Egy körpályán felgyorsított testen mekkora a
munkavégzés?
"Ugye W=F×s, és ha körbe ért a test, akkor s=0 ezért W=0"
Nem.
Akkor s= 2r(pí)
ma 13:31
Hasznos számodra ez a válasz?
2/10 A kérdező kommentje:
De akkor ha a delta v=0 akkor delta E=0, mégis van munkavégzés?
Mindig attól függ, hogy mekkora a munkavégzés, hogy mire vonatkoztatjuk. A test gyorsulása minden időpillanatban merőleges az útra (ami a körpálya), ezért lesz mindig 0 a munkavégzés a KÖRPÁLYÁRA VONATKOZTATVA. Ha a munkavégzést például a kör egyik érintőjére vonatkoztatnánk, akkor a munkavégzés nem konstans 0 lenne, hanem csak akkor lenne 0, amikor körbeér a test (erre utaltál a kérdésben).
ma 13:48
Hasznos számodra ez a válasz?
*Illetve még akkor is 0 lenne, hogyha egy félkört tesz meg a test az érintési ponthoz képest.
ma 13:50
Hasznos számodra ez a válasz?
5/10 A kérdező kommentje:
De csak a centripetális gyorsulás merőleges az útra, a tangenciális nem.
Mi a kérdés?
Ha a kinetikai energiát nézed egyenletes körmozgásnál, az egy skaláris mennyiség, nem számít, hogy a sebesség vektor iránya változik. Ha 0 a surlódás, 0 a munka. (Az energia munka jellegű mennyiség és fordítva)
De ha van surlódás amivel szemben tartod az állandó sebességet, akkor természetesen van munkavégzés. Az út teljes körön 2r(pí)
Ha gyorsuló körmozgást végzel, természetesen munkavégzés kell surlódásmentes környezetben is.
ma 14:10
Hasznos számodra ez a válasz?
7/10 A kérdező kommentje:
És gyorsuló körmozgás esetében elmozdulás nélkül is van munkavégzés?
"W=F×s, és ha körbe ért a test, akkor s=0"
Ebben a képletben "s" nem a kezdő és végső időpontban érvényes pozíció különbségét jelenti. Hanem a megtett összes utat.
Feltéve, ha az erő végig az elmozdulás irányába mutat. (Ha nem, akkor az erő és elmozdulás vektorok skaláris szorzatát kell integrálni.)
ma 15:11
Hasznos számodra ez a válasz?
Ciklikus mozgásnál nem meglepő, ha a test gyakran kerül ugyanabba a pontba. A munka azonban a test által megtett úttal arányos, ha százszor forog körbe, akkor száz körkerülettel. Az a delta v és delta E pedig nem az, amire te ott gondoltál. Ha körbe ér a test, akkor s =2*r*pi, és a munka W=m*a*2*r*pi, ahol m a tömeg, a gyorsulás. Körpályán a test mehet azonos kerületi sebességgel, itt a gyorsulás nem értékében, hanem irányában változik folyamatosan (ugye egy irányú, egyenletesen haladó testre ható erek eredője nulla. Eközben rengeteg hatalmas erő hathat rá, de eredőjük nulla) .
ma 15:26
Hasznos számodra ez a válasz?
Próbáld kiszámolni a nyomaték és a szögsebesség változás szorzatából...
ma 18:58
Hasznos számodra ez a válasz?
Kapcsolódó kérdések: