Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Szerintetek fog annyit fejlődn...

Szerintetek fog annyit fejlődni a SpaceX és a NASA, hogy időskorunkra megfizethető legyen az űrutazás?

Figyelt kérdés
Bocsánat a laikus fogalmazással, csak nagyon érdekel a téma, és jó lenne egyszer megnézni milyen “odakint”

2021. máj. 8. 16:02
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
74%

Ma is megfizethető, ha dollármilliomos vagy.

De azt nem fogod megérni, hogy úgy fizess be ilyesmire, mint egy repülőút első osztályára. Nem azért, mert technikailag nem lehetséges, hanem azért, mert nem alakítanak ki ilyesmit, nincs rá kellő megalapozott igény.

2021. máj. 8. 16:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszod, ment a like.

Sajnos egyetértek, bár lehet jobb is így.

2021. máj. 8. 16:09
 3/11 anonim ***** válasza:
88%

A SpaceX tervei szerint egy Marsra költözés elérhető árú lesz ha minden földi vagyonodat (kocsi, lakás, ház) eladod.


Ezenkívül tervezik a Starship-et mint interkontinentális repülőt használni. Egy Európa-Amerika út akkor annyiba fog kerülni mint egy (gondolom elsőosztályú) repülőjegy de útközben 100 km feletti pályán fog menni = világűr.


Szóval ha igazuk lesz akkor 10-20 év múlva már tudsz megfizethető áron "oda fel" kerülni. Ha rá tudsz áldozni néhány ezer dolcsit.

2021. máj. 8. 17:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
75%

Technikailag már ma is ki lehetne hozni egészen megfizethető összegért. Persze tegyük hozzá, hogy a "megfizethető összeg" nem a magyar minimálbérből indul ki, hanem az űrrepülés mércéjéből.


Például ha a Falcon Heavy rakétát vesszük alapul, 63800 kg hasznos teher szállítható vele alacsony Föld körüli pályára. Ezt nyilván teherszállításra használják, de tételezzük fel, hogy rácsapnak egy személyszállításra alkalmas egységet. Nyilván a 63800 kg-ból le kell vonni a "komfort" súlyát, úgyhogy mondjuk, hogy 50000 kg-nyi embert tudna szállítani. Az emberek súlyát vegyük átlag 100kg-nak felszereléssel együtt. Ebben az esetben 500 embert el tudna szállítani.


Na most, a Falcon Heavy nem újrahasználható repülési költsége 150 millió dollár. Ezt ha elosztjuk az 500 utas között, az 300 ezer dollár, azaz 88,4 millió forint személyenként. Rengeteg, persze. De ha ahhoz hasonlítjuk, hogy a NASA jelenlegi ajánlata az ISS meglátogatásához nem 300 ezer dollár, hanem 50 millió. Persze tegyük hozzá, hogy a 300 ezer is úgy értendő, hogy abban nincs a SpaceX számára profit, így a 300 ezer sem valós árkalkuláció, hanem csak egy elméleti minimum.

2021. máj. 8. 18:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 sadam87 ***** válasza:
100%

#4

Azért ez elég erős alulbecslés. (Ha nem azt érted az űrutazás alatt, hogy kiküldöd az embereket megfulladni és megfagyni a világűrbe.) Egy űrhajóra azért elég sok minden kell, ha nem akarjuk, hogy nagyon rövid és fájdalmas legyen az űrutazás. Először is kell egy hermetikus kabin. Aztán kell létfentartó rendszer (oxigénellátás, szén-dioxid megkötése, hőmérséklet szabályozása, stb.). Kell ételt, italt felvinni, kell egy WC is, ha nem szeretnének szó szerint benne úszni. Nyilván kellenek ülések, stb. Kell navigációs rendszer (pl. manőverező hajtóművek), és irányítórendszer. Szükség van egy hővédő pajzsra a visszatéréshez. A leszálláshoz jól szoktak jönni az ejtőernyők, esetleg hajtóművek. Nem árt egy mentőrendszer sem az indításnál, mert azért időnnként a hordozó rakéták hajlamosak felrobbanni.

A költésgek számítása is slmapos kissé, nem csak a rakétának vannak költségei, hanem az űrhajó előállításának és felkészítésének is.

A számításod olyan volt (csak kissé erősebb), mint ha kiszámítanád, hogy egy Boeing 747-es teherszállító kapacitása 140 tonna, akkor 1400 embert kéne tudni szállítani egy ilyen gépnek. Persze, bele lehetne gyömöszülni ennyi emert, csak nem biztos, hogy túlélnék az utat. (Ellenben ha Falcon Heavy-vel lőnénk fel 500 embert, azok biztos nem élnék túl...)

2021. máj. 8. 19:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 Wadmalac ***** válasza:

Szerintem maximum a szuborbitális személyszállítás elérhetőre olcsósodását éljük meg, tehát Starshippel mondjuk Amsterdamból New Yorkba (pontosabban a közeli tengerfelület értve felszálló- és landolóhelynek).

Ugyanígy esetleg kis orbitális ugrásokat, mint turistalátványosságot.

A Hold és főleg a Mars sosem lesz olcsó.

Már csak azért sem, mert nem csak az utat, de az életben maradásodat is finanszírozni kell, kaja, oxigén, fűtés stb. hosszabb időre.

2021. máj. 10. 08:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 Wadmalac ***** válasza:

A Föld Mars út szerintem sosem lesz olcsónak mondható, amíg a komplett szállítás mindkét végen leszálló eszközökkel történik. A Starship bizonyára sokkal olcsóbb lesz, mint az egyszer használatos űreszközök, de az olcsó űrutazást, mármint átlagember léptékkel ez nem fogja elhozni.


Ahhoz nagy szálítóhajók kellenének, amik sosem szállnak le, még csak orbitálisra sem állnak, az orbitális pályákat csak érintik némi lassítással, miközben az úton magukkal hurcolt landolóegységek cserélődnek, mondjuk ami a Földről felviszi a népet-szállítmányt a hordozóhajóra, az lesz, mai a Marson leviszi, a Marsról meg másikak szállnak fel és csatlakozva a Földig jönnek.

Ilyen hordozó-bolygó ingázásra jó lehet majd a Starship valamelyik utódja.

Így a Starship méretű ingajárgányoknak nem kell tudniuk sok hónapos életfenntartási hardvert hurcolniuk fel-le, csak hasznos tömeget.

Az emiatt nagy tömegű hordozóknak meg nem kell orbitálisra álláshoz és annak elhagyásához szükséges üzemanyagot elpocsékolnia, csak kevesebbet.

Ilyen hajóból is jó sok kéne, hogy mint egy páternoszter, gyakran jöjjenek és induljanak a túrák.


Belátható, hogy ez még elég messze van, az ehhez szükséges nyersanyagot már nagyon nem a Földről kéne űrbe juttatni.

2021. máj. 10. 09:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:
#5 "a 300 ezer sem valós árkalkuláció, hanem csak egy elméleti minimum."
2021. máj. 10. 09:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 sadam87 ***** válasza:

#8

Nagyon sokkal az elméleti minimum alatt van. A legkisebb űrhajó tömeg/űrhajós arányt valószínűleg a Mercury-val érték el (egy űrhajós, 1,4 tonna tömeg), de az kb. annyit tudott, hogy életben tartott egy űrhajóst maximum másfél napig az űrben (plusz persze visszahozta). Se dokkolás, se manőverezés, ...

A Crew Dragon elvileg 7 embert is fel tudna juttatni, úgy kb. személyenként 1,8 tonna tömeg jön ki űrhajósonként.

A költésg is eléggé alul becsültnek tűnik. Egy Falcon 9 indítása (új rakétával számolva) 60 millió $ körül van. Ehhez képest olvastam olyan becslést, hogy a NASA átlagosan kb. 55 millió $-t fizet egy helyért (a fejlesztési költségeket nem számítva). Itt 42 millió $-s árról írnak utasonként.

[link]

Az bő 160 millió $ költség egy indításra (négy utassal számolva), tehát az emberes küldetés indítása minimum két és félszer nagyobb, mint önmagában a rakéta indítása.

Ha a fenti arányokkal számolunk, inkább 10 millió $ körüli ár jön ki utasonként egy Falcon Heavy-vel indított hipotetiku űrhajóval.

Amúgy Musk 2 millió $ körüli árat vízionál indításonként a Starshipre (bár gonolom ez a teherszállító verzióra érvényes, az emberes feltételezem, drágább lesz). Ha ez legalább nagyságrendileg bejön, akkor tényleg reális lesz az általad megjelölt ár, sőt, talán még olcsóbb is. De az még a jövő zenéje...

[link]

2021. máj. 10. 09:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
Konkrétan Charles Simonyi (Simonyi professzor fia) kétszer járt orosz járművel a nemzetközi űrállomáson. Kapott kutatási feladatot is, és 20 millió dollárjába jött egy út. Ez évtizedes realitás, a többi pedig fiktív becslés.
2021. máj. 11. 10:59
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!