Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Miért van a repülésben jelentő...

Miért van a repülésben jelentősége a hangsebességnek?

Figyelt kérdés
Arra szeretnék magyarázatot, hogy miért pont a hang terjedési sebessége az a határsebesség, ami megváltoztatja az aerodinamikát. Abban bízom, hogy van erre egy viszonylag könnyen megérthető magyarázat, csak még én nem találkoztam vele.

ma 00:20
 1/7 anonim ***** válasza:
0%
He?
ma 05:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
55%

a hang a levegő rezgése. ha kicsit közelebbről nézzük, akkor a hangsebesség az a sebesség, amivel a levegő részecskéi "természetesen" át tudnak rendeződni. mert ezt jelenti a rezgés. a részecskék átrendeződését.


ahhoz, hogy a repülő keresztülmenjen a levegőn, át kell rendeznie a részecskéket. pl. el kell löknie őket az útból.


amíg ez a sebesség kisebb, mint a hangsebesség, nincs gond, mert a részecskéknek maximum olyan sebességgel kell csak mozogniuk, amivel amúgy is tudnának. a gond akkor kezdődik, ha a hangsebességnél gyorsabban akarod átrendezni őket, mert ez már egy olyan tartomány, amit alapból nem tudnak. ezért változik meg teljesen a viselkedésük.

ma 07:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
Emiatt konkrétan fizikailag nehéz áttörni a hangsebességet.
ma 08:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
68%
A hangsebesség felett változik az aerodinamika. Mások az optimális szárnyprofilok, más a vezérsíkok kialakítása.
ma 09:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
68%

A fentebb említett okok miatt a hangsebességnél erősen megváltoznak az áramlási viszonyok. Ez egy nagyon meredek légellenállás-növekedést jelent, melyet csak speciális géptest-kialakítással lehet leküzdeni.


A formai megoldások lényege a nagyon egyenletes keresztmetszet-változás és az éles belépőfelületek. A géptest simasága is fontos, mert a felületek közelében erősen viszkózussá válik az összepréselt levegő. A géptest erősen forrósodik, ezért a hajtóművek méretezésénél gondolni kell a légkondicionáló teljesítményigényére is, mely általában a motorok kompresszorából csapolt sűrített levegővel működik.


A határsebességet túllépve viszonylagosan csökken a közeg fékezőereje, ezért mindig a határsebesség fölé kell gyorsítani a gépet. A teljesítményigény a határsebesség felett is óriási marad, amit csak speciális sugárhajtóművekkel lehet biztosítani, melyek gázkiáramlási sebessége legalább a hangsebesség kétszerese.

ma 10:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:

1. Globális felmelegedés hatása

Az emberi tevékenység következtében megnövekedett üvegházhatású gázok (CO₂, CH₄, N₂O) kibocsátása globális hőmérséklet-emelkedést okoz.

Az elmúlt 100 évben a Föld átlaghőmérséklete kb. 1,2°C-kal nőtt, és Magyarországon az emelkedés még nagyobb.

A felmelegedés miatt a hideg, sarkvidéki légtömegek ritkábban érik el Közép-Európát, így a telek enyhébbek.

2. A légköri áramlások megváltozása

A sarki jég és a hóborítás csökkenése befolyásolja a jet stream (nagy magasságú futóáramlások) mozgását.

Korábban stabilabb és erősebb hidegfrontok érkeztek északról, de ma már inkább nyugatias irányú enyhébb légtömegek uralkodnak.

Az Atlanti-óceán felől érkező enyhe, nedves légtömegek gyakrabban alakítják Magyarország időjárását télen.

3. Előretörő mediterrán és óceáni hatások

Magyarországon egyre erősebben érződik a mediterrán és óceáni éghajlat hatása:

A Mediterráneumból érkező ciklonok enyhe, csapadékos teleket okoznak.

Az Atlanti-óceán felől érkező melegfrontok gyakran megakadályozzák a hosszabb hideg időszakokat.

A korábbi kontinentális klíma (hideg telek, forró nyarak) mérséklődni látszik.

4. Városi hősziget-hatás

A nagyvárosokban (pl. Budapest) a beton, aszfalt és épületek tárolják a hőt, így ott még enyhébb a tél.

Az emberi tevékenység (fűtés, közlekedés) is hozzájárul a helyi hőmérséklet-emelkedéshez.

5. Hóborítás csökkenése

A hó visszaveri a napsugarakat (albedo-hatás), így ahol vastag hótakaró van, ott tovább marad hideg.

A gyakoribb eső és az egyre ritkább havazás miatt a talaj gyorsabban felmelegszik, és az enyhe idő tovább tart.

Összegzés: Miért nincsenek már hideg telek Magyarországon?

Globális felmelegedés – az átlaghőmérséklet emelkedése csökkenti a hideg időszakok gyakoriságát.

Megváltozott légköri áramlások – a sarkvidéki hideg ritkábban éri el a Kárpát-medencét.

Enyhe óceáni és mediterrán hatások – melegfrontok és csapadékos idő uralkodik.

Városi hősziget-hatás – a nagyvárosokban különösen enyhék a telek.

Kevesebb hóborítás – az eső és az olvadás felmelegíti a talajt.

📌 Konklúzió: Magyarország telei az elmúlt évtizedekben jelentősen enyhültek, és ez a trend várhatóan folytatódik az éghajlatváltozás miatt.

ma 15:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:

A hangsebesség (Mach 1) a repülésben kritikus határ, mert a repülőgépek aerodinamikai viselkedése jelentősen megváltozik, amikor közelítik vagy átlépik ezt a sebességet.


1. Mi a hangsebesség?

A hangsebesség a levegőben kb. 1 225 km/h (340 m/s) tengerszinten, de ez változik:

Magasabb hőmérsékleten nő.

Nagyobb magasságban csökken (pl. 11 km-en kb. 1 062 km/h).

A repülésben a Mach-számot használják a sebesség megadására:

Mach 1 = Hangsebesség

Mach 0,8 = Transzszonikus tartomány

Mach 1,2+ = Szuperszonikus tartomány

Mach 5+ = Hiperszonikus tartomány

2. Miért fontos a repülésben?

A. Aerodinamikai hatások

Hangrobbanás (Sonic Boom)


Ha egy repülőgép átlépi a hangsebességet, az általa keltett lökéshullámok összeadódnak, és hangrobbanást okoznak.

Ezt a földön erős dörejként érzékelik.

Ezért van szuperszonikus repülési korlátozás lakott területek felett.

Lökéshullámok és ellenállásnövekedés


A hangsebességhez közeledve sűrűsödnek a légáramlásban a nyomáshullámok, amelyek hirtelen nagy légellenállást és rezgéseket okozhatnak.

Emiatt a repülőgépek transzszonikus tartományban instabillá válhatnak, ha nem megfelelő az aerodinamikai kialakításuk.

Tömörödési hatás (Compressibility Effects)


A levegő összenyomható közeg, és a hangsebesség közelében a légáramlás hirtelen változása nyomáshullámokat és felhajtóerő-csökkenést eredményezhet.

B. Konstrukciós és technológiai kihívások

Szuperszonikus repülőgépek speciális kialakítása


A szuperszonikus gépek (pl. Concorde, F-22 Raptor) keskeny szárnyakat és áramvonalas törzset használnak, hogy csökkentsék a lökéshullámok hatását.

Hőterhelés: A nagy sebesség miatt a légellenállás súrlódási hőt termel, ezért a repülőgépek speciális anyagokat (pl. titánötvözeteket) használnak.

Üzemanyag-fogyasztás


A hangsebesség környékén drasztikusan megnő a légellenállás, ezért nagyobb tolóerő kell a sebesség fenntartásához.

Szuperszonikus repülés sokkal több üzemanyagot fogyaszt, ezért polgári repülésben kevésbé gazdaságos.

3. Különböző sebességtartományok és jelentőségük

Sebességtartomány Jelentősége

Szubszonikus (Mach < 0,8) Normál polgári repülés (pl. utasszállítók: Boeing 747, Airbus A320).

Transzszonikus (Mach 0,8 – 1,2) Légellenállás és turbulencia nő, átmeneti zóna.

Szuperszonikus (Mach 1,2 – 5,0) Vadászgépek, Concorde, nagy üzemanyagigény, hőterhelés nő.

Hiperszonikus (Mach 5+) Rakéták, űrrepülők, extrém hőhatás, speciális anyagok szükségesek.

Összegzés

A hangsebesség átlépése komoly aerodinamikai kihívásokat jelent (lökéshullámok, légellenállás, hangrobbanás).

A szuperszonikus repülés drága és technológiailag összetett, ezért csak katonai repülésben és speciális polgári gépeknél alkalmazzák.

A legtöbb polgári repülőgép szubszonikus tartományban repül, mert az üzemanyag-hatékonyság és kényelem így a legjobb.

A hangsebesség jelentősége a repülésben abban rejlik, hogy ezen a ponton drasztikusan megváltoznak az aerodinamikai viszonyok, ami tervezési, működési és biztonsági kihívásokat jelent.

ma 16:24
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!