Miért van az, hogy rakétakilövésnél, beindul az égés, hatalmas felhő, de a rakéta még 3-5 másodpercig kábé áll, és csak utána indul el?
Mert még rögzítve van.
Ha berúgod a motort, jár a motor, de még nem megy.
Mi kell hozzá?! Nos?
Az űrrakétáknál a hajtóművek begyújtása után az automatikának be kell állítania a tolóerő pontos erejét az indulás pillanatához. Az ilyen óriási szerkezeteket nem lehet megtépni a teljes tolóerővel, és emberes repülésnél a 4G-t se haladhatja meg. A tolóerőt leginkább a felfüggesztés hidraulikájának a nyomásmérői és egyéb tenzométerek jelei alapján lehet pontosan meghatározni.
A kis rakétafegyvereknél nincs ilyen gond, mert azok sokkal nagyobb gyorsulással indulhatnak, és azoknak elég a saját tehetetlenségük. Az irányváltoztatást nem az aktív hajtómű-felfüggesztés, hanem a vezérsíkok biztosítják, melyek csak felgyorsulás után hatásosak.
Kérdező írja:
"Azt a krva nagy erőt ellen tud tartani egy állványzat? hogyhogy nem szakad le róla azonnal? És minek tartani? És a tartás nem destabilizál?"
Válasz:
Az állványzatnak nem kell nagy erőt ellentartania, mert az fokozatosan fut fel, és az elengedés pillanatában csak csekély mértékben haladja meg a rakéta súlyát. A lassú indulás nagy előnye az, hogy ha a rakétát nem pontosan tengelyirányban tolja a hajtómű, akkor van idő a finom korrekcióra. Ehhez a rakéta térbeli pozícióját több 3D akcelerometrikus szenzorral figyeli az automatika.
Az aktív hajtómű-felfüggesztés nulla sebességnél is maximálisan hatásos, így nem kell kilövésszerűen megindulni - ami egy űrrakétánál komoly probléma lenne. Már Gagarin rakétája is lassan volt elindítva.
"Azt a krva nagy erőt ellen tud tartani egy állványzat?"
Nem láttál még static fire tesztet?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!