Mekkora a csúszási-súrlódási együtthatója a nyári és a téli gumiabroncsoknak? Mekkora a különbség -4°C-on?
Körülbelül 6 K .
De most mire mész ezzel a kérdéssel/válasszal ?
Gumiabroncsból sokféle van, különböző keverékekkel, ráadásul a csúszási súrlódási együtthatót mindig két felület között értelmezzük, tehát önmagában a gumiabroncs csúszási súrlódási együtthatója nem létezik.
(azt pedig már csak halkan jegyzem meg, hogy a gumiabroncs tapadása nem is mindig írható le a klasszikus csúszással és gördüléssel)
" Nem vagyok elfogult a téligumival kapcsolatban,ezért kételyeim vannak a hasznosságát illetően."
A téli gumi sem csodaszer ,ez is ugyanúgy csúszik pl tükörjégen mint a nyári .
Annyit azért vegyél figyelembe, hopgy ha sikerül belecsúszni valakibe, vagy csak simán megtöröd emiatt a járgányt, a biztosítód nem fizet!
A tapadást ne azzal nézd, hogy gumi aszfalton, hanem gumi aszfalton közte hóval tapadást. Amit tapasztal az ember kiskora óta, ha látott már havat, ha összenyomod, akkor tapad. A téli gumi is ezt használja ki. A bordákba bepréselődött havat összenyomja ami tapad az útteste lévővel. Így akadályozza meg, illetve nagyban csökkenti a csúszást. Ugyanakkor a nagy bordák miatt egy bizonyos fokig könnyen kifordul a hó a terheletlen felületből és ujra tud tapadni. Kevés hó esetn a éli gumi sem mindíg hozza a várt eredményt. Nyári guminál ez a tapadás minimális.
Egyébként konkrét értéket nem tud mondani senki. Szerintem elég bonyolult lenne kiszámítani.
Ha neked a csúszási súrlódási együttható kell, az már régen rossz, mert az csak akkor van, ha már megcsúszott a kerék, és ha csúszik, akkor nem tudod irányítani. A tapadási meg benne szokott lenni a járművezetőknek szóló tankönyvekben száraz és vizes burkolatra. Különben tényleg függ attól, hogy nyári vagy téli gumival mész, hogy milyen a nyomás a kerekekben stb. Szal ha sokkal kisebbre veszed a nyomást, akkor sokkal nagyobb tapadást tudsz elérni, az más tészta, hogy az autót zajosan fog menni, sokkal nagyobb lesz a gördülési ellenállása, így a fogyasztása is és gyorsabban kopik a gumi. Az a gazdaságos (és a gumi hosszabb élettartama meg a vezetők hanyagsága miatt a biztonságosabb is), ha az előírt nyomáson használják a gumikat, 7°C alatt télit, a fölött nyárit.
Különben tipikus tapadási tényezők
Útburkolat: száraz; vizes
Érdesített aszfalt: 0,8..0,9; 0,7..0,8
Aszfalt, beton: 0,6..0,8; 0,45..0,6
Kockakő: 0,5..0,6; 0,25..0,35
Föld: 0,5..0,6; 0,3..0,4
Friss hó, sáros út: 0,15..0,3; 0,15..0,3
Jeges út: 0,1..0,2; 0,1..0,2
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!