiából meg az ektoplazmát (az ezoterikus változatot, nem a sejttanit) tanítnák.
Kedves 03:01, ezt mire véljem? Milyen vallásos hittérítő? Feltettem egy egyszerű kérdést, és egyébként meg köszönöm h válaszoltál rá. Az egyéb véleményedet tartsd meg magadnak, senki nem beszélt itt vallásról.
"Ugyanakkor van egy olyan érzésem (én kérek elnzését, ha alaptalannak bizonyul), hogy a kérdező inkább áltudományokat csempésztetne a tudományba."
El van nézve.
"biológiából sem tanítanak kreációt, aminek szintén van egy áltudományba csavart formája, az intelligens tervezés"
A kettő messze nem ugyanaz, de nem is ez volt a fent említett kérdés. A kérdésem az, hogy meg kell-e említeni egy tanított elméletnek a hiányosságait, többek között az evolúcióelméletét is természetesen.
Például most derült ki, hogy nem két elefánt fajunk létezik, hanem legalább 3, ezt szerintem meg kell említeni.
[link] 8gyorsan bele is vették a wikipédiába:-)
Meg gondolom már benne vannak a történelem könyvekbe, hogy a piramisokat nem rabszolgák, hanem fizetett munkások építették.
"A kérdésem az, hogy meg kell-e említeni egy tanított elméletnek a hiányosságait"
Semmiképp nem KELL. Van egy adott tudomány, pl a fizika, benne elméletekkel, amik ismert hiányosságokat tartalmaznak, és melyek részleteiről a tudósok vitatkoznak.
Van egy másik tudományág, amit pedagógiának hivnak, ez pedig azzal foglalkozik, hogy egy adott X éves gyerek milyen mennyiségű és hogyan tálalt információkat tud befogadni, mennyire lehet eldöntetlen kérdésekkel bombázni.
Egészen biztos, hogy ha a fent említett fizikai kérdéseket nagyon korrekten akarnánk bemutatni, akkor az pedagógiailag helytelen, hovatovább káros lenne, nem oktatnánk, hanem összezavarnánk a gyerekeket (ráadásul sokkal több időt venne igénybe fölöslegesen, mivel a közoktatás célja egy általános ismeret átadása, nem pedig az atomfizikus képzés).
Bármely tudományra igaz, hogy a közoktatásban egy egyszerűsített, ellentmondásoktól többnyire mentes, és nagyfokú konszenzussal elfogadott anyagot tanítanak, esetlegesen némi kitekintéssel. Arra is alig van idő. A közoktatásban oktatott tudomány erősen (akár 40-50 évvel) le van maradva a tudomány mindenkori aktuális állásához képest, már csak ezért sem érdemes a vitákat tanítani. Ami 50 éve volt vita, az mára eldőlt, amin pedig ma vitatkoznak, ahhoz előbb frissíteni kell a tananyagot, hogy érthető legyen a probléma egyáltalán. Ez utóbbi esetben pedig pedagógiailag helytelenül járunk el, és egy középiskolai tanártól amúgy sem várhatjuk el, hogy állást foglaljon.
Többek között éppen ezért nem a legfrissebb tudományt tanítjuk. A tudományos csatákat nem a gyerekek szintjén kell megvívni, hanem a tudomány szintjén, és bár bizonyos elméletek hívei nagyon akarják, hogy a gyerek maga dönthessen, de ez csak azért van, mert nem bíznak abban, hogy a tudomány valaha is beveszi a maszlagjaikat.
Ha viszont már megdőlt egy elmélet, akkor a dolgok rendes menete az, hogy az új elméletet először az egyetemek speciális kurzusain tanítják, majd lecsorog az általános képzésbe, ezáltal gyakorlatilag tudományosan köztudott lesz, majd szépen belekerül a tankönyvekbe, és az újonnan végzett tanárok már ezt tanítják. Persze ebből következik, hogy az egyetemen sokmindent máshogy kell megtanulni, sőt a speciális kurzusokon megint máshogy, és hogy a gimis könyvet lobogtató "nem szakember" igazának teljes tudatában mond elavult dolgokat. (Sőt a tanára is, mert adott esetben 30 éve végzett az egyetemen...) Ma már például egy evolúció vitához nem elég a gimis tudás.
De mindez nem baj, ezt az árat meg kell fizetni.
Szóval szerintem a hiányosságok és viták várhatnak az egyetemig, a mindennapi élethez pont elég a tananyag. Ha az új elméletnek igaza van, akkor 50 év múlva úgyis már azt tanítják, igaz, addig felnő pár gyerek aki úgymond "dezinformálva" lesz, de most őszintén: mi bajunk lesz, ha a zöldséges rosszul tudja az atomfizikát? Hacsak nem fűződik ideológiai érdek a gyerekek minél gyorsabb átneveléséhez, akkor igazából ki lehet várni azt az 50 évet. Márpedig a tudomány ideológia mentes, nem igaz? ;)
"Az egyéb véleményedet tartsd meg magadnak, senki nem beszélt itt vallásról. "
Ja, persze. Senki sem beszél róla, de azért a dolgok csak arra kanyarognak, hogy a tudomány hitelét rombold, különös tekintettel az evolúcióra és mondjuk az ősrobbanásra.
Azt minden iskolában megemlítik, hogy a tudomány tételei nem dogmák, és hoznak 1-2 példát arra, hogy hol történt tudományos tévedés.
Leírják azt is, hogy a tudomány fejlődik, és amit 100 éve hitek, arról SOKRÓL kiderült már, hogy finomítani kell. A Föld pl. nem gömb alakú... és még csak nem is forgási ellipszoid. Hegyek is vannak rajta, ugye.
De ez nem azt jelenti, hogy lapos!
Márpedig az ilyen "alternatív elméletek" mindig a kreacionalizmus, és ezen keresztül a vallás felé akarják terelgetni az embereket - bármi áron.
Ez a tucatnyi "kérdés", amit mostanában rövid idő alatt feldobott ide egy kreacionalista, egy jól kidolgozott és okosan eltervezett lejárató hadjárat része.
...de ne legyen igazam: írd már le a saját véleményed!
Pontosan milyen tudományos tévedéseket akarsz megemlíteni, milyen összefüggésben (pl. miért tévedtek, ki és hogyan javította ki ezt később, stb) - és milyen nevelési hatást szeretnél mindezzel elérni?
01:23-nak köszönöm a kifejtett választ.
06:20, a te hozzászólásod és hozzáállásod valami elképesztően kriminális!
"Senki sem beszél róla, de azért a dolgok csak arra kanyarognak, hogy a tudomány hitelét rombold, különös tekintettel az evolúcióra és mondjuk az ősrobbanásra."
Megint mi a frászról beszélsz? Na először is: az evolúció és az ősrobbanás kérdését te hoztad szóba, nem én. Neked vannak ilyen csodálatos képzettársításaid a kérdésre vonatkozólag. Hogy te miben látod, hogy én rombolni akarom a tudomány hitelét, nyugodtan elmagyarázhatod, mert nekem fogalmam sincs. Másodszor is: A tudomány hitele pontosan az olyan emberek miatt romlik, mint amilyen te vagy. Úgy őrzöd, védelmezed mint valami szent dogmát, és csak egy halvány kételyt sem engedsz meg, hogy bárki megkérdőjelezze az állításait. Ez pedig pont a dogmatikus vallásokra jellemző. Harmadszor is: A tudomány pontosan a kételyektől, az újra és újra megvizsgálástól erősödik. Nos te pontosan ezt az utat szeretnéd lezárni. Attól tartok, neked fogalmad sincs, mi az a tudomány, csak vagdalkozol, meg a szubjektív megérzéseidben bízol, hogy én egy adott kérdésből mit szeretnék kihozni. Egy tudományos beállítottságú ember nem tesz ilyet, hanem a kérdésre válaszol.
"Azt minden iskolában megemlítik, hogy a tudomány tételei nem dogmák, és hoznak 1-2 példát arra, hogy hol történt tudományos tévedés.
Leírják azt is, hogy a tudomány fejlődik, és amit 100 éve hitek, arról SOKRÓL kiderült már, hogy finomítani kell. A Föld pl. nem gömb alakú... és még csak nem is forgási ellipszoid. Hegyek is vannak rajta, ugye.
De ez nem azt jelenti, hogy lapos!"
Ha a hsz.-ed ennyiből állna, az már elég lenne, vedd észre, hogy amit ezen felül írtál, tökéletes sallang, valamint a vallás és engem való indokolatlan szitkozódása, aminek köze sincs a témához.
"Márpedig az ilyen "alternatív elméletek" mindig a kreacionalizmus, és ezen keresztül a vallás felé akarják terelgetni az embereket - bármi áron."
Hát te hihetetlenül el vagy tévedve. Mi az hogy akarják terelni, te miről beszélsz? Arra a kérdésre várok választ, hogy a tudománytörténetben megjelent tévedéseket, mint pl. éterelmélet, geocentrikus világkép, Heckel embrió rajzai, vagy az arisztotelészi mozgásegyenlet (miszerint a nehezebb tárgy gyorsabban ér földet ha leejtjük) meg kell-e említeni az oktatásban. Erre te itt elkezdesz vallásról meg kreacionizmusról beszélni. A kérdésre válaszolj, légy oly kedves.
"Ez a tucatnyi "kérdés", amit mostanában rövid idő alatt feldobott ide egy kreacionalista, egy jól kidolgozott és okosan eltervezett lejárató hadjárat része."
Mondanál példákat ezek közül? Mert ugye egyrészt nem tudhatod, hogy ki rakott fel ide milyen kérdéseket, mert ez egy névtelen fórum, és könnyen elképzelhető h alaptalanul rágalmazol, ami viszont megengedhetetlen egy tudományos beállítottságú ember részéről.
"...de ne legyen igazam: írd már le a saját véleményed!"
Miért kéne hogy legyen saját véleményem? Talán azért tettem fel ÉN a kérdést, mert talán én szeretnék választ kapni erre, nem?
"Pontosan milyen tudományos tévedéseket akarsz megemlíteni, milyen összefüggésben (pl. miért tévedtek, ki és hogyan javította ki ezt később, stb) - és milyen nevelési hatást szeretnél mindezzel elérni?"
Mivel én tettem fel a kérdést, hogy meg kell-e említeni az ilyeneket az oktatásban, ezért ezekre a kérdésekre szintén nem nekem kell felelnem. Aki válaszol a kérdésemre, annak kell megindokolnia, hogy ő miért látja jónak vagy rossznak, ha az oktatásban megemlítik az efféle tévedéseket esetleg szándékos csalásokat. Érdekes módon 01:23 és a többiek megértették a kérdést, egyedül te értetlenkedsz itt. Olvasd el a válaszaikat, abból tudnál is tanulni valamit. Egyébként meg egy bekezdéssel feljebb írtam pár példát efféle mellékvágányokról, pl. azokra is válaszolhatsz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!