A gimnáziumi természettudományos tudás többet ér, mint az ismeretterjesztő könyvekből/filmekből vett tudás?
Szerintem sok embernél pont fordítva igaz. Az iskolában nagyon sok mindent tanulunk, csak éppen sokszor kontextus nélkül és ezért az ember nem is tudja elrakni az információt a fejében a megfelelő polcra. Illetve sokszor az élettel összeegyeztethetetlen mélységű az a tudás, amit át akarnak adni. Míg egy ismeretterjesztő könyv/film (jobb esetben) átfogóan ad át egy-egy témát úgy, hogy az könnyen emészthető és megérthető legyen.
Attól hogy kiszámolni nem tudom, még érthetem, hogy mitől repül a repülő, és az emberek 99%-nak ennyi tudásra van szüksége.
Azért a természettudományos műveltségnek nagyon jót tesz az iskolában tanult, rendszerezett alaptudás.
Aki sohasem képződött iskolai keretek között és/vagy nem volt valamilyen alkalmas mentora, az nagyon nehezen fog épkézláb ismerethalmazt összeszedni a későbbiekben!
Pont fordítva.
Bár inkább az angol órákon érződik ez jobban. Az angol tudásom kb 10%-a származik az iskolából. A többi a netról valamilyen formában. Pedig én se vagyok mai gyerek.
Ehhez meg még vegyük hozzá azt, hogy az iskolában tanult dolgok csak egy nagyon kis darabjára van szükség a témazáró után. Már persze, ha emlékszel arra egy hónap után.
Már csak ez a gif pl többet ér, mint az összes óra, amin Pitagorasz-tételt tanultunk a suliban:
Mindet pontoztam, mindegyikből rakd össze kérdező. Amúgy a kérdésben ez három igazából különböző lehetőség van és mindegyik más:
- gimnázium
- könyv
- film
Az ismeretterjesztő filmek nem is úgy épülnek fel, hogy nélkülöznék az iskolai tananyagot teljesen. Akin annyit sem tudnak, hogy vannak földrészek, az csak bámulna, hogy ez meg mi... :) Inkább kiegészítik, néha azt részletezik és valamelyes arra épülnek. A témájuk és tartalmuk inkább olyanok, amikről vagy nem tanítanak, vagy más oldalról, vagy csak érintve.
Sivatagok például. Suliban nagyon adatszerűen van átnézve, a filmekben meg érdekességek szerepelnek róla, és az alapokról is közben szó esik. Dinoszauruszok élete - suliban nem is tudom mennyit tanítanak. :) Filmekben ott lehet. Vagy Attenborough filjei, informatívak és érdekesek is, de az sem sulis tananyag. Pingvinekről egy órás film biztos többet mond el róluk, mint ami iskolában van. Elefántok élete, a monszunról egy órás film - ennyi nem jut ezekre az iskolában. A kínai nagy fal is... abból indul ki, hogy egyáltalán tudjuk mi az, egy hosszú fal Kínában, ha ennyi megvan a film már érthető. De egy óra csak arra azért nem jut rá iskolai könyvben.
A könyvek már más, nagyon sokrétű lehetőség, a komoly szakkönyvektől kezdve a simán ismeretterjesztő könyveken át, a gyerekeknek szólókig.
Mindegyik más.
Köszönöm a válaszokat.
Korábban azt gondoltam, az ismeretterjesztő anyagok többet érnek, de aztán itt mondták az oldalon, hogy ezekben az ismeretterjesztő könyvekben vannak hazugságok is.
Na meg, a természettudomány nyelve a matematika, és az ismeretterjesztő irodalom a matematikai hátteret sem tárgyalja, csak tényként tár elénk dolgokat.
Attól függ mire. Érték (pl. hogy mi "ér" többet) csak valamilyen kontextusban létezik.
Ha teszem azt mérnöknek akarsz továbbtanulni, és hidakat akarsz tervezni, akkor a gimnáziumi természettudományos tudás 100%-ban szükséges alap. Az ismeretterjesztők meg nem szükségesek egyáltalán.
Ha gimnázium után elmész mondjuk fodrásznak, és érdekes dolgokról akarsz beszélgetni, amíg vágod valakinek a haját, akkor az ismeretterjesztő filmek kiváló lehetőséget adnak erre. Persze csak bizonyos kliensek esetén.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!