Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Mekkora a csúszási-súrlódási...

Mekkora a csúszási-súrlódási együtthatója a nyári és a téli gumiabroncsoknak? Mekkora a különbség -4°C-on?

Figyelt kérdés
2010. dec. 3. 23:08
 1/9 anonim ***** válasza:

Körülbelül 6 K .

De most mire mész ezzel a kérdéssel/válasszal ?

2010. dec. 4. 06:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:

Gumiabroncsból sokféle van, különböző keverékekkel, ráadásul a csúszási súrlódási együtthatót mindig két felület között értelmezzük, tehát önmagában a gumiabroncs csúszási súrlódási együtthatója nem létezik.

(azt pedig már csak halkan jegyzem meg, hogy a gumiabroncs tapadása nem is mindig írható le a klasszikus csúszással és gördüléssel)

2010. dec. 4. 10:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 A kérdező kommentje:
Azért fontos nekem ez a kérdés,hogy tudjam a kettő közti különbséget...Másrészt,szeretem,de nem vagyok nagy agy fizikából,(idővel szeretnék sokat tanulni)deee,ha ezt akarom megállapítani,bizonyára kell mindkét felület súrlódási együtthatója és a kettő közti különbség adja a valódi tapadás mértékét.Nem vagyok elfogult a téligumival kapcsolatban,ezért kételyeim vannak a hasznosságát illetően.
2010. dec. 4. 22:30
 4/9 anonim ***** válasza:

" Nem vagyok elfogult a téligumival kapcsolatban,ezért kételyeim vannak a hasznosságát illetően."

A téli gumi sem csodaszer ,ez is ugyanúgy csúszik pl tükörjégen mint a nyári .

2010. dec. 5. 05:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 A kérdező kommentje:
Nah...Azért érdekel,mert én nem használok téligumit.Az a tapasztalatom,hogy nyakig érő hóban,biztonságosan elközlekedek úgy,hogy nem tartom fel a forgalmat.Tehát az én tempóm nem balesetveszélyes,mert a biztonsági korlát alatt igyekszek tartani a vezetési stílusomat.Azért tartom feleslegesnek a téligumit,mert téli köpennyel sem mernék és nem is közlekednék másképp...
2010. dec. 6. 12:45
 6/9 anonim ***** válasza:

Annyit azért vegyél figyelembe, hopgy ha sikerül belecsúszni valakibe, vagy csak simán megtöröd emiatt a járgányt, a biztosítód nem fizet!

A tapadást ne azzal nézd, hogy gumi aszfalton, hanem gumi aszfalton közte hóval tapadást. Amit tapasztal az ember kiskora óta, ha látott már havat, ha összenyomod, akkor tapad. A téli gumi is ezt használja ki. A bordákba bepréselődött havat összenyomja ami tapad az útteste lévővel. Így akadályozza meg, illetve nagyban csökkenti a csúszást. Ugyanakkor a nagy bordák miatt egy bizonyos fokig könnyen kifordul a hó a terheletlen felületből és ujra tud tapadni. Kevés hó esetn a éli gumi sem mindíg hozza a várt eredményt. Nyári guminál ez a tapadás minimális.

Egyébként konkrét értéket nem tud mondani senki. Szerintem elég bonyolult lenne kiszámítani.

2010. dec. 10. 13:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
Tényleg bonyolult kiszámítani, a gumik speciális bordázata miatt messze nem klasszikus eset. Ha nagyon érdekel valamelyik gyártó honlapján biztos találsz erre vonatkozóan adatot.
2010. dec. 10. 16:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 A kérdező kommentje:
Igen,valóban nagyban eltér a nyárigumitól.Ezeket nem is vettem figyelembe...Viszont én többre tartom a vezetési tapasztalatot egyrészt azért,mert nagyon szeretek vezetni és szeretnék megtanulni jól vezetni,msrészt a téligumi sem figyel helyettem.Szerintem eltúlzott ez a téligumi mizéria...Köszönöm a haszos válaszokat!
2010. dec. 11. 17:45
 9/9 anonim ***** válasza:

Ha neked a csúszási súrlódási együttható kell, az már régen rossz, mert az csak akkor van, ha már megcsúszott a kerék, és ha csúszik, akkor nem tudod irányítani. A tapadási meg benne szokott lenni a járművezetőknek szóló tankönyvekben száraz és vizes burkolatra. Különben tényleg függ attól, hogy nyári vagy téli gumival mész, hogy milyen a nyomás a kerekekben stb. Szal ha sokkal kisebbre veszed a nyomást, akkor sokkal nagyobb tapadást tudsz elérni, az más tészta, hogy az autót zajosan fog menni, sokkal nagyobb lesz a gördülési ellenállása, így a fogyasztása is és gyorsabban kopik a gumi. Az a gazdaságos (és a gumi hosszabb élettartama meg a vezetők hanyagsága miatt a biztonságosabb is), ha az előírt nyomáson használják a gumikat, 7°C alatt télit, a fölött nyárit.


Különben tipikus tapadási tényezők

Útburkolat: száraz; vizes

Érdesített aszfalt: 0,8..0,9; 0,7..0,8

Aszfalt, beton: 0,6..0,8; 0,45..0,6

Kockakő: 0,5..0,6; 0,25..0,35

Föld: 0,5..0,6; 0,3..0,4

Friss hó, sáros út: 0,15..0,3; 0,15..0,3

Jeges út: 0,1..0,2; 0,1..0,2

2011. jan. 10. 17:47
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!