Miért nincs az emberekben kreativitás a tudásuk iránt?
Egyrészt elég sok ember képes 100%-a matek érettségire, de nem csak ez az, amiben jó.
Másrészt attól, hoyg valaki jó matekbó, még nem biztos, hogy annyira érdekli, hogy egész életében ezt akarja csinálni.
Harmadszor csak nagyon kevés matematikusra van szükség, mérnökökre annál inkább.
"Manapság boldog-boldogtalan gépészmérnöknek vagy villamosmérnöknek tanul, aki kicsit is jó számokból. Némi túlzással ugyan, de Dunát lehetne rekeszteni az ilyen vagy erre jelentkező emberekkel. "
Ennek az ellenkezője az igaz. Érdemes álláshirdetéseket nézegetni. Mérnökökre és informatikusokra hatalmas igény van.
1. kiváló érettségi teljesítmény matematikából önmagában semmit nem indukál.
2. egy jó mérnököt "ellaposodással" jellemezni a probléma (a téma) nem ismeretét jelenti). egy jó gépész- vagy villamosmérnök olyan matematikát használ, amitől egyiválóan érettségizőnek tátva marad a szája.
3. ma már kiváló matematikatudás nélkül semmiféle tudomány nem művelhető mélyen. Meg lehet erről kérdezni például az irodalomtudomány jeles képviselőit.
4. akit csak a matematika izgat, matematikus lesz. akit más terület is, feltehetően annak művelője lesz, és alaposan kamatoztatja matematikai ismereteit, ettől lesz saját területén kiváló.
5. Ma Magyarországon politikai okokra visszavezethető helyzet miatt kezd egyetlen szempont lenni: hol lehet jól keresni. Mert az olló nyílik vészesen - egyes helyeken majdnem mindegy, milyen szinten műveli valaki a területet, hülyére fizetik. Más helyeken meggebedhet, lehet szakmája zsenije, alamizsnát keres. Erősen csökken azon helyek száma, ahol a teljesítmény, a minőség alapján díjaznak. Ezen felül: igazán minőségi munkánál a fizetés nagysága csak egy szempont. Nem is az első szempont.
"Manapság boldog-boldogtalan gépészmérnöknek vagy villamosmérnöknek tanul, aki kicsit is jó számokból."
Jó lenne, ha igaz lenne, mert marha nagy hiány van belőle.
Bölcsésszel meg Dunát lehet rekeszteni.
Elméleti matematikusból sem kell sok ezer, kevés legpengébb sokkal többet ér.
Tanárképzésben sem mennyiségi, hanem minőségi fejlődés kéne, amit mondjuk sajnos nem látok.
Rövid válasz:
-Matekra (és hasonló szakokra) sok gyakorlás, megfelelő nagyságú absztrakt gondolkodás és kellő elhivatottság kell. Ezt pedig egy emelt matek nem szűri ki egyáltalán, szóval hiába ír valaki 100%-ot, az nem jelenti azt, hogy szereti is a matekot és/vagy tud dolgozni nagyon nagy absztarktcióval. Pl ha valaki ír 100%-os emelt bioszt és kémiát, de irtózik a vértől vagy nem szeretne emberekkel foglalkozni stb.. az nem lesz megfelelő személy orvosnak, hiába van megfelelő tudása hozzá érettségi alapján.
Hosszú válasz:
Először is az emelt matek nem annyira nehéz, csak gondolom te nem emelteztél. Másodszor ha valaki jó matekból, az nem a számokkal van jóban.
Emelt matek egy erősen felturbózott és mélyebb elméleti tudást + egy jó adag kreatív gondolkodást igénylő érettségi. Igazság szerint nagyon sok tovább tanuló diák képes lenne megírni egy emelt matekot fullosra, ha járna faktra és szorgalmasan készülne rá. Ennek pedig tudod mi az oka? Mert nem szükséges nagyon nagy absztraktció a feladatok megoldására.
Viszont ez a bizonyos absztraktció elő fog jönni matek bsc-n, egy alkalmazott matematikus msc-n pedig pláne. Na és ilyen szinten már nem mindenki képes tartani a lépést, lehet a 100%-os emeltes sem. Másrészt ha nem érdekel a szakod, akkor sokkal nehezebb lesz elvégezni, ez pedig gyakorlós és sok gondolkodást igénylő szakokra halmozottan igaz. Ha nem gyakorolsz matek szakon x órát hetente, akkor nem fogod tudni elvégezni, hiába figyelsz órákon (természetesen ez az x óra egyén függő), egy alkalmazott matematikusit pedig kizárt hogy elvégezz megfelelő mennyiségű tanulás és gyakorlás nélkül.
Ami még matekra nagyon fontos, az a kíválló képzelőerő. Magasabb szinten ez egy elengedhetetlen tulajdonság, szinte minden tárgynál szükséged lesz rá. Emelt matekon is van erre szükség, de nem olyan nagy szinten, mint egyetemen. Ha pedig matematikus szeretne lenni valaki, akkor nagyon nagy szinten kell rendelkeznie ezzel a tulajdonsággal, csak nézz utána, hogy egy alkalmazott matematikus milyen problémákkal foglalkozik (már megérteni is ultra nehéz lesz a legtöbbet csak szólok).
Szóval egy emelt matek 100%-osra történő megírása nem jelenti azt, hogy az adott illető megfelelő tulajdonságokkal rendelkezik, hogy matematikus legyen.
Először is: a mérnökséghez is kell bőven kreativitás. Mindössze más irányú a kreativitás, mivel a mérnöki tudományok alkalmazott tudományok.
Másodszor: Egy érettségi nem valami jelentős akadály, hogy olyan összetett feladat lenne megugrani. Az elméleti tudományokhoz elsősorban absztraháló képesség kell, ami viszont az elmúlt évtizedekben egyre később jelenik meg az élet során, jelenleg olyan 17-18 éves korban jelenik meg általában az a szint, ami negyed évszázada még a 13-14 évesek sajátja volt. Több hipotézis is van ennek okaira, de a vizsgálatok olyan nemzetközi szinten átfogó léptékben kellene megvalósuljanak, ami egyelőre távlati álom.
Harmadszor: Aki igazán magasra akar jutni, az olyan szakirányt választ, amit leginkább magához közel érez. Még akkor is, ah ez neked fájásokat okoz.
#8
Nem arra gondoltam, hogy a szakmájukon belül nincs kreativitásuk, hanem beállnak a sorba, aztán választanak egy elterjedt, hétköznapi szakmát. Többre lennének hivatottak, de mégsem lépnek ezen irányba. Így értettem. Az érettségi szón sem tudom, hogy miért kell fennakadni (ez szól a többieknek is), nem azért említettem, hogy nehéz-e a matek érettségi vagy nem, hanem peldálóztam vele, hogy akiről olvastam, hogyan áll a számokkal. De amúgy sem kell elhitetni, hogy mindenki sorra írja emelt szinten matekból a 100 százalékot. Tavaly több mint 65 ezren érettségiztek belőle középszinten, és kb. ötezren (4892-en) emelt szinten. Ennek is csak töredéke írta meg 100 százalékra.
Onnantól, hogy egy láthatóan kreatívabb embernek előírod, hogy milyen irányba tanuljon tovább (olyanba, ami szerinted jobban kihasználja a kreativitását), de ő nem azt szereti, a kreativitását is megölöd.
Te úgy gondolod, egy "hétköznapi" szakma és a kreativitás kihasználása üti egymást, de ez nincs így.
A kreativitásnak minden szakirányban lehet nagyon nagy értéke.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!